حجتالاسلام شهاب مرادی در مراسم بزرگداشت
بیست و یکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی که در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد،
یکی از پررنگترین وجوه شخصیت شهید آوینی را جهادی بودن ، عنوان کرد و افزود: ساختار
شخصیتی شهید آوینی اینگونه بود که نمیتوانست رفاهطلب و بیتفاوت باشد. دو مقوله شور
و سوز او را بیقرار میکند و اینگونه افراد بیقراری خود را در جهاد نشان میدهند.
شهید آوینی هم اینگونه بود و شوق و شوری که داشت را در زندگی جهادی نشان داد.
وی افزود: مستی و زایلالعقلی انسان لجام
گسیخته است و عقل در این حالت مغلوب است. در مستی انسان بیکنترل و بیهویت است، اما
در شور عقل فرمانده است؛ یعنی عقل محاسبه میکند و فرد با عقل تمام مشکلاتش را در نظر
میگیرد اما سرانجام جهاد را انتخاب میکند. اینها همه درس است و سرآغاز همه این درسها
کربلا است. ظهیر هم محاسبه کرد اما عاقلانه. امثال عبیدالله و یزید اما اصلا عاقل نبودند
و با یک وعده حکومت دشمنی کردند. مگر حکومت آنها چند سال طول کشید. وعدههای آنها همه
وهن بود. ما اسیر وهن هستیم. این محاسبه عقلی سرانجامش همان شوری را میدهد که نتیجهاش
بینهایت است. این نوع شور و دیوانگی و جنون کاملا عقلانی است.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
با اشاره به یکی از سخنان شهید آوینی مبنی بر اینکه ما اوقات فراغت نداریم، تصریح کرد:
من هیچ وقت شهید آوینی را از نزدیک ندیدم و رفاقتی با او نداشتهام و آشنایی من با
شهید آوینی از طریق فیلم و کتابهای اوست. به نظر بنده اینکه ما اوقات فراغت نداریم
خیلی خردمندانه است البته اگر کسانی پیدا شوند که اوقات فراغت را با تفریح، یکی بگیرند
اشتباه کردهاند.
شهاب مرادی با اشاره به موضوع مدیریت جهادی
و فرهنگ جهادی گفت: مصادیق مدیریت جهادی را حضرت آقا روشن کردهاند و فرمودند باید
مبتنی با علم و احتساب باشد. یعنی با خدا حساب کنید و از دیگران مزد نخواهید یعنی برای
فرد از جای دیگری دعوتنامه فرستاده میشود. مدیریت جهادی مثل مدیریت زمان است. رئیس،
وزیر و وکیل نمیشناسد همه انسانها نیاز به مدیریت زمان دارند. در جهاد نیز همینگونه
است و همه نیاز به مدیریت جهاد دارد. کلکم راء و کلکلم مسئول. اگر همه مسلمانان جامعه
اسلام خود را مسئول ندانند اصلا جامعه اسلامی شکل نمیگیرد.
وی با اشاره به جهانبینی خاص شهید آوینی
گفت: جهانبینی آوینی یک جهانبینی متفاوت بود این انسان هنر را میشناسد و فلسفه غرب
خوانده اما همه چیز را خدا میداند برای او همه چیز در کنار خدا معنا پیدا میکند.
خدا در ذهن مرتضی موحد و اکبر است. خدا در ذهن او موجود و پدیده نیست و خدا احد، واحد
و صمد است. در جهانبینی او هر چیز با خدا معنی میشود و ما به این جهانبینی نیاز
داریم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
اظهارداشت: امروزه اگر افرادی در حوزه هنر فقط موضوع هنر را ببینند هیچوقت آوینی نمیشوند
یا اگر فقط فلسفه بخوانند به آوینی نمیرسند و یا چنانچه فکر کنند با ظاهر آوینی و
رفتارش میتوانند یک هنرمند ارزشی شوند نادرست است و از این مباحث، هنرمند ارزشی بیرون نمیآید. مهمترین چیز همین جهانبینی
است.
وی گفت: برخی میگویند آوینی در زمانی این
جملات خاص را عنوان میکرد که گفتن چنین حرفهایی بسیار سخت بود. باید گفت امروز هم
چنین است. یک جوان بیپناه را در دانشگاه غربزده در نظر بگیرید که جملات آوینی را
تکرار میکند. گفتن این حرفها امروز هم جرأت میخواهد و همانقدر سخت است که در زمان
آوینی مشکل بود. دفاع از دین هنوز هم سخت است.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران
افزود: برخی ممکن است بگویند کار کردن فرصت شناخت خدا را میگیرد . باید گفت اتفاقا
در کوران کار است که خداوند به انسان فیض میرساند. اگر نفسمان را بتازانیم و با آن
به تاخت برویم آنجاست که تازه ملکوت توجه میکند و به نتایجی دست مییابیم. در این
میان هر کسی باید از خودش تحلیلی داشته باشد. باید بتوانیم وضعیتمان را با دنیای بیرون
مقایسه کنیم. اگر رفتارهایمان مانند ۱۰ سال قبل باشد نشان میدهد سیری نرفتیم و راهی
پیموده نشده است. ما همواره مبدأیی داریم و مقصدی و باید در این راه قدم بگذاریم. باید
بدانیم کدام قسمت مسیر هستیم و چگونه باید پیش برویم و باید متوجه باشیم که سقوط نمیکنیم.
مرادی در ادامه تصریح کرد: فرد با خدا و
عارف آن کسی است که خود را پایین تر از دیگران نمیداند اینکه امام دوست داشت دست کارگر
را ببوسد و یا میگفت عاشق بسیجیها هستم به دلیل این بود که همه را دوست داشت و خود
را برتر از دیگران نمیدانست.
وی با بیان این که بلای جان جوان امروز
این است که کار را برای فردا بیندازد، گفت:باید بدانیم ما وقتی بلند میشویم خدا به
سمتمان میآید. وقتی یک قدم میرویم خدا ۱۰ قدم پیش میآید و طی حدیث قدسی وقتی بنده
راه میرود خدا هروله میکند این یعنی وصل خیلی نزدیک است و عمده مشکل انسان روی عزم
است. همینکه بخواهیم و حرکت کنیم مهم است.