چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۶
کد خبر: ۷۶۶۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
مدیران شهرداری تهران در هفتمین نشست مجمع جهانی شهری با موضوع "برابری شهری در توسعه - شهرهای قابل زندگی" که به همت برنامه اسکان بشر ملل متحد و با حضور جمع کثیری از سازمان‌های دولتی، غیردولتی، دانشگاه‌ها، انجمن‌های بین‌المللی و مقامات دولت‌های محلی از کشورهای مختلف جهان از 5 تا 11 آوریل 2014 در مدلین کلمبیا برگزار شد، حضوری فعال داشتند.
به گزارش شهر، رشد شتابان شهرنشيني در كشورهاي مختلف جهان و مشكلات ناشي از آن، از جمله نرخ رشد فقر، بيكاري رانت جويي، محروميت ، گسترش سكونتگاههاي غير رسمي، تبعيض جنسيتي، عدم دسترسي مناسب و مطلوب به كالاها و خدمات عمومي و آب سالم، آلودگي زيست محيطي و . . . . مركز اسكان بشر سازمان ملل متحد (UN‐HABITAT) را بر آن داشت كه اهدافي را به منظور بر طرف نمودن شكاف ها و نابرابري هاي موجود در شهرها تعيين کرده و طبق برنامه ها و نشست هايي آنها را دنبال کند. 
به منظور تحقق اين اهداف و تدوين راهبردها و سياست هاي پيشگيرانه و رسيدن به توسعه پايدار شهري و ارتقاي شهروندي، اين نهاد بين المللي هر 2 سال يكبار نشستي را با حضور طيف وسيعي از سازمان هاي دولتي، غير دولتي ، دانشگاهها ، انجمن هاي بين المللي و مقامات دولتهاي محلي تحت عنوان «مجمع جهاني شهري» (World Urban Forum) برگزار مي کند كه تا كنون شش نشست از سال 2002 در كشورهاي مختلف دنيا برگزار شده است.
اهداف و شيوه كار WUF طي اولين جلسه برگزاري همايش در نايروبي، كنيا در سال 2002 تعيين شد. دومين جلسه در بارسلون، اسپانيا در سال 2004، سومين جلسه در ونكوور،كانادا در سال 2006، چهارمين جلسه در نانجينگ، چين در سال 2010 ، پنجمين نشست در ريودوژانيرو، برزيل در سال 2010 و ششمين جلسه از 1 تا 7 سپتامبر 2012 در ناپل، ايتاليا و جلسه هفتم مجمع شهری جهانی (WUF7) نیز طی هفته گذشته از 5 تا 11 آوریل 2014 در مدلین، کلمبیا برگزار شد.
مدلین کلمیبا در حالی به عنوان محل برگزاری این نشست انتخاب شده است که اخيراً به دليل استفاده از راهكارهاي نوآورانه براي حل مشكلات ريشه دار و دستيابي به پايداري زيست محيطي عنوان «شهر نمونه سال 2013» بدان اعطاء شده است.
شهرداری تهران نیز یکی از نهادهای مدعو دراین نشست بود به طوری که دکتر گیل آبادی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و دکتر نگاهداری، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری در این مجمع حضور داشتند. همچنین علاوه بر مسئولان شهرداری تهران ، از نهادهای هلال احمر ، نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و نمایندگانی از کلانشهرها در این مجمع حضور داشتند. گفتنی است سفیر ایران در کلمبیا نیز به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در جلسات مرتبط حضور پیدا کرد.
مدیران شهری تهران در برنامه هایی همچون بازدیدهای شهری و برنامه های فرهنگی ، میزگردهای شهرداران و میزگرد نتیجه گیری عمومی شرکت کردند. همچنین جلسه ویژه سطح عالی سازمان ملل، تامین مالی دستور کار شهری جدید، همکاری جنوب-جنوب ، میزگرد بخش خصوصی و جلسات ویژه نتیجه گیری عمومی در کنار برنامه های شبکه سازی، جلسه گفتگوی شهری و برنامه های فرهنگی بخشی دیگر از برنامه هایی بود که مدیران شهرداری تهران در آن حضور یافتند. 
جلسات گفتگو مهمترين رويداد اجلاس هفتم به شمار می روند. هر كدام از اين نشستها يك محور اصلي داشت كه موضوع گفتگوها و برنامه ها حول آن محور تعيين و اجرا مي گرديد. گزارش هاي تركيبي هر يك از محورهاي گفتگو با خلاصه اي از جديدترين رويكرد در زمينه خاص خود ارائه شدند كه در آن مقوله هاي كليدي و اصلي و بحث هاي راهبردي ارائه و بهترين چارچوب براي پرداختن به موضوع شرح داده شدند. مرتبط ترين و معمول ترين پرسش ها، مطرح و دستاوردها و نتايج تعيين شدند. 
