جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۷
کد خبر: ۷۷۴۷۳
|
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
مدیر کل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما جزئیات آخرین وضعیت سریال‌های الف ویژه از جمله «حضرت موسی»، «پوریای ولی»، «سلمان فارسی»، «شهید چمران»، «ابوطالب» و «حماسه میشان» را تشریح کرد.
به گزارش شهر، نشست اعلام برنامه‌های نمایشی سیما در سال 93 امروز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه با حضور سیدعباس فاطمی مدیر کل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما، فهمیه کوه خضری مدیر روابط عمومی سیما و اهالی رسانه برگزار شد.

مشکلات بودجه‌ای همچنان ادامه دارد

فاطمی در این نشست بر ادامه داشتن مشکل بودجه در صدا و سیما تأکید و اظهار کرد: بخشی از این بودجه توسط مشارکت‌کننده‌ها تأمین می‌شود و تلاش تلویزیون بر این است که این همکاری‌ها منطقی و مرتبط باشند. مثلا بنیاد شهید در ساخت سریال شهید ستاری همکاری می‌کند یا مراکز مختلفی که می‌توانند آورده داشته باشند.

عطاران هم می‌تواند به تلویزیون برگردد

وی درباره بازگشت مهران مدیری و جای خالی رضا عطاران در تلویزیون تصریح کرد: بازگشت مدیری یا عطاران منعی ندارد. همانطور که مدیری با یک سریال به تلویزیون برمی‌گردد. عطاران نیز فرزند تلویزیون است و هر دو بارها این موضوع را اعلام کرده‌اند. با این حال کار در تلویزیون انرژی زیادی می‌طلبد. عطاران به مزاح می‌گفت حال سینمایی ساختن هم ندارد و می‌خواهد فیلم نیمه بلند بسازد. این دوستان خودشان هم اذعان کرده‌اند با رفتن از تلویزیون بخش زیادی از مخاطبانشان را از دست داده اند.

«شب‌های برره 2» نداریم

مدیر کل طرح، برنامه و نظارت سیما شایعه ساخت سری دوم «شب‌های برره» توسط مهران مدیری را تکذیب و تأکید کرد نه تلویزیون و نه مهران مدیری به ساخت ادامه این سریال نیازی ندارند.

فاطمی در خصوص دلیل قرار دادن «هفت سنگ» در باکس رمضانی شبکه سه گفت: این سریال شیرین، خوش ساخت، پاک و منزه و مناسب پخش رمضانی است. البته در این زمینه هنوز مطمئن نیستیم. احتمالا «مدینه» سریال شادی نیست و ملودرام خواهد بود و در کنار آن باید یک سریال شاد پخش کنیم.

بخشی از «سرزمین کهن» باید دوبله شود

وی همچنین در زمینه حاشیه‌های سریال «سرزمین کهن» و زمان از سر گیری پخش آن توضیح داد: این سریال نیاز به تغییراتی جزیی دارد که قابل رفع است و باید مختصری دوبله در آن صورت بگیرد. اکنون کمال تبریزی درگیر ساخت یک فیلم سینمایی در کرمان است و با اتمام کار او جلساتی خواهیم داشت و این مساله را حل می‌کنیم. پخش این سریال جزو تعهدات شبکه سه در سال 93 است.

 مدیر کل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما با اشاره به اتفاقاتی که در زمان پخش اولین قسمت‌های این سریال افتاد، گفت: ما در صداوسیما سند داریم که از سال 84 بارها به تهیه‌کننده و کارگردان این اثر تذکر داده شده است که استفاده از شخصیت‌های منفی برای بختیاری‌ها حساسیت دارد، با این حال اصرار تهیه‌کننده و کارگردان در مورد استفاده از شخصیت‌های بختیاری و درخواست آنها برای اعتماد کردن به آنها، استفاده گروه‌های سیاسی پشت‌پرده از یک موقعیت کوچک و این اتفاقات و حواشی را به دنبال داشت.

از همه تولیداتمان حمایت کردیم

وی در پاسخ به اینکه چرا سازمان از تولیداتش حمایت نمی کند؟ گفت: ما درباره همین سریال «پایتخت» یا آثاری چون «شهر دقیانوس» در مقابل اعتراض‌ها حامی کار بودیم و درباره «سرزمین کهن» نیز به وظیفه خود عمل کردیم. توقف پخش سریالی که برای آن هزینه بسیاری شده و نتیجه رنج چند ساله مدیران سیما است مورد پسند ما هم نیست و شاید اگر چند اسم تغییر می‌کرد این اتفاق نمی‌افتاد.

فیلمنامه‌های الف ویژه آماده‌اند اما پول نداریم

فاطمی همچنین در خصوص سریال‌های الف ویژه که مدت‌ها است فرصتی برای کلید خوردن پیدا نمی‌کنند، تصریح کرد: متن بسیاری از این کارها نوشته شده و حتی پیش تولید انجام شده اما به علت مسائل مالی نمی‌توانیم آنها را کلید بزنیم.

آخرین وضعیت سریال‌های الف ویژه

وی اذعان کرد: مثلا بودجه‌ای که برای سریال حضرت موسی (ع) درخواست شده، بخش عمده‌ای از بودجه یک سال سیما را به خود اختصاصی می‌دهد یعنی  چیزی حدود 60 درصد بودجه یک ساله سیما. متن سریال «چمران» نیز توسط جلیل سامان در حال نگارش است و سیناپس‌های آن آماده شده است. سریال شهید باکری هم همینطور. سیناپس‌های سریال «سلمان فارسی»  نیز سالها پیش تصویب شده و میرباقری در حال مطالعاتی برای پیش از آغاز پیش تولید است. سریال‌های دیگری چون «ابوطالب» یا «حماسه میشان» نیز در مرحله نگارش و پیش تولید قرار دارند و همه چیز به بحث بودجه برمی‌گردد.

