جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۶
کد خبر: ۷۵۹۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
فرمانده مرزبانی کشور گفت: چند فرمانده خطاکار در حادثه ربوده شدن پنج سرباز وطن از خدمت برکنار و تعدادی از آنها که قصورشان زیاد بود به مرجع قضایی معرفی شدند.
به گزارش شهر، سردار حسین ذوالفقاری روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بررسی دقیق هر حادثه ای نشان می دهد که وقوع آن تک علتی نیست. اگر چه در حادثه ربودن 5 مرزبان ایرانی این افراد غفلت کردند اما مسئولان مستقیم این افراد نیز قصور داشتند و در سه روز اول حادثه پس از بررسی موضوع عده ای از فرماندهان از خدمت برکنار و  عده ای منتظر خدمت شدند. ضمن اینکه قصور برخی از فرماندهان در حدی بود که به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی در خصوص آخرین وضعیت سربازان ربوده شده، گفت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات ما این سربازان سالم هستند. البته اخبار ضد و نقیضی در خصوص کشته شدن یکی از سربازان منتشر شده بود که شب گذشته آخرین اطلاعات حکایت از سالم بودن 5 مرزبان ربوده شده داشت.

به گفته فرمانده مرزبانی اقدامات گسترده و وسیع برای آزادی سربازان در حال انجام است که بخشی از آن کار دیپلماتیک و دیپلماسی است.

فرمانده مرزبانی کشور با انتقاد از دولت و سرویس های اطلاعاتی پاکستان تاکید کرد: از دولت و سرویس اطلاعاتی این کشور درخواست می کنیم نیروهای مرزبانی را تقویت کنند چرا که هنوز مناطقی در این کشور وجود دارد که مرزبانان حضور فیزیکی چندانی ندارند. ما انتظار اهتمام بیشتری را از دولت پاکستان برای جلوگیری از استقرار اشرار در خاک آن کشور داریم.

ذوالفقاری با اشاره به خبر چندی پیش مبنی بر آزادی 5 مرزبان از سوی پاکستان در تشریح جزئیات آن، افزود: نیروهای مرزبانی پاکستان اقدامی را در یک نقطه مرزی انجام دادند که 8 تا 11 نفر در آن عملیات آزاد شدند، خودشان اعلام کردند ممکن است مرزبانان کشور شما در میان آزادشدگان باشند که بلافاصله مرزبان ما با طرف پاکستانی ملاقات کرد و پس از دو ساعت پاکستان اعلام کرد افراد آزاد شده افغانی و بنگلادشی هستند که برای تجارت مواد مخدر گروگان گرفته شده اند.

فرمانده مرزبانی در پاسخ به مهر در خصوص این که آیا فیلم منتشر شده از حادثه گروگانگیری 5 مرزبان را تایید می کنید؟ گفت: بررسی فنی این فیلم از نظر صدا و تکرار لحن از سوی کارشناسان پلیس فتا بررسی شد. برخی از افراد گروگانگیر به صورت فارسی بلوچی صحبت می کردند و عده ای دیگر نیز در آن سوی فیلم به زبان عربی در حال صحبت بودند این در حالی است که در خصوص محل گروگانگیری نیز کارشناسان چندین بار آن محل را پیاده بررسی کردند و به نکاتی رسیده ایم که باید محفوظ بماند. بخشی از آن که در این فیلم نشان داده می شود غیرطبیعی است و چند فرضیه در مورد فیلم وجود دارد.

وی با اعلام اینکه چرا نیروهای مرزبانی در چنین جایی مستقر شده اند افزود: از زمان جنگ تحمیلی تا دو سال قبل از چنین سنگرهایی در کردستان استفاده می شد و در زمانی هم که با گروهک پژاک درگیر بودیم برای ما مشکلاتی پدید آمد اما با اختصاص اعتبار موضوع سنگرهای ناامن را رفع کردیم. کار اصلاح سنگرهای جنوب شرق کشور از سه سال قبل آغاز شده است تا امنیت این مقرها تامین شود، دو سال قبل که مسیر نیروهای گروگان گرفته شده را بررسی می کردیم آنها باید از جکی پور تا نقطه ای را با خودرو می آمدند و از آنجا به بعد با جیره 48 ساعته غذایی 12 کیلومتر پیاده راه بروند تا به مقرهایشان برسند. چندی قبل که به سیستان و بلوچستان سفر کردم دستور دادم مقرها را جمع آوری کند و هر کس در برابر این دستور تمکین نکند دادگاهی شود اما نیروهای مرزبانی اعلام کردند تا زمانی که مقرهای امن ساخته شود در این مقرهای چادری می مانند چرا که ممکن است اشرار از این فرصت استفاده کرده و به داخل عمق کشور نفوذ کنند. البته در حال حاضر 115 پایگاه ساخته شده است.

