جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۵
کد خبر: ۷۷۰۲۳
|
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
همزمان با آغاز هفته سلامت
سلام صبحانه عنوان برنامه ایست که همزمان با آغاز هفته سلامت و با هدف ارائه الگوهای صحیح برای داشتن تغذیه ای سالم، ارتقای سلامت شهروندان و لزوم ترویج و مصرف خصوصا در کودکان به همت خانه فرهنگ شهید اندرزگو برای نوگلان پیش دبستانی های منطقه 4 برگزار شد و فرهنگسرای اخلاق میزبان این خوان پر نعمت است.
به گزارش شهر، به نقل از  روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 14 ، خوردن صبحانه اولین توصیه برای افزایش کارآیی مغز است. بررسی ها نشان می دهد که تغذیه در قدرت یادگیری بخصوص در کودکان مؤثر است. به طوری که نخوردن صبحانه می تواند موجب کاهش میزان یادگیری آنان شود. با ماشینی شدن زندگی و پیچیده تر شدن روابط خانوادگی فرهنگ استفاده از فست فودها با ظاهری جذاب و خوشایند خیلی زود جای خود را در میان خانواده ها باز کرده است، غافل از این که برای داشتن ذهن و روانی سالم، نیازمند تغذیه سالم هستیم و ضرب المثل "عقل سالم در بدن سالم" نیز مبین همین نکته است.

نبود خوراکیهای طبیعی و سالم در سفره ما ایرانیها خصوصا در بحث صبحانه بسیار پر رنگ بوده و نیاز است تا با تلاش و فرهنگ سازی به جای انواع نان های صنعتی، کورن فلکس ها و انواع و اقسام شکلاتهای صبحانه که عوارض پایدار بیماری و خصوصا چاقی را در زیر رنگ و لعاب زیبای خود پنهان کرده اند، پای کره، پنیر و گردو را دوباره بر سر سفره هایمان باز کنیم.

همین ضرورت کافیست تا مدیریت فرهنگی هنری منطقه چهارده میزبان بیش از سیصد نفر از کودکان پیش دبستانی منطقه باشد تا دوباره سنت خوردن صبحانه سالم را نهادینه کند. کودکانی که قرار است آینده ایران اسلامی را با داشتن فکر سالم و بدن سالم بسازند.

 سلام صبحانه عنوان برنامه ایست که همزمان با آغاز هفته سلامت و با هدف ارائه الگوهای صحیح برای داشتن تغذیه ای سالم، ارتقای سلامت شهروندان و لزوم ترویج و مصرف خصوصا در کودکان به همت خانه فرهنگ شهید اندرزگو برای نوگلان پیش دبستانی های منطقه چهارده برگزار می شود و فرهنگسرای اخلاق میزبان این خوان پر نعمت است.

سالن سرای حضور فرهنگسرای اخلاق مملو از جنب و جوش و هیاهوی کودکانی است که به تماشای نمایش عروسکی موزیکال دعوت شده اند و نمایش را دنبال می کنند.

موضوع داستان به زندگی کودکی می پردازد که میلی به خوردن صبحانه ندارد و همین موضوع او را خسته و افسرده کرده و باعث شده تا نتواند در خانه و مدرسه به امور روزانه اش رسیدگی کند و معلم او را به دلیل انجام ندادن تکالیف به کلاس نمی پذیرد تا این که با بروز حوادثی، متوجه اهمیت خوردن صبحانه شده و با خوردن صبحانه، سرحال و قبراق در مدرسه حاضر شده و از سوی همکلاسی هایش بسیار مورد تشویق قرار می گیرد.

پس از تماشای نمایش نوبت می رسد به بخش دوم ویژه برنامه سلام صبحانه و دعوت مدعوین کوچک بر سر میزهای صبحانه در طبقه دوم فرهنگسرا.

در طبقه دوم فرهنگسرای اخلاق ولوله ای برپاست. روی میزهای صبحانه که به مناسبت حضور کودکان در برنامه سلام صبحانه گسترده شده است پر است از تخم های رنگی، نان، کره و پنیر، شیر، چای گرم ، عدسی و سبزی که به شکل زیبایی برای ترغیب کودکان به خوردن صبحانه تزیین شده است.