بخشی دیگر از این برنامه های این جلسات با موضوعات عدالت در قوانین توسعه شهری و برنامه ریزی و طراحی شهری برای ایجاد همبستگی اجتماعی، برنامه های آموزشی ، برنامه های جانبی ، چهارمین جلسه ویژه، اطلاعات شهری برای دستورکار شهری جدید، کمپین شهری جهانی، مدلین : شهری قابل زندگی، جلسات ویژه و میزگرد برای نتیجه گیری عمومی، برنامه های شبکه سازی، گفتگو در رابطه با موضوعات شهری، نمایشگاه و برنامه های فرهنگی اختصاص یافت.
همچنین در آخرین روز ، جلسات گفتگو با موضوعاتی در زمینه های بالا بردن استانداردهای توسعه شهری، شهرامن، شهری عدالت گرا و برابر، برنامه های آموزشی، میزگرد جوانان، میزگرد مردم بومی و مراسم اختتامیه رسمی هفتمین نشست مجمع جهانی شهری و کنسرت I’m a City Changer برگزار شد.
مجمع جهانی شهری (World Urban Forum) که توسط مرکز اسکان بشر ملل متحد تاسیس شد، به يكي از مهم‏ترين رويدادهاي بين‏المللي است که به منظور نگاهی دقیق به اهداف و تدوین راهبردها و سیاست‌های مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد براي تبادل نظر و تجارب در مورد چالش‏ها و فرصت‏هاي شهري تبدیل شده (UN‐HABITAT) و همچنین ایجاد زمینه‌های بحث و بررسی امور شهری با هدف دستیابی به پیشنهادهای علمی و موثر برای ایجاد شهرهای پایدار ایجاد شده و تاکنون توانسته است تاثیرات سریع شهری شدن روی جوامع، شهرها، اقتصاد، خط‌مشی‌ها و راهبردها را مورد بررسی قرار دهد.
اجلاس جهاني شهري: تغيير و تداوم در دستورالعمل عدالت و برابري 
بر اساس این گزارش از برگزاري اولين اجلاس نايروبي در سال 2002 تا كنون تغييرات مهمي در مورد پويايي داخلي و دروني شهرها و نقشي كه آنها در رشد وتوسعه ملي ايفا مي كنند صورت گرفته است. مجمع هفتم فرصتي مغتنم براي پيگيري فعالانه بحث هاي سياسي و فني در مورد آينده اي با برابري اجتماعي و بوم شناختي بود كه در سال 2012 در اجلاس ريو دوژانيرو آغاز شد. اجلاس همچنين زمينه را براي بحث در مورد دستور كار توسعه Post-2015 باتوجه به پيوند حياتي عدالت، رشد فراگير و توسعه پايدار فراهم نمود. مفاهيم كليدي مانند حقوق بشر و نابرابري و تبعيض جنسيتي به عنوان بخشي از اين چارچوب مفهومي جديد مورد بحث قرارگرفت. 
اجلاس هفتم فرايند مقدماتي جهاني، سومين كنفرانس سازمان ملل در زمينه مسكن و توسعه پايدار شهري را آماده و زمينه سازي كرد كه با اصل فراگير رشد منصفانه و رفاه مشترك مرتبط است و آن را هدايت مي كند. اين اجلاس فرصتي بود براي گنجاندن مبحث عدالت در گفتمان توسعه و تضمين اينكه شهرنشيني نيرويي مثبت براي همه نسل هاي كنوني و آينده شهرهاي جهان خواهد شد و آن را هدايت مي‌كند.
هفتمين اجلاس جهاني شهری
نشست هفتمين اجلاس جهاني ، متعهدترين «تغيير دهندگان شهري» ، از شمال و جنوب را گرد هم  آورد. اجلاس جايگاهي براي خلق شبكه هاي جديد و مشاركت و تقويت واحدهاي موجود با تاثير جدي بر عدالت و توسعه است. شركت كنندگان آگاهي جديدي در مورد نقش شهرها، كشورها و آژانس هاي بين المللي در پيشبرد دستور كار عدالت و برابري ، تبادل اطلاعات و بهترين نمونه هاي عملكردي به دست آوردند. بحث ديگر این جلسات ، اجرايي كردن مفهوم «شهرهاي قابل زندگي» بود كه به لحاظ هنجاري و عملياتي با مفهوم عدالت مرتبط بود. هفتمين اجلاس به تعريف اهداف جديد و استراتژيهايي براي ادغام عدالت در دستور كار توسعه كمك کردبه طوری که هدف واقعي اجلاس اين بود كه سهم خود را در ارائه مفهوم عدالت و برابري از طريق تجزيه و تحليل اين كه چگونه اين مفهوم درك و بكار گرفته مي شود.