فرمانده مرزبانی با انتقاد از برخی اظهار نظرهای افراد در خصوص نیروهای مرزبان تاکید کرد: افرادی که در مورد مرزبان اظهارنظر می کنند آیا خودشان یا فرزندشان یک شب می توانند در این مناطق بمانند؟ ما مقرها و نیروهایی داریم حتی دسترسی به آنها غیرممکن است و در صورتی که سیل در آن مناطق جاری شود امکان امدادرسانی را نیز نداریم اما این سربازان با جان و دل از مرز و وطن شان دفاع می کنند.

واگذاری تنها 20 درصد اعتبار انسداد مرز

وی با بیان اینکه در سال جاری تنها 10 میلیارد و 200 میلیون تومان بودجه به انسداد مرز اختصاص یافته است افزود: چطور می توان با این پول 8 هزار کیلومتر مرز کشور را کنترل کرد و با این بودجه کدام شکل را حل کنیم البته ما نمی خواهیم فرد یا دستگاهی را مقصر جلوه دهیم.

ساماندهی مرزهای شرقی تا 4 ماه آینده

ذوالفقاری با اعلام اینکه قول می دهم تا 4 ماه آینده وضعیت مرزهای شرق کشور ساماندهی شود افزود: امکانات خوبی از جمله سلاح های دوش پرتاب را در مرز مستقر کرده ایم. البته تا زمانی که تروریست ها در مناطق کمتر کنترل شده همسایگان ما حضور داشته باشند ما هوشیاری خود را حفظ می کنیم. بعد از حادثه گروگان گرفتن 5 مرزبان چند درگیری مسلحانه با اشرار داشتیم و تعدادی تله های انفجاری آنها کشف و خنثی شد.

وی با بیان اینکه حادثه سراوان و ربودن 5 سرباز دو حادثه تلخ سال 92 بود ادامه داد: اگر حوادث گذشته سیستان را بررسی کنیم می بینیم که این حوادث بسیار وسیع تر بود اما شهادت تعدادی از مرزبانان در سراوان و گروگان گرفته شدن 5 نیروی مرزبانی جزو تلخ ترین حادثه های سال 92 است.

فرمانده مرزبانی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه در سال جاری مرزبانان 72 تن انواع مواد مخدر را کشف کرده اند افزود: میزان کشفیات سلاح در مرزها 53 درصد افزایش یافته است که این امر موجب شده است کشفیات در داخل کشور کاهش یابد. 23 درصد سلاح های کشف شده جنگی و 7 درصد شکاری است.

وقوع 394 درگیری مسلحانه در مرزهای شرقی

وی با اعلام اینکه در سال جاری 394 درگیری مسلحانه با اشرار و قاچاقچیان در مرز انجام شده است، افزود: مرزبانان کشورمان در سال جاری 394 بار با اشرار، قاچاقچیان و گروهک های تروریستی درگیری مسلحانه داشتند که دو برابر نیروهای خودی از آنها کشته و زخمی شدند.

ذوالفقاری از کشف 36 میلیون لیتر سوخت قاچاق خبر داد و گفت: میزان کشفیات سوخت 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. یکی از مواردی که باعث می شود قاچاق سوخت انجام شود تفاوت فاحش قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور و همچنین سهمیه کامیون ها، شناورها و وسایل نقلیه کشاورزی است که این افرا این سوخت را به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: برخی از شناورها در خلیج فارس 500 تا 70 هزار لیتر سوخت قاچاق می کند و وقتی می فهمند نیروهای مرزبانی به دنبال آنها هستند سوخت را در دریا رها می کنند.

افزایش درگیری مسلحانه با قاچاقچیان سوخت

فرمانده مرزبانی از افزایش درگیری مسلحانه مرزبانان با قاچاقچیان سوخت خبر داد و افزود: درگیری های روزانه با قاچاقچیان سوخت در دریا و خشکی رو به افزایش است و برخی از قاچاقچیان جانشان را در این درگیری ها از دست می دهند.