الهه توکلیان رئیس خانه فرهنگ شهید اندرزگو در خصوص استفاده از ابزار نمایش برای پیشبرد اهداف این برنامه گفت: نمایش مؤثرترین راه برای بیان این اهمیت در بین کودکان است و تأثیرگذاری آن در این گروه سنی بسیار مشهود است. به همین منظور نگارش متن نمایش مرتبط با موضوع آغاز و در نهایت آماده اجرا شد. در جریان نمایش موزیکال علاوه بر جذابیتهای عروسکهای تن پوش و روند داستان نمایش، از کودکان نیز به عنوان عوامل نمایش بهره گیری شد و به نوعی نمایش به صورت تعاملی و شورایی به اجرا در آمد.

توکلیان توضیح داد:کودکان با دیدن این نمایش به صورت غیر مستقیم در معرض مفاهیم قرار گرفته و در پایان در می یابند که برای داشتن ذهن پویا، اخلاق خوب و شادابی نیاز به داشتن بدن سالم دارند که این سلامتی مرهون خوردن یک صبحانه سالم و مقوی است.در جریان اجرای نمایش بسته پذیرایی ویژه کودکان تدارک دیده شده و به آنان در مورد فواید وعده صبحانه و اهمیت خوردن آن آموزشهای لازم داده شد.

وی استفاده از نظرات متخصصان تغذیه در تهیه و تدارک میز صبحانه برای کودکان را عامل مهمی در تأثیرگذاری و موفقیت برنامه دانست و گفت: درچیدن میز صبحانه از نظر متخصصین علم تغذیه مانند چیدن میز در محيطي شاد ، لذت بخش و پرنور هنگام صرف غذا به ویژه وقت صبحانه و به كارگيري رنگ هاي گرم مثل قرمز و نارنجي و حذف رنگ هاي آبي و سبز استفاده کردیم و تلاش کردیم تا بهترین شرایط را برای صرف صبحانه مهیا کنیم.

الهه توکلیان در خصوص مواد غذایی درون سفره توضیح داد: بسته صبحانه شامل تخم مرغ، پنیرتبریزی، پنیر فتا،کره گیاهی،کره حیوانی، شیر، چای، عسل، چند نوع مربا، عدسی، سبزی خوردن، خیار و گوجه فرنگی تازه بود. این مواد غذایی هرکدام بر اساس خواصی که دارند می توانند در کنار یکدیگر قرار گرفته و در ضمن این موضوع را نیز تببین کنند که صبحانه فقط نان و پنیر و چای نیست و می توان از عدسی و یا نان پنیر و خیار و گوجه فرنگی هم در سفره صبحانه بهره گرفت.

توکلیان والدین خصوصا مادران را به اندکی صرف وقت و حوصله برای علاقه مند کردن کودکان به صبحانه دعوت کرده و افزود: در این میز صبحانه تخم مرغهای رنگی با مواد طبیعی از قبیل زعفران، زرشک،کلم قرمز، چغندر قند و پودرکاکائو رنگ آمیزی شده بود که تنها وقت کمی برای تهیه آن صرف شد و با استفاده از روشهای ساده مثل رنگ کردن و درست کردن کاردستی (جای تخم مرغی) می توان کودکانی راکه تمایل به خوردن صبحانه ندارند، به خوردن ترغیب نمود.

وی آشنایی با انواع نان سنتی و فانتزی مانند سنگگ، تافتون، لواش، بربری، تست و باگت را از جمله اهداف این برنامه برشمرد و عنوان کرد: ضمن آشنایی با انواع نان ،کودکان ذائقه خود را شناخته و در می یابند که کدام نان را بیشتر دوست داشته و به خوردن کدام یک ازآنها تمایل بیشتری دارند.

رئیس خانه فرهنگ شهید اندرزگو در پایان گفت: یکی از مهمترین نکته هایی که در برنامه توجه را به خود جلب می کرد استقبال فراوان کودکان از همه مواد غذایی بود که برایشان تدارک دیده شده بود که با کمی تأمل در می یابیم با اندکی صرف وقت در پهن کردن سفره سلامت، می توانیم خانواده و فرزندانی سالم و شاداب داشته باشیم.

نظر شما