چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۴
کد خبر: ۷۷۶۱۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
شهردار تهران در برنامه گفت و گوی زنده شبکه خبر مطرح کرد:
شهردار تهران شب گذشته با حضور در برنامه گفت و گوی زنده شبکه خبر با عنوان «دو نیم ساعت»، به تشریح مولفه ها و الزامات مدیریت جهادی پرداخت.
به گزارش شهر، محمدباقر قالیباف در این برنامه در ابتدای سخنان خود با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس بخش خصوصی در غرب پایتخت گفت: متاسفانه امروز یک حادثه رانندگی در غرب شهر داشتیم که یکی از اتوبوس های شرکت های خصوصی حمل و نقل دچار حادثه شد و هشت تن از هموطنان عزیز و شهروندان خوب ما جان خود را از دست دادند. از این رو بابت این حادثه به خانواده های جان باختگان تسلیت و تعزیت عرض می کنم.

وی گفت: همچنین در جریان این حادثه تعدادی از شهروندان هم مجروح شدند که دستوراتی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان داده شد.

شهردار تهران با ابراز تاسف از این حادثه بیان کرد: این حادثه تلخ را به خانواده های محترم آنان تسلیت عرض می کنم و امیدوارم مسئولان ذیربط پیگیری و رسیدگی لازم را انجام دهند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

دکتر قالیباف در ادامه سخنان خود به بررسی مولفه های مدیریت جهادی پرداخت و گفت: بحث جهاد در واقع یک فرهنگ و پاردایمی به شمار می رود که مبتنی بر یکسری واقعیات است. باید توجه کنیم این موضوع برخواسته از یک روحیه معنویت گرایی، فرهنگ اسلامی و منطبق بر سنت های الهی است. در حین اینکه طبیعی است که از همه ظرفیت های علمی، عقل متصل به وحی بشری و ابزار و تکنولوژی هم استفاده می کند.

وی افزود: اگر بپذیریم که این یک فرهنگ جهادی است، در عرصه مدیریت به نوعی آن را می بینیم و در عرصه علمی، عرصه اقتصادی و عرصه فرهنگی نیز این فرهنگ جهادی را به نوع دیگری می بینیم. باید بگوییم فرهنگ جهادی یک مکتب و رویکردی است که می تواند زندگی مادی و معنوی انسان ها را تامین کرده و هر جامعه و مجموعه ای را با همه نیازهای مادی و معنوی اش، پاسخگو باشد.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: فرهنگ جهادی برای ارتقای کیفیت زندگی انسان ها در بعد مادی و معنوی حرف برای گفتن دارد. همچنین در عمل نیز مصداق های روشنی دارد به نحوی که اگر به این فرهنگ تاسی کنیم، شاید بتوانیم زودتر بر مشکلات فائق بیایم و با هزینه و زمان کمتری و با شیرینی بهتری نیز آن ها را حل و فصل کنیم. البته حتما حل کردن مشکلات سختی هایی را نیز به همراه دارد اما به دلیل آنکه استفاده از این فرهنگ خروجی های بهتری دارد، حتما لذت بخش خواهد بود.

دکتر قالیباف در ادامه اظهار کرد: ما سالیان سال است که در مجموعه شهرداری این رویکرد را با همکاران خود دنبال می کنیم؛ خیلی وقت ها زمانی که بحث جهادی می شود برخی در ذهن اولیه خود تصور می کنند که این کار مختص جبهه و دوران دفاع مقدس است این در حالی است که رویکرد و فرهنگ جهادی مختص همه سنین و همه دوران های زندگی است و در همه ابعاد می توان به آن توجه کرد. همانطور که در دفاع مقدس نیز به این رویکرد و فرهنگ توجه شد و در سخت ترین شرایط توانستیم موفقیت های بزرگی به دست بیاوریم.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم به برخی شاخصه های مدیریت جهادی نگاه کنیم، باید بدانیم که مدیریت جهادی چه فرهنگی را دنبال می کند که ما نیز آن فرهنگ را در مدیریت شهری اعمال کنیم. یکی از شاخص های مدیریت شهری مردم داری، مشارکت معنی دار و تاثیر گذار مردم، توجه به قشر محروم و مستضعف و کارآمدی است. از شاخصه های مدیریت جهادی این است که در مقابل مشکلات و سختی ها مقاوم و پایدار باشد و علاوه بر آن فرصت حل مشکلات و قدرت جسارت و تصمیم گیری در کارها را داشته باشد؛ مدیریت شهری باید به گونه ای باشد که وقتی مردمی که در این شهر زندگی می کنند، نگاه کنند این احساس را داشته باشند که تغییرات در زندگی و محیط آن ها اتفاق می افتد.