وزن مرزبانان 90 تن کاهش یافت

وی با اعلام این که نیروهای مرزبانی در طرح پایش جسمی 90 تن وزن کم کردند افزود: همزمان با اجرای علمی پایش جسمانی نیروهای مرزبانی، مرزبانان موفق شدند حدود 90 تن وزنشان را کاهش دهیم.

کشف یک میلیون بطر مشروب

ذوالفقاری با اعلام کشف یک میلیون بطر مشروب و انهدام آنها گفت: میزان کشف مشروبات خارجی 40 درصد کاهش یافته است. در همین حال کشف تجهیزات ماهواره نیز 18 درصد کاهش نشان می دهد.

به گفته وی، کشف برخی از کالاهای قاچاق از جمله پارچه، کیف، کفش، طلا و ارز از 27 درصد تا چند برابر افزایش یافته است و در همین حال کشفیات البسه، لوازم آرایشی، احشام، شکر، برنج، لوازم صوتی و تصویری و دارو 12 تا 89 درصد کاهش یافته است.

فعالیت 20 پایگاه اطلاعاتی در جدار مرز

فرمانده مرزبانی با اشاره به اینکه 20 پایگاه اطلاعاتی در جدار مرز راه اندازی شده است، افزود: در سال جاری از پهپاد و جایروپلن در جنوب شرق کشور استفاده کردیم.

وی با اعلام این که دیپلماسی مرزبانی در سال جاری بسیار فعال بود افزود: 923 ملاقات مرزی با کشورهای همسایه انجام شده و 7 اجلاس رفت و برگشت نیز با کشورهای همجوار داشتیم. ضمن اینکه در این مدت 11 مورد ملاقات مرزی با سایر کشورها انجام شد.

الحاق 44 متر به خاک کشورمان با رفع اختلافات مرزی نخجوان

ذوالفقاری با اعلام اینکه اختلافات مرزی حوزه نخجوان با آذربایجان به پایان رسید تاکید کرد: اختلافاتی در نقطه صفر مرزی روی پل جلفا- نخجوان با آذربایجان داشتیم که پس از پیگیری های یکساله این موضع به نتیجه رسید و با مشخص کردن خط مرزی و اصلاح آن 44 متر به خاک ایران افزوده شد. در سال جاری مرزبانان هزار و 411 میله مرزی را مرمت کردند.

وی ادامه داد: در سال جاری 60 کیلومتر جاده، 17 کیلومتر کانال و 52 کیلومتر سیم خاردار احداث شد. همچنین 2 هزار و 272 کیلومتر راه مرزی مرمت و آب و برق رسانی به اماکن مرزی انجام شد. در سال جاری 50 واحد مرزبانی بنز به بهره برداری رسید.

راه اندازی 13 تعمیرگاه تجهیزات الکترونیکی

به گفته فرمانده مرزبانی 16 شناور سنگین از سوی مهندسان مرزبانی بازسازی شده و 8 فروند آنها عملیاتی شده ضمن اینکه 3 فروند شناور خلیج فارس نیز در مرزبانی طراحی و تولید شد. طراحی و ساخت این شناورها یک سوم قیمت بازار برای ما درآمد ضمن اینکه در خصوص ژانراتورها نیز 80 میلیون تومان صرفه جویی انجام شد.

ذوالفقاری افزود: با اقدامات فاوا مرزبانی 13 تعمیرگاه تجهیزات الکترونیکی اپتیکی راه اندازی شد این در حالی است که در گذشته وقتی دستگاهی دچار نقص می شد از رده خارج می شد اما امروز با راه اندازی این تعمیرگاه ها تجهیزات مرزبانی با قیمت یک پنجم بازسازی می شود.

فعالیت 127 تیم بازرسی مرزبانی در نوروز

وی در مورد اقدامات نوروزی مرزبانی نیز گفت: قرارگاه مرزبانی د ر مرکز و استان ها راه اندازی شده و با توجه به اطلاعات به دست آمده و تهدیدات کنترل مرزها تشدید می شود ضمن اینکه امنیت کاروان های راهیان نور نیز تامین خواهد شد. در همین حال 127 تیم بازرسی در ایام نوروز به عملکرد مرزبانان نظارت دارند.

نامه به رئیس جمهور برای پیگیری خط مرزی اروند

فرمانده مرزبانی در مورد مرز اروند نیز گفت: مدرنیزاسیون مرز در حال انجام است و میله های مرزی تهیه و نصب شده است. در نامه ای که از طرف وزیر کشور برای رئیس جمهور ارسال کردیم از ایشان خواستیم پیگیر خط مرزی باشند.
منبع: ایسنا
نظر شما