شهرهاي قابل زندگي 
مفهوم « برابري در توسعه» مي تواند مفهوم « شهرهاي قابل زندگي» را محقق نمايد. اين مفهوم هم آرماني و هم عملي است، اميد ايجاد شهرهايي با برابري بيشتر امكانات، را براي جهانيان به ارمغان مي‌آورد. 
«شهرهاي قابل زندگي» براساس رويكرد برنامه اي ايجاد شده است كه عدالت و برابري در شهر مدلين، در دوره اي 15 ساله به اجرا درآيد. يعني مفهومي با يك چشم انداز سياسي و اجتماعي گذار شهر از خشنونت به سوی صلح و اميد را جشن مي گيرد و نيز رويكرد انساني نويني است كه گام تازه اي براي ارتقاي شهروندي را ترويج و تشويق مي كند.
«شهرهاي قابل زندگي» همچنين يك مفهوم جهاني و عملي است كه براساس اصول عدالت، برابري، پايداري، همبستگي و احترام به بشريت، مردم را در مركز توسعه قرار مي دهد. 
هدف از رویکرد «شهرهاي قابل زندگي» ، ساخت شهري براي عموم شهروندان و برخورداری آنها از يك زندگي لذت بخش است.كه ظرفيت ايجاد اهداف متعالی را براي همه بشريت دارد. اتخاذ مفهوم شهرهاي قابل زندگي با تعهد و الزام براي عدالت و توسعه هماهنگ است. 
هفتمين اجلاس مجمع جهانی شهری به برخورداری از آينده موفق تر و جامع شهري كمك خواهد كرد و در این راستا توسعه پايدار و توسعه شهري را برای دستیابی به «شهرهاي قابل زندگي» دنبال می کند. برنامه ريزي «شهرهاي قابل زندگي» روشي است براي باز انديشي شهر از منظر نيازهاي خاص مردم، چرخه و آهنگ زندگيشان ، تصورشان از زندگي خوب، هويت و تنوع ، كثرت و وحدت، تصورات و روياها، زيبايي و زيباشناسي. ايجاد «شهرهاي قابل زندگي» با ساخت ذاتي شهروندي، ايجاد التزام مدني ، اخلاقيات و ارزشها و دموكراسي مشاركتي، همبستگي و مسئوليت پذيري مشترك امكان پذير مي شود. هر نقش آفريني در دستيابي به همبستگي و اتحاد در سرزمين كمك مي كند. اين امر از طريق اجماع و وفاق، كمك به ساختار اجتماعي سكونتگاهها، درك جامع از بستر اجتماعي، رويكرد جامع اقتصادي- اجتماعي ، فرهنگي، محيطي و جنبه هاي نهادي صورت مي گيرد. 
سياست هاي عمومي و تدارك كالاها و خدمات عمومي با در نظر گرفتن افراد محروم و اقشار دور از ذهن ، طراحي و ارائه مي شوند. زندگي به خودي خود به ثروت و مردمي كه در درون آن هستند توجه دارد و چشم انداز فرصت هاي جديد را براي همه مهيا مي كند. «شهرهاي قابل زندگي» بعد جديدي از عدالت را به ارمغان مي آورد. 
«شهرهاي قابل زندگي» يك مفهوم جديد از حكومت با الهام از سياستهاي عمومي جامع و فراگير ، يك فرهنگ سياسي و مدني جديد ، دموكراسي نشأت گرفته از دانش و علوم، كارآفريني، توانمندسازي شهروندان و مديريت فراگير را به ارمغان مي آورد و فكر و برنامه اي جديد را براي شهرها و مفهوم شهري در طول زمان پرورش مي دهد. «شهرهاي قابل زندگي» چشم انداز بلند مدت اقدامات را در جهت منافع تمام دست اندركاران و بهره برداران را بصورت مداوم تضمين مي كند تا امکان تشكيل يك حكمراني جديد شهري كه الهام بخش ارزشهاي انساني بوده و حافظ زندگی پایدار در شهر ها را دنبال می کند. 
 
نظر شما