پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۵
کد خبر: ۷۶۷۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌علوم از توسعه کیفی پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد به عنوان مهمترین برنامه این وزارتخانه در سال 93 خبر داد و گفت: ارزیابی و رتبه بندی پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد آغاز شد.
به گزارش شهر، مصطفی کریمیان اقبال، شرایط بد اقتصادی و تغییر نرخ ارز طی چند سال اخیر را از جمله دلایلی عنوان کرد که باعث ضربه زدن به سیستم کسب و کار و بحران شرکتهای تولیدی و صنعتی شده است اظهار داشت: این موضوع شرکتهای دانش بنیان و علمی را نیز دربر گرفته است؛ براین اساس وزارت علوم، برنامه های حمایتی خود را برای توسعه شرکتهای دانش بنیان در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه شرکتهای دانش بنیان هم اکنون با مشکلاتی در زمینه تولید و صادرات محصولات و خدمات مواجه هستند و از این رو حمایت و توسعه این بخش مدنظر قرار گرفته است، افزود: نتایج تحقیقاتی که برای آینده شرکتهای دانش بنیان پیش بینی شده، حاکی از آن است که در دنیای امروز این شرکتها به مراتب آینده بهتری نسبت به شرکتهای سنتی که براساس تکنولوژیهای قدیمی ادامه می شوند خواهند داشت.

کریمیان اقبال از توسعه کیفی پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد به عنوان اولویت برنامه های وزارت علوم در سال 93 خبر داد و گفت: توسعه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد در چند سال گذشته کمی بوده به نحوی که هم اکنون حدود 150 مرکز رشد و 33 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد؛ براین اساس توسعه ای که هم اکنون به آن نیازمند هستیم توسعه کیفی به جای توسعه کمی خواهد بود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌علوم تحقیقات و فناوری با تاکید براینکه باید بهره وری پارکها و مراکز رشد و نحوه ارائه خدمات شرکتهای دانش بنیان را بهینه کنیم گفت: این موضوع و افزایش راندمان کاری این پارکها و مراکز رشد از جمله برنامه های مهم وزارت علوم در سال 93 خواهد بود.

وی ادامه داد: براین اساس مهمترین برنامه سال 93 ، ارزیابی و رتبه بندی پارکها و مراکز رشد است که در این زمینه مقرر شده یک تیم کارشناسی از تمامی پارکها و مراکز رشد کشور بازدید کرده و آنها را براساس شاخص های مدنظر رتبه بندی و ارزیابی کند.

کریمیان اقبال هدف از اجرای این طرح را به دست آوردن ایرادات این مراکز ندانست و تصریح کرد: باید بدانیم مشکلات توسعه ای پارکها و مراکز رشد کجاست تا بتوانیم به رفع مشکلات و توسعه این بخش کمک کرده و بهره وری آنها را افزایش دهیم.

وی با تاکید براینکه این کار نیاز به نظارت دائمی دارد خاطرنشان کرد: هم اکنون برای اجرای این طرح، تفاهم نامه ای زیر نظر انجمن پارکها و مراکز رشد برای ارزیابی این مراکز نهایی شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌علوم با بیان اینکه این برنامه به معنای توقف ایجاد پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد نیست گفت: اولویت اصلی توسعه کیفی به جای توسعه کمی است اما هم اکنون نیز در حال بررسی پیشنهاد متقاضیان ایجاد مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری هستیم اما افزایش این مراکز بدون توجه به کیفیت انجام نمی گیرد.
نظر شما