شهردار تهران یادآور شد: البته طبیعتا شهرداری تهران مسئول حل همه مشکلات مردم نیست؛ مثلا قرار نیست ما اقتصاد شهری یا بحث بهداشت و درمان را حل کنیم اما مدیریت جهادی باید در حوزه و رسالتی که شهرداری دارد و در ماموریت ها و کارهایی که متوجه شهرداری تهران است، با اطمینان به مردم بگوید که آیا هر فصل، هر نیم سال و هر سالی نسبت به قبل تغییر را در زندگی خود احساس می کنید و آیا این شهر رو به پیشرفت است یا خیر؟

دکتر قالیباف تصریح کرد: البته حتما چالش هایی در شهر وجود دارد اما امروز عموم مردم - چه کسانی که وارد شهر تهران می شوند و چه کسانی که در این شهر زندگی می کنند – و همچنین موافقان و مخالفان و رقیب و رفیق در حوزه های رویکردی و سیاسی، در یک موضوع اتفاق نظر دارند. به نحوی که هیچ کسی نمی تواند عملکرد مثبت شهرداری را نادیده گرفته و بگوید که در مجموعه شهر اتفاقی نیفتاده است بنابر این مدیریت جهادی اتفاق افتاده است.

وی افزود: به عنوان نمونه روند گذشته در توسعه حمل و نقل عمومی نشان داده است که به صورت متوسط سالی 3 کیلومتر مترو در این شهر ساخته شده است اما در این مدیریت، سالانه 15 کیلومتر مترو ساخته شده است، این در شرایطی است که امکانات مالی کمتر از قبل بوده است. از این رو مدیریت جهادی توانسته است در حداقل های خودش نیز کار بیشتری را به جامعه ارایه دهد.
شهردار تهران تاکید کرد: بخشی از مدیریت جهادی در حوزه های رفتاری است. مثلا در شهر تهران و در حوزه مدیریت جهادی باید بحث وقت گذاری، تلاش مضاعف برای کار - آن هم کار با دقت - رویکرد کاملا علمی و خرد جمعی مد نظر باشد. 

دکتر قالیباف در ادامه ضمن تبریک روز کارگر به یکایک کارگران، مخصوصا کارگران زحمتکش و کم توقع شهرداری تهران، گفت: اگر یک کارگر احساس کند که او صبح زود از خانه بیرون می آید و شهردار تهران ساعت 8 صبح سر کار خود می آید و در مقابل این کارگر تا پاسی از شب زحمت می کشد مدیر ارشدش شهر استراحت می کند، قاعدتا این احساس با فرهنگ جهادی سازگار نیست. امروز بنده در شهر تهران باید این قدرت و باور را داشته باشم که در مقابل چشم همکاران خودم بگویم حتما زودتر از همه شما سر کار می آیم و دیرتر از همه همکاران، از محیط کارم بیرون می روم. پس از تحقق این باور است که می توان از بقیه توقع داشت. اینطور نیست که اضافه کار را به من بدهند و کار را دیگری انجام دهد. در واقع بخش ارتباط عاطفی خارج از سیستم های رسمی هم بخش قابل توجهی از فرهنگ جهادی است به گونه ای که باید به دغدغه مند بودن و همراه بودن در همه سطوح توجه داشت.

وی تاکید کرد: ما مدیریت جهادی و فرهنگ جهادی را برخواسته از اساس انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی (ره) می دانیم که ریشه در فرهنگ تشیع، عاشورا و فرهنگ اهل بیت (ع) دارد. در واقع این انقلاب اسلامی یک فرهنگ قرآنی را باور کرده است. مردم و انقلاب اسلامی نیز این فرصت را در اختیار افرادی مثل بنده و همسن های من که تربیت شده فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ حضرت امام (ره) هستیم، قرار داده اند تا اینگونه شکل پیدا کنیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال توجه به مسایل فرهنگی و اقتصادی، با رویکرد جهادی و عزم ملی مورد تاکید قرار داند. ما نیز می خواهیم بگوییم که در سالیان گذشته این کار را در شهرداری تهران آغاز کردیم. در همان دو سال اولی که توفیق خدمت در شهرداری تهران پیدا کردیم، اردوهای جهادی را برگزار کرده و در قالب این اردوها به مناطق می رفتیم تا کار را با خود مردم دنبال کنیم. بنابر این این موضوع در ادبیات و تلاش های گذشته ما مورد تاکید بوده و طبیعتا امسال نیز توجه به این موضوع بیشتر خواهد بود.

