جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۱
کد خبر: ۷۷۷۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که دنیا در ساخت مترو 100 سال از ما جلوتر است، گفت: هر چند در زمینه متروسازی دچار یک عقب ماندگی تاریخی هستیم اما جبران این عقب¬ماندگی با توجه به روحیه جهادی شهردار محترم تهران و باورهای ایشان در حوزه مدیریت شهری، کاملاً دست یافتنی بوده و تحقق آن دور از دسترس نیست.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: قبل از شروع به کار آقای دکتر قالیباف در مدت 20 سال، تنها 34 کیلومتر متروی درون شهری به علاوه یک خط 45 کیلومتری متروی تهران – کرج را داشتیم ولی در مدت 8 سال، طول خطوط متروی تهران با حدود دو برابر افزایش به 152 کیلومتر رسیده است.

وی با اعلام این که گسترش دوچرخه سواری در تهران یکی از اهداف مدیریت شهری است، تأکید کرد: البته طیفی از مسائل و مشکلات مانع گسترش استفاده از دوچرخه در تهران شده که از جمله می توان شیب تند خیابان ها، حجم بالای آلودگی هوا و ایمنی پایین در طراحی شبکه معابر شهری را نام برد، ضمن این که شهروندان تهران خودرو زده شده و عادت کرده اند حتی برای کوتاه ترین مسیرها هم از خودروی شخصی استفاده کنند.

پانسیون های نگهداری دوچرخه راه اندازی می شود

معاون شهردار تهران با اشاره به این که ما در مرحله ماشینی شدن مانده ایم و نیاز به تجدید نظر در رفتارهای شهروندی داریم، اظهار کرد: نه تنها شهر ما بلکه کشور ما نیز برای خودرو و خودرو سواری ساخته شده و طی 100 سال گذشته شهرهای ما با این فرهنگ توسعه پیدا کرده اند، ضمن این که در کشور ما قانون حرمت ندارد و آن قدر در رابطه با قوانین ترافیکی بی توجه بوده ایم که قاعده خاصی در این رابطه وجود ندارد.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که خط ویژه دوچرخه احداث می کنیم اما به محل پارک خودرو تبدیل می شود، تصریح کرد: همه مسائل و با تجهیزات سخت افزاری قابل حل و فصل نیست، چرا که بسیاری از مشکلات ما فرهنگی است و باید فرهنگ شهروندی تغییر کند و در حال پیاده سازی ایده ای هستیم که بر اساس آن مسیرهای دوچرخه سواری با دوچرخه های رایگان از ایستگاه های مترو و پایانه های اتوبوس و تاکسی به سمت مراکز جاذب سفر مانند مدارس، دانشگاه ها، بازارها و ... تعبیه می شود.

وی با تأکید بر این که علاوه بر تدارک شبکه دوچرخه سواری با دوچرخه های رایگان، پانسیون هایی را نیز برای نگهداری دوچرخه خصوصی افراد در نظر خواهیم گرفت تا در صورت لزوم از دوچرخه های شخصی شهروندان نگهداری کنند، اضافه کرد: تأکید شهردار محترم تهران بر تبدیل تهران به شهر انسان محور به این معناست که طراحی شهر به گونه ای باشد که انسان ها در آن اصالت داشته باشند، نه خودروها و تأمین و ایمنی و حفظ سلامت افراد مهم تر از زود رسیدن آن ها به مقصد باشد.

پیاده ها و پیاده روها در اولویت قرار دارند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که شهر باید برای زندگی سالم شهروندان طراحی شده و امکانات آن به صورت عادلانه بین شهروندان توزیع شود، اظهار کرد: شهر فقط برای خودروها ساخته نشده و در ساخت خیابان ها خلاصه نمی شود، بلکه باید به پیاده ها هم توجه کنیم و پیاده روها را نیز در اولویت قرار دهیم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که حمل و نقل انبوه بر بر عهده مترو و اتوبوس است و تاکسی یک وسیله نقلیه لوکس محسوب می شود، تصریح کرد: باید سهم جابه جایی تاکسی در حمل و نقل شهری را کاهش و کیفیت تاکسی ها را ارتقاء دهیم و هم زمان برای تمامی مسیرها اتوبوس در نظر بگیریم که البته تهران برای تحقق این مهم 5 هزار دستگاه اتوبوس کم دارد.
وی در پایان با تأکید بر این که باید قبول کنیم هنوز هم اتوبوس کندتر از وسیله نقلیه شخصی به مقصد می رسد و کسانی که کار فوری دارند ترجیح می دهند از خودروی خودشان استفاده کنند، خاطرنشان کرد: هنوز وسیله نقلیه شخصی برای اکثر افراد جامعه از اتوبوس جذاب تر است و برای ایجاد جذابیت در ناوگان اتوبوسرانی باید اتوبوس های با کیفیت تر به کار گرفته شود، مسیرهای ویژه طراحی گردد، کرایه اتوبوس مقرون به صرفه باشد و سرفاصله حرکت اتوبوس ها کاهش پیدا کند.
نظر شما