پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۹
کد خبر: ۷۵۸۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در منطقه 20:
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در یازدهمین جلسه کارگروه مدیریت شهری شهرداری منطقه 20 گفت: در احیای بافت های فرسوده باید به گونه اي عمل كرد كه هویت محلی- تاریخی و کالبد جسمی و روحی محلات حفظ شود.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 20 مهندس عباداله فتح اللهی با اشاره به اینکه احیای بافت فرسوده جزو اولیتهای مدیریت شهری است تصریح کرد: در نوسازی بافتهای فرسوده نه تنها ظاهر بلکه کالبد روحی؛ معنوی ؛ فرهنگی و انسجام اجتماعی محلات مورد توجه قرار گیرد و کرامت شهروندان حفظ شود.
وی با بیان اینکه سه مقوله مقابله با آلودگی هوا- توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی بافت فرسوده از اولویتهای مدیریت شهری تهران است افزود: به عقیده من با احیای بافت فرسوده دو مورد دیگر نیز رفع می شود و با توجه به ابتکارات انجام شده در اجرای پروژه های عمرانی و توجه ویژه به عدالت محوری ؛ وقوع تحولات ویژه در سطح شهر از انتظارات شهروندان است.
فتح اللهی با اشاره به اینکه فعالیتهای سازمان نوسازی همگام و همگرا با شهرداریهای مناطق انجام می شود افزود: به منظور دستیابی به نتایج چشمگیر باید ستاد حمایت؛ هدایت ؛ نظارت و کنترل بافت فرسوده در شهرداری تهران به صورت منسجم عمل کرده و همکاری و تعامل نزدیک بین مدیران حوزه شهرسازی و معماری مناطق و سازمان نوسازی وجود داشته باشد و فعالیتها همگام با یکدیگر انجام شود.
وی اقدامات انجام شده در منطقه 20 در راستای احیای بافت فرسوده را مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه این اقدامات باید به سایر مناطق تسری یابد افزود: استقرار دفاتر خدمات نوسازی دراین منطقه به عنوان یک نقطه قوت محسوب می شود و برای کسب موفقیت های بیشتر باید  ارتباط و تعامل نزدیکتری بین این منطقه و سازمان نوسازی برقرار شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه در  حال حاضر حدود 4700 هکتار بافت فرسوده در سطح شهر تهران وجود دارد و دولت و شهرداری باید هر ساله نسبت به نوسازی بخشی از آن اقدام کنند اظهار داشت : با توجه به مذاکرات انجام شده با وزارت مسکن و شهرسازی امکانات خوبی را به احیای بافت فرسوده اختصاص می دهیم.
منصور کتانباف شهردار منطقه 20 ساماندهی 137 هکتار بافت فرسوده موجود در منطقه 20 را از اولویت های مدیریت شهری برشمرد و افزود: تشکیل شبکه های اجتماعی و دفاتر تسهیلگری احیای بافت فرسوده در سراهای محله و استفاده از سرمایه های اجتماعی نظیر ائمه جماعات، شورایاران ؛ معتمدین محلات و ... و همچنین جلسات مشترک با اعضای کارگروه مدیریت شهری و جلسات هفتگی با حضور مدیران منطقه و مسئولین دفاتر تسهیل گری از اقدامات شهرداری منطقه در راستای  نوسازی بافت فرسوده است.
وی ترغیب شهروندان به نوسازی بافت فرسوده و اعتمادسازی بین آنان را که باعث تولید شغل و ثروت برای منطقه می شود را به نفع مالکان و نیز تمامی شهروندان  دانست و اظهار داشت:در همین راستا کارگاه های آموزشی و سامانه های نشاط  با موضوع بافت فرسوده در سطح نواحی برگزار شده و بستر لازم برای تسهیلات بانکی، تسریع در صدور پروانه ساخت، مساعدت با مالکین در چهارچوب ضوابط قانونی، جذب سرمایه گذار و استفاده از ظرفیت های اجتماعی فراهم شده است.
کتانباف با اشاره به اینکه در نواحی هفتگانه این منطقه پلاکهای بافت فرسوده شناسایی شده است تصریح کرد: در راستای ساماندهی بافت فرسوده پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حدود 500 پلاک شناسایی شده که سال آینده با تمرکز در ضلع شرق حرم تملک آنها انجام خواهد شد همچنین با توجه به وجود 200 هکتار بافت فرسوده در ناحیه صنعتی شمال در خیابان فدائیان اسلام مصوباتی برای نوسازی این بخش انجام شده است.
سعید طاهری مدیر دفتر خدمات نوسازی منطقه 20 نیز به ارائه گزارش عملکرد دفاتر خدمات نوسازی بافت های فرسوده پرداخت و گفت: دفاتر تسهیلگری نوسازی بافت فرسوده به عنوان حلقه ارتباطی مدیریت شهری و ساکنان محلی در سراهای محله این منطقه تشکیل شده است تا زمینه مطلوبی برای ارائه خدمات آگاه سازی و جلب مشارکت شهروندان فراهم شود.
وی  تهیه نقشه های معماری، مشاوره در زمینه ساخت و ساز، بیمه و تضمین کیفیت ساختمان، معرفی سازندگان معتبر، تنظیم قرارداد، مشارکت و پیگیری روند تهیه پروانه ساخت به صورت رایگان به شهروندان را از خدمات ویژه دفاتر خدمات نوسازی عنوان کرد و  افزود: با توجه به اولویت فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی ؛ جلسات ؛ کارگاه های آموزشی ؛ چاپ بنر؛ توزیع  بروشور؛ خبرنامه و ... و تشکیل NGO نوسازیاران جوان در سطح محلات انجام شده است.
طاهری ضمن ارزیابی مثبت تشکیل کارگروه مدیریت شهری و تشکیل جلسات مشترک با اعضای این کارگروه اظهار داشت از زمان تشکیل  این کارگروه 17 دستور نقشه تجمیعی و 8 1پروانه ساخت در سطح نواحی انجام شده است وبا محاسبات انجام شده چنانچه در هر سال 868 پلاک نوسازی شود ٰ طی چهار سال کلیه املاک فرسوده سطح منطقه نوسازی خواهد شد.
این نشست با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و هیئت همراه ؛شهردار و قائم مقام منطقه ؛دبیر کارگروه مدیریت شهری شهرری ؛شهرداران نواحی و مدیر دفتر خدمات نوسازی منطقه در سالن شهيد تهراني مقدم شهرداري منطقه 20 برگزار شد.

نظر شما