وی گفت: این امر بار ما را سنگین تر از گذشته کرده است و باید ابعاد مدیریت جهادی را در بعد تولید ادبیات مربوط به فرهنگ جهادی و حوزه های نظری دنبال کنیم تا اگر کسی خواست ابعاد این فرهنگ را بشناسد، ما بتوانیم مستندات آن را در اختیار او قرار دهیم. هم اکنون نیز بخشی در شهرداری تهران در حال تدوین این مسئله هستند؛ البته باز هم تاکید می کنیم که حوزه نظری مربوط به مدیریت جهادی مختص به شهرداری تهران و افراد خاصی نیست بلکه مختص به همه کسانی است که دل در گرو این فرهنگ دارند.

وی ادامه داد: فرهنگ جهادی در جایی می تواند این حرف را بزند که علم و عمل در کنار هم قرار داشته باشند، بنابر این باید اقدامی هم انجام دهیم تا مردم تهران احساس کنند اگر این فرهنگ در شهرداری تهران وجود داشته است، آن را بیش از گذشته لمس کنند. به عبارتی مردم تهران در پایان دوره چهارم مدیریت شهری باید احساس کنند که مجموعه شهرداری تهران نسبت به بقیه سازمان ها و نهادهایی که وجود دارد، روان تر است. یعنی ما برای مردم توضیح ندهیم، تعریف نکنیم و حتی اطلاع رسانی - که وظیفه ما است – را هم انجام ندهیم بلکه مردم خودشان در عمل احساس کنند که شهرداری تهران در مقایسه با سایر سازمان ها و نهادها، کارها را به صورت روان تر انجام می دهد، فساد کمتری در شهرداری وجود دارد، امکانات بیشتر است، کرامت را رعایت می کنند و مستضعفان مورد توجه بیشتری هستند. این مساله در برنامه ما است و با شتاب بیشتری به دنبال تحقق آن هستیم. ما باید هزینه های پروژه ها کاهش دهیم و پروژه ها را با کیفیت بهتر و سرعت بیشتری انجام دهیم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در رویکرد جهادی در کنار توسعه امکانات مادی و کالبدی، باید به مسایل روحی و روانی مردم نیز توجه داشته باشیم. در این زمینه نیز اساس بحث توجه به مسایل فرهنگی است. اگر به فرهنگ بپردازیم و بحث های فرهنگی را هم حل و فصل کنیم، انصافا می توانیم اقتصاد را هم حل و فصل کنیم. وقتی از اقتصاد مقاومتی سخن می گوییم باید به فرهنگ آن نیز توجه داشته باشیم در غیر این صورت اقتصاد مقاومتی بدون توجه به فرهنگ آن، چه تاثیری می تواند داشته باشد؟

دکتر قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین الگوهای مختلف توسعه در کشور، ابراز کرد: مردم ما با انقلاب اسلامی و باورهای دینی که داشتند،این نظام اسلامی را انتخاب کردند. از این رو مردم به طور قطع و یقین باور دارند که باید آرمان های آن ها حفظ شود و در سایه یک فرهنگ قرآنی و تربیت اسلامی زندگی کنند. طبیعتا این مردم دل در گرو فرهنگ غیر اسلامی و غیرایرانی ندارند. البته ملت ما در طول تاریخ نشان داده است که همیشه توحید داشته و وحدانیت اساس کار مردم بوده است، از وقتی که اسلام آمده است نیز مردم پایبند به اسلام بودند با انقلاب اسلامی هم در قرن حاضر نشان دادند که چنین باوری دارند.

دکتر قالیباف ادامه داد: البته برداشت مردم ما از اسلام هم این است که اسلام می تواند نیازهای مادی و معنوی آن ها را برطرف کنند. به همین جهت مردم انقلاب کرده و نظام اسلامی را بر سر کار آوردند. امروز نیز مردم نگاه می کنند این نظام اسلامی که قدرت را در اختیار دارد چگونه می خواهد نیازهای مادی و معنوی را تامین کند. البته این بحث مردم بحث بجا و درستی است. این بخش به مسئولانی بر می گردد که قدرت را در اختیار دارند. در واقع دولت ها، شهردارها و وزرا و سازمان های مختلف می آیند و هر کدام یک باور و رویکری دارند. 

