شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۹
کد خبر: ۷۷۶۸۴
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
جشنواره فرهنگی هنری کارگر برگزار شد؛
هنرمندان؛ نویسندگان؛ شاعران و خبرنگاران حوزه‌ی کارگری در مراسمی در هفته‌ی کارگر تقدیر شدند. در این مراسم پرستویی گفت: اگر امروز در سینما به خیلی از نقش‌ها نه می‌گویم به این دلیل است که مطمئنم اگر روزی در سینما جایی نداشته باشم می‌توانم بروم کارگری کنم.
به گزارش شهر، جشنواره فرهنگی هنری کارگر شب گذشته (8 اردیبهشت) درحالی در سالن تلاش وزارت کار برگزار شد که سخنرانان و میهمانان مراسم تاکید داشتند که هیچ منزلتی در جامعه بالا‌تر از کار و کارگری نیست.

حجت الاسلام دعایی(مدیرمسئول روزنامه اطلاعات) با تبریک فرارسیدن روز کارگر گفت: آرزو دارم در دولت تدبیر و امید بسیاری از مشکلات جامعه و کارگران حل شود.

وی با اشاره به اینکه خود در خانواده کارگری بزرگ شده است؛ گفت: پدر من کارگر کارخانه ریسندگی در کرمان بود و خود من نیز ۳ ماه تعطیلات را به عنوان کارگر بنا کارگری می‌کردم و از‌‌ همان زمان ارزش مزد کارگزی را می‌دانم.

دعایی در ادامه افزود: من از زمانی که به روزنامه اطلاعات آمدم با کارگران بیشتر دم خور بودم و آشنا هستم.

وی گفت: اگر امروز ما توفیقی بدست آورده‌ایم و به آن می‌بالیم در پرتو درد رنج و زحمت صادقانه کسانی است که با گمنامی در کارخانه‌های مختلف و حتی در کنار کوره‌های مذاب سرب کار کردند.

وی در ادامه افزود: من به تدبیر ربیعی و حل مشکلات کارگران توسط وی امیدوارم.

پرویز پرستویی بازیگر فیلم «امروز» نیز با تبریک روز کارگر گفت: من با عشق به دستان کارگردان بوسه می‌زنم و هرجا نقشی را بازی کردم به خصوص نقش کارگر با عشق بوده است.


وی در ادامه افزود: من هم اکنون ۵۹ سال سن دارم اما از ۶ سالگی کارگری کردم و عرق ریختم و حتی در سینما نیز کارگری کردم.

پرستویی با اشاره به کتاب زندگینامه‌اش که به تازگی منتشر شده است؛ گفت: بعد از ۱۲ سال کتابی تهیه شده که در ۵۰۰ صفحه به زندگی من پرداخته است. در این کتاب مشخص است که پرویز پرستویی فقط بازیگر سینما نیست بلکه ریشه در یک خانواده کارگری دارد و به آن افتخار می‌کند.


وی با اشاره به اینکه مقاومت در خانواده کارگری و ریشه کارگری آموخته است؛ گفت: اگر امروز در سینما به خیلی از نقش‌ها نه می‌گویم به این دلیل است که مطمئنم اگر روزی در سینما جایی نداشته باشم می‌توانم بروم کارگری کنم و مثلا در بلورسازی کار کنم و افتخار می‌کنم که در سفره کارگری بزرگ شدم.

پرستویی با اشاره به لزوم توجه به کارگران گفت: امیدوارم کارگردان روزگار خوبی داشته باشند.

علی ربیعی(وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی)  نیز در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری روز کارگر گفت: بدون تردید اقتصاد مهمترین مساله و مشکل کشور است اما تحول اقتصادی بدون تغییر فرهنگی امکان ندارد و ما باید به بحث فرهنگ توجه زیادی کنیم.

وی ادامه داد: باید با استفاده از فرهنگ و ابزار فرهنگی به سمتی حرکت کنیم که در مصرف کالاهای داخلی و همچنین میزان مصرف تغییرات اساسی رخ دهد که استفاده از کالاهای داخلی بیشتر شود.

ربیعی ادامه داد: منزلت اجتماعی و فرهنگی کارگران باید رشد کند اما رشد منزلت کارگران با بالا رفتن جایگاه تولید بدست میآید و در جامعهای که تولید محور است؛ افراد کسب و کار و کسانی که در این تولید نقش دارند؛ ارزش پیدا میکند.

وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی افزود: جامعه و فرهنگ باید کرامت کارگر و تمام مواردی که حول کارگر است را به رسمیت بشناسد.

وی ادامه داد: افزایش و بالا بردن کرامت کارگران فقط با حرف و سخنان زیبا بوجود نمیآید بلکه باید رشد اقتصادی صورت گیرد و قدرت خرید کارگران افزایش و نیازمندیهای آنها کاهش پبدا کند.

وزیر کار با اشاره به مشکلات تلمبار شده در سالهای گذشته در بخش کار و کارگران گفت: بیکاری انباشته شده مشکل بسیار بزرگی است و این بیکاری باید کاهش پیدا کند زیرا یکی از نشانههای نشاط اجتماعی جامعه افزایش نیروی کار و کسانی است که صبحها برای کار از خانه خارج میشوند.

وی ادامه داد: امروز همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا اقتصاد رانتی را کنار بگذاریم و با حمایت از سیاست گذاری عقلانی برای دو نسل کار کنیم.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی نقش هنر و رسانه را در بالابردن ارزش کار و همچنین منزلت کارگران بسیار مهم دانست و افزود: آثار سینمایی گفتمان یک نسل است و میتوان ارزشهای اجتماعی و تحولات اجتماعی را در این آثار دید. به طور مثال، در دورهای فیلمفارسی به خوبی وضعیت طبقاتی و فاصله طبقاتی و همچنین زندگی اجتماعی و کارگری را نشان میداد. همین امر نشان میدهد که باید تصویر صحیحی از فرهنگ کار و کارگران در سینما نشان داده شود.

ربیعی افزود: اقتصاد بسیار مهم است و میتوان اقتصاد را درکنار فرهنگ قرار داد و مسائل اقتصادی کاری و کارگری را با استفاده از فرهنگ و رسانه بیان کرد. لذا من از اهالی هنر و سینما میخواهم که وزارت کار را خانه خود بدانند.

وی افزود: همچنین من از هنرمندان کارگر و کارگران هنرمند بسیار سپاسگذارم زیرا امروز بخش زیادی از کارگران ما که در شالیزارها و قالیبافیها کار میکنند زحمات بسیاری میکشند و ارزش کار آنها به اندازه کار هنرمندان است و خود یک هنرمند هستند.


در جشنواره فرهنگی هنری کارگر که شب گذشته برگزار شد؛ در بخش شعر از مریم آریان، رسول پیره، سابیر هاکا، صابر قدیمی، امیدعلی سلیمانی، پیام پولاد تجلیل شد. همچنین در بخش کتاب شعر کارگری مجموعه شعر سابیر هاکا و در بخش بهترین کانون شعر کانون شعر کولاژ کرج انتخاب شدند.



در بخش سینما با تقدیر از فیلم «شیار ۱۴۳» لوح تقدیر و تندیس به ابوذر پورمحمدی تهیه کننده و مهران احمدی بازیگر فیلم اهدا شد. همچنین از علیرضا خمسه بازیگر سریال «عصر پاییزی» پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر فیلم «خانم» و تینا پاکروان کارگردان فیلم خانوم تحلیل شد.

از رضا میرکریمی کارگردان فیلم «امروز»، حامد محمدی کارگردان فیلم «فرشته‌ها باهم می‌آیند» و منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم تقدیر شد و از کارگردان فیلم «چند متر مکعب عشق» تجلیل شد. همچنین از بهنوش بختیاری و کوروش تهامی نیز تجلیل شد.




در بخش رسانه‌ها از محمدرضا رضایی خبرنگار فارس، پروانه حسین‌زاده خبرنگار تسنیم، کامران نجف‌زاده خبرنگار واحد مرکزی خبر، محسن بهنام خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، زهره دریغ گفتا خبرنگار خبرگزاری ایرنا، علی حق خبرنگار خبرآنلاین، حمید سلیمانی خبرنگار خبرگزاری ایلنا، علی قائمی خبرنگار خبرگزاری مهر، مهرداد خلیلی خبرنگار روزنامه اعتماد، ندا خسروشاهی خبرنگار خبرگزاری ایسنا، حجت سوری خبرنگار بازار کار، سیدحسین قاسمی خبرنگار روزنامه ایران، علیرضا بهداد خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد، علیرضا رضایی خبرنگار شبکه خبر، طباطبائیان خبرنگار رادیو با اهداء تندیس لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل شد.
منبع: ایلنا

نظر شما