پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۶
کد خبر: ۷۵۸۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
وزیران نفت و انرژی جمهوری اسلامی ایران و روسیه به‌عنوان دو غول گازی جهان در مسکو برای دومین بار متوالی در سال جاری مذاکره کردند و دو طرف برای امضای یک تفاهم نامه جدید اقتصادی و نفتی به توافق‌های اولیه دست یافتند.
به گزارش شهر، ایران و روسیه در طول حدود یکسال گذشته تاکنون مذاکرات متعددی به منظور امضای یک تفاهم نامه و در نهایت قرارداد تهاتر نفت خام با کالا انجام داده اند به طوری که در طول 6 ماه گذشته وزرای نفت و انرژی ایران و روسیه دو بار در مسکو در این باره بحث و تبادل نظر کردند.

با این وجود به نظر می‌رسد بر اساس اظهارات وزیر نفت ایران برخی اختلافات برای امضای این تفاهم نامه بزرگ اقتصادی و نفتی بین تهران – مسکو به طور کامل حل و فصل شده است.

در همین حال قرار بود به زودی آلکسی اولیاکایف وزیر اقتصاد روسیه برای امضای توافق نامه اولیه تهاتر نفت در بابر کالا وارد تهران شود که این سفر تاکنون انجام نگرفته است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مسکو و پس از پایان مذاکرات با الکساندر نوواک وزیر فدراسیون انرژی روسیه، گفت: یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌ها میان تهران و مسکو اوایل سال آینده نهایی می شود.

وی با اشاره به انجام مذاکراتی با وزیر انرژی روسیه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی مشترک دو کشور، تصریح کرد: تصمیم دولت ایران این است که روابط درازمدتی با روسیه از نظر بالار بردن حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور داشته باشیم.

وزیر نفت ایران با اعلام اینکه در حال حاضر حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه در حد غیرقابل قبول و پایینی است، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران عزم جدی دارد که به ویژه در بخش فنی و فناوری، همکاری‌ها با روسیه را برای تامین کالا و خدمات به شکل دوجانبه توسعه دهد.

رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و روسیه از تلاش برای توسعه قابل قبول حجم مبادلات تجاری و صادرات و واردات بین دو کشور خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس علاوه بر وزیر انرژی با شووالوف معاون اول نخست روسیه رایزنی‌هایی انجام شده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه تدوین یک یادداشت تفاهم در دست تهیه است، تبیین کرد: برخی نکات حل نشده در این ارتباط وجود داشت که در دیدارها و مذاکرات امروز با مقام های روس حل شد.

رئیس طرف ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک ایران و روسیه افزود: در سفر به مسکو نماینده بانک مرکزی کشورمان و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشتند و آنان نیز با همتایان خود در زمینه رفع مشکلات موجود در مسیر تحقق این مهم مذاکره کردند.

زنگنه خاطرنشان پیشرفت‌های خوبی حاصل شد و فکر می کنم یادداشت تفاهم توسعه همکاری ها با روسیه اوایل سال آینده نهایی و عملیاتی شود.

به گزارش مهر، در صورت توافق ایران و روسیه بر مبنای تهار کالا با نفت، روسها روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند، ضمن آنکه روس‌ها چنین قراردادی را برخلاف تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نمی‌دانند.

از این رو، در صورت توافق نهایی تهران – مسکو باید شاهد صف کشی نفتکش‌های روسی در پایانه نفتی نکا در حاشیه جنوبی دریای خزر از سال 1393 باشیم.
نظر شما