وی ادامه داد: امروز نیز دو رویکرد در این بخش وجود دارد، یکی به نوعی توسعه و پیشرفت را پیگیری می کند و می گوید ناگزیر هستیم تا بخشی از مسایل فرهنگی آن هایی که در مدرنتیه هستند و ابزار دارند را بپذیریم. به عبارتی این نگاه حوزه توسعه را با مبنای سرمایه داری و ویژگی های سرمایه داری دنبال می کند. در سوی مقابل یک رویکرد دیگر نیز وجود دارد که آن رویکرد به دنبال پیشرفت و پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی جامعه است اما رویکردش از جنس رویکرد غربی نیست بلکه به عقلانیت معتقد است اما عقلانیت ابزاری را قبول ندارد و عقلانیت متصل به وحی را قبول دارد. این رویکرد هم باید کارآمدی خودش را به اثبات برساند چرا که اگر نتواند کارآمدی خود را به اثبات برساند مورد قبول مردم نیست.

دکتر قالیباف یادآور شد: پس از جنگ این دو نگاه در کشور وجود داشته و در یک رقابت با هم پیش آمدند. فرهنگ جهادی معتقد است با حرکت منطبق بر سنت های الهی، در عین اینکه می توان آرمان ها و ارزش های خود را حفظ کرد، می توان نیازهای مادی را نیز پیش برد. این موضوع بر اساس همان فرهنگ قرآنی و برخواسته از باورها و ارزش های اسلامی است. 

وی تاکید کرد: بعضی فکر می کند وقتی می گوییم فرهنگ جهادی، این فرهنگ تنها مختص دفاع مقدس است این در حالی است که در دوران دفاع مقدس نیز دو تفکر وجود داشت. دوستانی که در روزهای اول در جبهه ها حضور داشتند، می دانند که در همین نظام اسلامی و در دوره ای که حضرت امام (ره) بودند یک تفکر توسعه برخواسته از تاثیرات غربی وجود داشت و در مقابل آن یک تفکر پیشرفت و توسعه مبتنی بر انقلاب اسلامی نیز وجود داشت. وقتی افرادی بر اساس تفکر توسعه برخواسته از تاثیرات غربی می خواستند بجنگند، دو دو تا چهار تا می کردند و می گفتند که اگر می خواهی در مقابل دشمن مقاومت کنی و بجنگی، باید سه برابر توان کسی که هجوم برنده است، توان داشته باشی! اگر این توان را نداشته باشی دیگر وظیفه ای نداری بجنگی و اگر به میدان بروی هم شکست می خوری. با این نوع نگاه بخش قابل توجهی از کشور را دشمن اشغال کرده بود. این نوع تفکر بر نیروهای مسلح حاکم بود. اما فرهنگ جهادی می گفت ما مکلکف هستیم تا هر امکانی داریم را جمع کنیم، هر ظرفتی داریم به کار بگیریم، هر چه توان داریم بیاوریم و بعد با درایت و پحتگی کامل، با اتکای به خدا و نیت خالص، شجاعانه بر دشمن بتازیم.

شهردار تهران عنوان کرد: فرهنگ قرآنی به ما گفته است که در جنگ بدر جمعیت قلیل بر کثیری غلبه پیدا می کنند. در این میان دیگر حوزه سرمایه داری نمی تواند این را تعریف کند و پاسخ دهد. این همان فرهنگ جهادی است. از زمانی که این تفکر حاکم شد بجای آنکه هر روز دشمن پیشروی کند و بخشی از سرزمین و تاسیسات ما را از بین ببرد، شرایط به نفع ما پیش رفت. وقتی تفکر بنی صدر وجود داشت که در واقع تفکر غربی و بر اساس نگاه سرمایه داری بود شاهد بودیم چه اتفاقی رخ داد اما وقتی تفکر عوض شد شاهد هستید که در کمتر از دو سال در همین طلائیه، والفجر هشت، هویزه، فتح المبین، خرمشهر و ... همه این سرزمین را از دشمن پس گرفتیم. در اقتصاد و فرهنگ هم همین است و باید این باور را داشته باشیم؛ البته در عین حال باید تدبیر داشته باشیم. امام حسین (ع) در ظهر عاشورا، با جمعیت قلیلی که دارند اما باز هم پیش بینی لازم را برای جنگ می کنند بنابر این ما نیز باید همه پیش بینی های لازم را داشته باشیم.

