شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۱
کد خبر: ۷۶۰۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
نشست مشترک شهردار تهران با مدیران رسانه های کشور با «عنوان شهر و رسانه» شب گذشته با حضور مدیران مسئول روزنامه ها، مدیران عامل خبرگزاری ها و مدیران شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی در سالن جلسات برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش شهر، دکتر محمد باقر قالیباف طی سخنانی در این نشست، ضمن خیر مقدم به میهمانان و مدیران رسانه های مختلف کشور، گفت: پیشاپیش سال نو را تبریک و تهنیت عرض می نمایم و امیدوارم سال جدید، سالی توام با نشاط شادابی و عاقبت به خیری برای همه باشد. همچنین ایام فاطمیه را به همه محبان اهل بیت(ع) تسلیت و تعزیت عرض می کنم.

شهردار تهران ادامه داد: اطمینان می دهم - نه به اندازه شما - اما با همه وجودم نقش مطبوعات و ارتباطات را می فهمم و اگر بستری فراهم شود که مطبوعات به درستی ایفای نقش کنند، بسیاری از کارهای ما روان تر و راحت تر انجام می شود؛ البته ما حتما به عنوان مدیریت شهری در این بستر نقش داریم و امیدوارم این جلسه بتواند این امر را محقق دهد.

دکتر قالیباف تاکید کرد: مراکز جمعیتی در حقیقت مراکز تولید هستند و تولید، استقلال کشور را ضمانت می کند. ممکن است این تولید، تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت باشد که طبیعتا به هر چهار مورد نیازمندیم. آنچه که امروز مهم ترین گمشده ما مخصوصا در کلانشهرها به شمار می رود، تبدیل کردن هر کدام از این قدرت ها به یکدیگر است چرا که این اتفاق بسیار به کندی صورت می گیرد.

وی یادآور شد: البته ممکن است تبدیل قدرت به ثروت و ثروت به قدرت، به صورت مشروع و نامشروع در جامعه اتفاق بیفتد اما تبدیل معرفت به ثروت و قدرت تقریبا متوقف است. تبدیل منزلت به قدرت نیز در جامعه ما تعطیل است. بسیاری از مشکلاتی که امروز در آن دست و پا می زنیم نیز ریشه در این موضوع دارد که باید برای آن چاره اندیشی کنیم و حتما دوستانی که در این جمع هستند می توانند نقشی جدی و اساسی در این امر داشته باشند، به شرطی که رسالت واقعی خودشان را ایفا کنند.

شهردار تهران تاکید کرد: به عنوان یک خدمتگزار عرض می کنم زیرساخت های ما در شهر تهران به نقطه ای رسیده است که اگر مردم مشارکت نداشته باشند، توسعه کالبدی بیشتر و رفع نیاز فرهنگی و روانی شهر امکان پذیر نیست. امروز بزرگراه های ما با بسیاری از شهرهای دنیا هموزن هستند اما فرهنگ بد ترافیکی، ما را از نعمتی که سرمایه این کشور را برای آن خرج کردیم، محروم ساخته و در بهره برداری به شدت ما را زمین گیر کرده است.

وی افزود: در برخی جاها که رعایت فرهنگ ترافیکی -چه از بعد ایجابی و چه از بعد سلبی- تحقق و عینیت پیدا کرده است، شاهد هستیم که مردم در آن مسیر این فرهنگ ترافیکی را رعایت می کنند اما وقتی از آن مسیر خارج می شوند مجددا به روال سابق رانندگی می کنند. به عنوان مثال قبل از تونل نیایش هر کس هر طوری که می خواهد رانندگی می کند، اما شاهد هستیم که داخل تونل نیایش دیگر ترافیکی وجود ندارد و همه با سرعت متوسط 50 کیلومتر تا آخر پل صدر عبور می کنند. این درحالی است که شش لاین خودرو به دو لاین کاهش یافته است. این امر نشان می دهد که اگر شهروندان فرهنگ ترافیکی را در بقیه خطوط نیز رعایت کنند، حتما سرعت حرکت ما در شهر بین 12 تا 15 کیلومتر افزایش پیدا می کند.

محمدباقر قالیباف تاکید کرد: نه اینکه همکاری ما یک انتخاب است، همکاری ما با یکدیگر یک ضرورت و الزام است و راه و گزینه ای دیگری جز این نداریم. روحیه خود من، روحیه شکایت کردن نیست. حتی در این سه چهار سال اخیر اگر شکایتی صورت گرفته نیز به خاطر آن نبود که احساس کنم به حق خود من ظلم می شود، بلکه احساس کردم اگر شکایت شخصی نکنم، ظلم به یکسری باورها، قشرها و فرهنگ می شود. از این رو در این سال ها تنها از دو نفر شکایت کردم. حتی وقتی این شکایت به دادگاه رفت و این دو نفر محکوم شدند، بلافاصله رضایت دادم. غرض این است که چون آن ها تریبون و منبر در دست داشتند، می توانستند در منبر و تربیون خود هر چه می خواهند بگویند اما من احساس کردم اگر جلوی این کار را نگیرم، به جامعه ظلم شده است از این رو چه در نیروی انتظامی و چه در شهرداری تهران روح شکایت کردن نداشتیم.

شهردار تهران عنوان داشت: ما به دنبال اینکه از کسی توقع داشته باشیم از ما تعریف کند نیز نیستیم. حتی به همشهری هم می گویم که شما بولتن شهرداری نشوید چرا که اگر این اتفاق صورت گیرد به خودتان و به ما ظلم کرده اید.

وی گفت: در این میان ما انتقادها را دریافت می کنیم و حتی اگر تهمت و بی انصافی هم صورت گیرد، اعتراضی نداریم، اما یک حرف دارم و آن حرف این است که باید با هم ارتباط معناداری پیدا کنیم چرا که در این صورت اتفاقات بزرگی می تواند در شهر بیفتد؛ اولین اتفاق نیز برای خود مطبوعات است که به راحتی قابل حل است.

دکتر قالیباف گفت: ما به مردم قول دادیم این قول ما نیز با تکیه بر رسانه ها است. چطور مردم می گویند شهر تغییر پیدا کرده زیباتر و تمیزتر شده است؟ توقع ما این است که در پایان چهار ساله سوم، هر کسی وارد شهر شد بگوید مردم شهر آرام تر و مهربان تر شده اند، با ادب بیشتری با هم سخن می گویند، فشار روانی از روی آن ها برداشته شده و مردم این شهر همسایه خود را هم می بینند. این مهم ترین محوری است که در چهار سال آینده پیش روی ما است و در این مسیر دست نیاز به سمت تک تک شما عزیزان دراز می کنم. توقع من نیز این است کمک کنید تا این تحول در شهر تهران رخ دهد.

شهردار تهران در پایان گفت: البته حتما روند خدمات عمرانی ادامه دارد و اگر شتاب ساخت و ساز بیشتر از قبل نباشد، کمتر نخواهد شد اما بیشترین وقت من به عنوان شهردار متمرکز به این موضوع آخر است. از این رو به منظور تحقق این موضوع حتما این نشست را تداوم می دهیم و در خدمت دوستان خواهیم بود.
نظر شما