استودیوی مجازی برای «پوریای ولی»

فاطمی با بیان اینکه مشکل این سریال‌ها اکثرا مالی است تا محتوایی تأکید کرد: متن «پوریای ولی» مصوب شده و بخش عمده‌ای از لوکیشن‌های آن در استودیو مجازی خواهد بود. مشکل همه آثار مالی است.

وی ادامه داد: در خصوص «پوریای ولی» مذاکراتی با جعفری جوزانی داشته‌ایم و در حال پیدا کردن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های پیش بینی‌ شده سریال هستیم تا آن را کلید بزنیم. برخی از این سریال‌ها هم قرار است در برخی استان‌ها حمایت شود. مثلا سریال «سلمان فارسی» در اصفهان حمایت می‌شود و گروه‌ها در تلاشند راه‌هایی را برای کاهش هزینه‌های تولید در نظر بگیرند.

تاریخی سفارشی در آثار ورزی نداریم

وی در پاسخ به انتقادی در خصوص آثار محمدرضا ورزی که اکثرا با انتقاد روبرو و به این محکوم می‌شود که تاریخ سفارشی سیما را روایت کرده است، تأکید کرد: ما تاریخ سفارشی نداریم و صحت رویداد تاریخی برایمان مهم است و به عدم سوگیری شخصیت‌های تاریخی در قصه توجه می‌کنیم.

حضور دانشجوی اصلاح طلب سالهای دور و فرزند از دست داده امروز در نشست بررسی یک فیلمنامه

مدیر کل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما در ادامه با نمونه آوردن از نقش علما در تاریخ یا سخنان دکتر شریعتی و ... یادآور شد: مثلا ما قرار است سریالی را برای 13 آبان بسازیم که در جلسه بررسی متن آن از یک دانشجوی اصلاح طلب سالهای دور که فرزندش را در درگیری‌های سال 88 از دست داد و یک فرد اصولگرا که از نظر فکری در مقابل او قرار داشت دعوت کردیم تا با حضور طیف‌های مختلف یک فیلمنامه را بررسی کنیم.

فیلمنامه «دا» باید مورد تایید ما باشد

وی همچنین در خصوص پخش سریال‌ «دا» از تلویزیون که به کارگردانی همایون اسعدیان ساخته خواهد شد، گفت: آثار سریالی که در بخش‌های مختلف ساخته می‌شود، سرانجام به صدا و سیما می‌رسند. بنابراین ما با افراد مکاتبه می‌کنیم تا پیش از ساخت متن را با ما هماهنگ کنند تا در پخش سریال مشکلی ایجاد نشود.

فاطمی اضافه کرد: سریال «دا» که در حوزه هنری ساخته می‌شود نیز امیدوارم ادای دین ما به رزمندگانی باشد که در سالهای اول جنگ رشادت کردند.

وی که تهیه‌کنندگی بخش‌هایی از سریال «هوش سیاه» را برعهده داشت و ادامه کار توسط پسرش سیدمرتضی فاطمی تهیه شده بود، توضیح داد: تا قبل از پذیرفتن مدیریت، تهیه کننده آن سریال بودم، بعد از آن از آنجایی که سریال باید به پخش می‌رسید از فرد دیگری برای این کار دعوت کردم که او که همکار شما مطبوعاتی‌ها است با وجود اکراه از این موضوع، ادامه کار را با استفاده از امکانات دفتر تولید به دست گرفت. در خصوص ساخت سری سوم سریال نیز با توجه به مشکلات بودجه خبری در دست نیست.

مدیر کل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما یادآور شد: سریال شهید مطهری نیز در 26 قسمت در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار دارد.

تشریح وظایف و عملکردهای اداره کل طرح و برنامه معاونت سیما

فاطمی همچنین در این نشست توضیحاتی در خصوص روند کار اداره کل طرح و برنامه سیما ارائه داد و اعلام کرد تصویب کلیه طرح‌های نمایشی و غیرنمایشی در سیما به عهده این اداره کل است.

وی همچنین از تشکیل شوراهای نمایش در شبکه‌های مختلف خبر داد و به فعالیت این شوراها برای دست پر بودن سیما در مناسبت‌ها اشاره کرد و از برگزاری هشت نشست با کارگردانان، نویسندگان و تهیه‌کنندگان تحت عنوان نشست های رشد و تعالی در سیما نام برد و فعالیت‌های اداره فیلمنامه سیما که فیلمنامه‌هایی را برای مناسبت‌های گوناگون در دست نگارش دارند تشریح کرد.

حاشیه‌ها:

*یکی از خبرنگاران سوالی مطرح کرد که به گفته او، آن را از بسیاری مسئولان دیگر تلویزیون نیز سوال کرده و هیچ کدام در جریان نبوده‌اند. سوال او در خصوص ساخت سریالی به نام «بابل» توسط کشور سوریه در ایران بود که زندگی امام جواد (ع) و امام رضا (ع) در آن مطرح می‌شود و برخی عوامل فیلم «رستاخیز» درگیر ساخت آن هستند و از شهرک غزالی هم برای ساخت استفاده کرده‌اند و در آن چهره هر دو امام‌ نمایش داده می‌شود و با وجود اظهار بی اطلاعی مسئولان آنها هم اکنون در شهرک دفاع مقدس مشغول کار هستند.

فاطمی در این خصوص اطلاعی نداشت و تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که اگر آنها از ایران مجوز گرفته باشند حتما مسائل شرعی و حساسیت‌ها در آن اعمال خواهد شد.

نظر شما