دکتر قالیباف تصریح کرد: رویکرد جهادی در عین اینکه آرمان گراست، به واقعیات هم توجه دارد و آن ها را مورد بررسی دقیق قرار می دهد، اما باورش این است اگر آن واقعیت ها منطبق بر سنت های الهی نیستند، نباید تسلیم آن ها شود بلکه باید بتواند در مقابل این واقعیت های غیرحقیقی بایستد و مقاومت کند، طبیعتا در این شرایط می تواند به موفقیت هم دست پیدا کند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره راهکارهای دوری از رفتارهای شعارزده در مقابل نام گذاری امسال گفت: یکی از ویژگی های فرهنگ و مدیریت جهادی این است که حرف نزن! عمل کن! ما مدیران که مسئولان اجرایی هستیم، خیلی نباید سخنرانی کنیم چرا که مردم از ما خیلی توقع حرف شنیدن ندارند بلکه از ما توقع عمل کردن دارند. بنابراین فرهنگ جهادی به ما دیکته می کند که قبل از اینکه کاری را انجام ندادی، نگو و وعده بیجا نده! در شعار سال نیز مقام معظم رهبری این موضوع را بیان می کنند تا مجموعه توان ها، ذهن ها، دل ها، شیوه ها، روش ها و توجه ها را به سمت هدف مشخصی ببرند.

شهردار تهران اظهار کرد: دادن یک شعار حتما ضروری است اما وقتی این موضوع در سطح مدیران، مسئولان و کسانی که قدرت و پول را در اختیار دارند می آید، این موضوعات مخصوص شعار دادن نیستند بلکه باید این موضوعات را محقق کنند. ما نیز به سهم خودمان در شهرداری تهران این بحث را دنبال می کنیم. ما خیلی صریح در گذشته و در مدیریت جهادی «نه گفتن» را بلد بودیم. اگر توان لازم برای انجام کاری نبود، کاری نشد، خرد جمعی به ما اجازه نداد، یا اکثریت مردم دغدغه شان نبود که یک کاری انجام شود، بنابراین باید بگوییم نه! وقتی گفتیم «بله» باید در زمان مقرر و وقت خودش آن کار را انجام داده و این اعتماد سازی را ایجاد کنیم. 

وی با تاکید بر این نکته که هر گونه رفتار شعاری کردن با شعار سال از سوی کسانی که مسئولیت دارند، کاملا فرهنگ ضد جهادی است و رفتار افرادی است که بخواهد دوگانه عمل کنند، گفت: ما به مردم گفتیم که هر کاری را که می خواهیم دنبال کنیم، یک زمانی برای آن در نظر می گیریم. بر اساس فرهنگ جهادی مردم حق دارند بدانند و مطالبه کنند؛ طبیعتا بدین ترتیب مردم مسئولیت پذیر هم می شوند. از این رو نباید با شعار سال رفتار شعاری کرد. 

شهردار تهران افزود: ما برنامه سال 93 و برنامه 5 ساله دوم را تنظیم کردیم، شورای شهر نیز همراهی کردند و با فراز و نشیب ها و بحث های متعددی که وجود داشت، این برنامه ها را با خرد جمعی تنظیم کردند. از این رو همه باید مصمم باشیم تا بتوانیم این برنامه ها را دنبال کنیم و مردم این مدیریت جهادی را در عمل از ما ببینند. مردم باید ببینند آیا این برنامه ها اتفاق افتاده است یا اینکه فقط شعار داده ایم، در روزنامه نوشته ایم، بنر زده ایم و در شهر نصب کرده ایم. در صورتی که این اتفاق افتاده باشد شاید اسراف هم کرده باشیم چرا که اگر با این پول مشکل یک نیازمند را حل کنیم، شاید بهتر از آن باشد که بنر و پلاکارد در شهر نصب کنیم. نوع تصمیماتی هم که در مجموعه شهر گرفته شده است، با همین نگاه و رویکرد است. البته ممکن است در یک جا اشکالاتی نیز وجود داشته باشد و نتوانسته باشیم به برخی موارد عمل کنیم.

وی ابراز کرد: به عنوان مثال در پروژه صدر به جهت زمانبندی 4 ماه تاخیر ایجاد شد. قبل از اینکه به آن زمان برسیم، به مردم توضیح دادیم که دلیل تاخیر پروژه این بوده و از مردم عذر خواهی کردیم؛ مردم هم با دل و جان پذیرفتند. باید توجه داشته باشیم که مردم ما هم مردم فکور و با محبتی هستند و وقتی می بینند مدیرشان بابت یک موضوع توضیح پذیرفته شده ای می دهد، حتما آن را قبول می کنند. در نقطه مقابل این موضوع شاهد بودیم که پیش از این ساخت یک تونل کمتر از 2 کیلومتری در شهر تهران 13 سال زمان برده بود اما در این دوره 10 کیلومتر تونل طی دو سال زمان احداث شده است. این امر نیز حاکی از تفاوت در نوع مدیریت است. البته این مسئله هم کار همان مهندسان و کارگران است که توانسته اند این کار را انجام دهند اما وقتی نگاه ها متفاوت می شود و مبانی تغییر پیدا می کند، خیر و برکت به کار می آید.

شهردار تهران یادآور شد: در همین پروژه رکورد احداث 53 متر دهانه یک پل در 27 ساعت زده شد. این مسئله نشان می دهد که این ظرفیت وجود دارد. در همین تونل نیایش یک مشاور خارجی داشتیم و روز اولی که بحث می کردیم می گفتیم ما در طول روز به این میزان کار را دنبال می کنیم. ما در آن موقع می گفتیم که یک فرهنگ جهادی و بسیجی داریم و هر چه درباره این فرهنگ توضیح می دادیم، این پیمانکار خارجی خیلی آشنا نبود. خاطرم است بعد از 4 ماه که از اجرای پروژه گذشت مشاور خارجی به من گفت: حالا متوجه شدم فرهنگ جهادی چه معنایی می دهد، مطمئن هستم تا پایان سال این تونل به اتمام می رسد.

وی خاطر نشان کرد: مدیرت جهادی این است که مدیران و مسئولان در سطوح خودشان باید در میدان باشند. اگر مدیری ایستاد و به کسی گفت برو! کاری انجام نمی شود. مدیر باید خودش در کار باشد و به بقیه بگوید بیا! اگر سختی و مشقتی وجود دارد، این مدیر جهادی باید در زحمت ها پیشتاز باشد و اگر امکان و مزیتی وجود دارد، او باید در صف آخر باشد.

به گزارش شهرنوشت در ادامه این برنامه شهردار تهران به تعدادی از سوالات پیامکی شهروندان پیرامون مسایل مربوط به مدیریت شهری پایتخت پاسخ گفت.

دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی درباره زمان تکمیل متروی پرند و فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: احداث مترو در تهران بر عهده شهرداری تهران است و متروی حومه برعهده دولت است، یک وقتی بحث شد که شهرداری تهران بر اساس قانون کار مترو تهران و حومه را مشترکا انجام دهد. همانطور که در بقیه شهرهای بزرگ دنیا هم اینگونه بوده است. این کار مدتی انجام شد که از آن جمله می توان به ساخت مترو تهران – کرج اشاره کرد. در دولت گذشته بحث مترو حومه را از تهران جدا کردند و گفتند حومه را خود دولت انجام می دهد و شهرداری تهران دیگر هیچ مسئولیتی نداشت. این تصمیم ادامه یافت تا اینکه درست در ماه های آخر فعالیت دولت دهم، مجددا احساس کردند که این تصمیم، درست نبوده است و باید بحث تهران و حومه به مترو تهران واگذار شود. ما هم تقبل کردیم و مترو حومه به شهرداری تهران واگذار شد.

وی ادامه داد: اولین جایی که به شهرداری تهران واگذار شد خط مترو تهران به فرودگاه امام خمینی (ره) و پرند بود اما اعتبارات آنجا را باید دولت پرداخت کند و اجرای مترو را شهرداری تهران انجام دهد. هم اکنون نیز تونل ها ساخته شده، پل ها را احداث کرده ایم و بخشی از ریل به سمت فرودگاه امام خمینی (ره) کشیده شده است. علاوه بر این بخشی از این خط به سمت پرند هم در حال انجام است. در اینجا نیز قول می دهم که اگر دولت اعتبارات مربوط به مترو پرند را تامین کند، به طور قطع امسال قادر هستیم متروی فرودگاه امام خمینی (ره) و پرند را تکمیل کنیم. اما اگر روندی فعلی پرداخت اعتبارات، در آینده نیز ادامه پیدا کند می توان گفت ساخت این خط مترو بیش از یک سال زمان می برد.

دکتر قالیباف تصریح کرد: اگر اعتبارات مربوط به خط متروی پرند پرداخت شود، به طور قطع تا مهر ماه حد فاصل تهران تا فرودگاه امام خمینی (ره) به بهره برداری می رسد و تا پیش از پایان سال و در ایام دهه فجر می توانیم مترو را به پرند برسانیم. تقاضای ما نیز از دولت این است که اعتبارات این پروژه را تخصیص دهند تا ما نیز بتوانیم این خط مترو را تکمیل کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال پیامکی دیگری درباره شلوغی خط بی.آر.تی خیابان ولیعصر(عج) گفت: خیابان حضرت ولیعصر یک خیابان شمالی-جنوبی و شلوغ ترین خیابان ما است که ترافیک این خیابان بسیار سنگین بود. یک علت سنگینی ترافیک این خیابان آن بود که اتوبوس های تک کابین در این خیابان تردد می کردند و حجم مسافر نیز بالا بود. اما اخیرا ما اتوبوس های دو کابین را در این مسیر قرار داده ایم تا با اتوبوس کمتری بتوانیم حجم بیشتری از مسافر را جا به جا کنیم.

دکتر قالیباف ابراز داشت: ما باید محدودیت بیشتری را برای ماشین های شخصی ایجاد کرده و اتوبوس های بیشتری را بگذاریم تا بدین ترتیب توسعه بیشتری به حمل و نقل عمومی بدهیم. برنامه 4 ساله ما نیز این است که شبکه حمل و نقل را به طور کامل تکمیل کنیم.

دکتر قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره کوچک سازی شهر تهران و جلوگیری از صدور مجوز ساخت و ساز در محدوده شهری، تصریح کرد: تا پیش از تصویب طرح جامع و طرح تفصیلی، محدوده شهر تهران 720 کیلومتر بود اما با تصویب طرح جامع و طرح تفصیلی محدوده شهر تهران به حدود 650 کیلومتر مربع رسید. بنابر این ما جلوی گسترش تهران را گرفتیم. درباره بحث ساخت و سازهای تهران نیز قبول دارم که بر اساس طرح جامع و طرح تفصیلی باید محدودیت برای ساخت و ساز ایجاد شود و این محدودیت در حال حاضر پیش بینی شده است. من با اطمینان عرض می کنم که حتما روند ساخت و ساز ها در شهر تهران نسبت به گذشته محدود تر و ضابطه مند تر خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره راهکارهای مقابله با آلودگی هوا نیز عنوان داشت: درباره آلودگی هوا دو نگاه وجود دارد، یک نگاه معتقد است که این موضوع قابل حل نیست؛ بعضی ها نیز معتقدند که آلودگی هوا قابل حل است اما زمان زیادی می برد و می گویند حتما 10 – 15 سال زمان خواهد برد که بر آلودگی هوا فائق بیاییم. ما نیز این موضوع را بررسی دقیق کردیم و اینجا عرض می کنم که می توانیم با برنامه ای که در دست داریم، ظرف مدت 5 سال تعداد روزهای سالم را - نسبت به وضعیت فعلی - به دو برابر افزایش دهیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود 130 تا 140 روز سالم در سال داریم اما می توانیم ظرف مدت 5 سال به 250 تا 270 روز سالم در شهر تهران برسیم. بعضی ها اعتقاد دارند این امر پول زیادی می خواهد این در حالی است که بنده معتقدم اینجا حتما هزینه لازم دارد اما پول موضوع سوم است؛ موضوع اول مدیریت است، موضوع دوم اصلاح ساختار است و پول در جایگاه سوم قرار دارد. با وضعیت مدیریتی و وضعیت ساختاری فعلی، هرچقدر هم پول بیت المال را در اینجا هزینه کنیم، به هیچ نتیجه ای نمی رسیم.

شهردار تهران به ذکر نمونه ای پرداخت و گفت: روزی که توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتیم، هر کسی کمربند می بست، سایر مردم می گفتند ترسو ها کمربند می بندند. همه احساس می کردند کمربند یک امر زاید است و نبستن کمربند را درواقع یک نوع شجاعت می دانستند. در آن زمان نیز شاهد بودیم که چقدر خسارتی برای نبستن کمربند ایجاد می شد. اما شما مشاهده کردید که با یک اقدام پخته و علمی و با یک طرح خوب رسانه ای، فرهنگی و اطلاع رسانی ظرف مدت دو تا سه ماه، 70 درصد مردم کمربند بستند. امروز هر کس کمربند نبندد، مردم نگاه دیگری به او می کنند و می گویند انسان عاقل و بالغ حتما کمربندش را می بنند. 

وی تاکید کرد: امروز بخشی از تولیدات آلودگی به خاطر مشکلات فرهنگی است. تردد یک موتور سیکلت در شهر بیش از 10 خودرو آلودگی وارد هوا می کند و حتما باید برای آن ها تدبیری اندیشیده شود . هنوز ماشین هایی در این شهر رفت و آمد می کنند که جان همه را به خطر انداخته اند. این موارد دیگر پول نمی خواهد بلکه دیگر احتیاج به یک تصمیم دارد. 

شهردار تهران ادامه داد: اعضای شورای شهر از شهرداری تهران برای اقدامات صورت گرفته در ایام عید تشکر کردند و گفتند شهر خیلی تمیز و زیبا بود و معلوم بود شهرداری زحمت مضاعفی کشیده است . من نیز از آن ها تشکر کردم اما گفتم از من بپذیرید که کارگران شهرداری غیر از این ایام هم شاید بیش از این زحمت می کشند اما در ایام عید به خاطر نبود ترافیک، مردم این زیبایی ها را در آرامش دیدند . این در حالی است که یک ناهنجاری به نام ترافیک و آلودگی هوا باعث می شود بقیه زیبایی ها و زحمت ها دیده نشود. پس همه باید دست به دست هم دهیم تا دو معضل ترافیک و آلودگی را حل کنیم تا آسایش، سلامتی و بهداشت را به شهر برگردانیم.
وی در پایان با ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس و جایگاه فرهنگ جهادی در میان رزمندگان دوران دفاع مقدس عنوان کرد: ما هر چه از مدیریت و فرهنگ جهادی یاد گرفتیم به برکت انقلاب بوده است که اوج آن در دفاع مقدس قرار داشت. در دفاع مقدس شهدای بزرگی مثل شهیدان برونسی، همت، شوشتری، باکری، کاظمی، زین الدین، کشوری، صیاد شیرازی، باقری و.... وجود داشتند که تمامی آن ها تربیت شده این فرهنگ هستند. من روزی که به جبهه رفتم یک رزمنده عادی بودم، عزیزی در همانجا فرمانده من بود، اما 9 ماه بعد - و فقط 9 ماه بعد - من فرمانده او شدم. این اتفاق چطور می افتد؟ آیا امروز در یک اداره و مجموعه ساختاری از این اتفاق ها سراغ دارید؟ 
دکتر قالیباف افزود: در مدیریت جهادی و فرهنگ جهاد و شهادت اخلاص، محبت، شایسته سالاری و شایسته گزینی موج می زد. آنجا میدان حرافی و حرف و سخن نبود بلکه میدان عمل بود. شهید باقری یک خبرنگار است اما تبدیل به آن فرمانده قابل می شود؛ این یک اتفاق بزرگ است. در دوران دفاع مقدس عزیزان ارتش آموزش دیده بودند و دوره های متعدد فرماندهی و ستاد را طی کرده بودند. آن ها در بخشی از دانشکده های خارج از کشور آموزش دیده بودند، بعد از انقلاب در کنار مردم ایستادند و در میدان جنگ نیز ایستادند، اما مشاهده کنید توان شهید باقری که در فرهنگ جهادی تربیت شده است، چگونه بود که طراحی نظامی انجام می داد و همه کسانی که سالیان سال – و حتی بیش از یک دهه - آموزش دیده بودند، قانع می شدند و خود آن ها نیز این طرح را قبول و اجرا می کردند.
وی گفت: ما امروز این ظرفیت را در کشور نابود کردیم و فرصت بروز را به جوانان نداده ایم تا خودشان را در عرصه اقتصاد و فرهنگ نشان دهند. شهید برونسی یک بنا بوده است اما در دفاع مقدس افتخاری آفرید که ده ها استاد دانشگاه، دانشجو، رزمنده و کارگر در گردان و تیپ او کار می کردند. شهید برونسی می گفت: فلانی! وقتی گردان راه بیفتد قبل از جنگ 300 نفر هستیم اما شب عملیات 600 نفر می شویم چرا که همه داوطلب بودند با گردان او بروند. همچنین شاهد بودیم که یک وقتی یک توپچی را چهار سال آموزش می دادیم، نمی توانست توپ را روانه کند اما وقتی یک نفر در 40 روز کاری را با جان و دل و با اخلاص انجام می داد و می توانست توپ را روانه کند. ما این فرهنگ را مدیون شهدا هستیم و انشالله آن ها را فراموش نخواهیم کرد.
دکتر قالیباف در پایان تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مدیریت جهادی مدیریت خدمت به مردم، مردم باور و دین دار است. این فرهنگ خدمت خوبی به مردم عزیز - با هر گرایش و سلیقه ای - خواهد کرد. هر کسی در نظام اسلامی است، با هر گرایش و سلیقه ای، باید منفعت مدیریت جهادی را برده و بتواند از آن استفاده کند.
نظر شما