شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۰
کد خبر: ۷۷۹۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
معاون شهردار تهران در آستانه برگزاری جشنواره مشکات «فرهنگ ترافیک»:
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آستانه برگزاری دومین جشنواره سراسری مشکات در حوزه فرهنگ ترافیک گفت: اخلاق شهروندی مهم ترین سرمایه اجتماعی است که به این منظور نهادینه سازی رعایت قانون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش شهر و به نقل از  روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: باید کاری کنیم تا نگرش فردگرایانه و خودمحورانه در رفتارهای شهروندی از جمله رفتار رانندگی جای خود را به اندیشه جمع گرایانه و قانون مدارانه بدهد، چرا که عموماً تلقی ما از مسائل مختلف، فردی و شخصی است و متأسفانه کلان و کلی فکر نمی کنیم.

وی با اعلام این که رویکرد تقابلی در رانندگی هزینه های فراوانی در بر دارد، تأکید کرد: در این زمینه باید به رویکرد تعاملی برسیم و البته زمان طولانی ای در پیش داریم تا به تعامل دست پیدا کنیم، هر چند شاهد هستیم کشورهای کوچکی در دور و بر کشور خودمان با جمعیتی که به اندازه جمعیت یک محله تهران است، به این تعادل رسیده اند.

رفتارهای رانندگی مان افراطی است

معاون شهردار تهران با اشاره به این که هر گونه افراطی گری در جامعه از جمله رانندگی افراطی از عدم آموزش ریشه می-گیرد، اظهار کرد: یکی از روش های شناخت جوامع این است که بدانیم روش حل اختلاف در آن جامعه چگونه است، چرا که بسیاری از مردم ما هنگام رانندگی ظرف چند ثانیه عصبانی می شوند در صورتی که اگر صبور باشند، بسیاری از مشکلات حل می شود.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در موضوع آموزش و فرهنگ سازی در حوزه ترافیک باید از دو نهاد خانواده و مدرسه شروع کنیم، تصریح کرد: در ایجاد وضع موجود در جامعه از جمله رفتارهای رانندگی بیشتر از همه عدم آموزش مؤثر است و مهم ترین عامل رشد عقلانیت در جامعه، آموزش است و پس از آن ایجاد سیستم در عقلانی کردن جامعه بسیار اثرگذار است.


وی با تأکید بر این که فردی که معقول رفتار می کند، در وهله نخست طوری رانندگی می کند که تصادف نکند و اگر تصادف کرد نیز رفتار منطقی از خود نشان می دهد، اضافه کرد: تغییر رفتار عموماً یا از طریق آموزش دیدن شخص یا از طریق هزینه کردن آن شخص اتفاق می افتد که متأسفانه روش دوم در جامعه بیشتر است.

از چراغ قرمز به راحتی عبور می کنیم

معاون شهردار تهران با اشاره به این که برخی افراد تنها به سه دقیقه بعد فکر می کنند و به راحتی از چراغ قرمز عبور می-کنند تا چند دقیقه زودتر به مقصد برسند، اظهار کرد: اگر افق دید خود را به نسل بعد ارتقاء دهیم و به جای سه دقیقه بعد، به سه دهه بعد و آینده فرزندان خودمان بیندیشیم، بسیاری از مسائل و مشکلات حل و فصل می شوند.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که بسیاری از کارشناسان سقف تربیت پذیری را سن 12 سالگی اعلام می کنند، تصریح کرد: به همین دلیل نهاد خانواده و دبستان، نهادهای بنیادین جامعه هستند و تربیت در سنین بالا نه این که محال باشد اما بسیار مشکل است و از این رو در زمینه آموزش و فرهنگ سازی بر روی کودکان به عنوان آینده سازان جامعه سرمایه گذاری کرده ایم.

وی در پایان با تأکید بر این که جامعه نقش بسیار مهمی در رسیدن به توسعه دارد و به این منظور رشد فردی عاملی تعیین کننده است و مهم ترین مشق عقلانیت به حساب می آید، خاطرنشان کرد: با این رویکرد، برگزاری برنامه هایی مانند جشنواره مشکات ترافیک که شهروندان در آن حرف اول و آخر را می زنند، در توسعه جامعه بسیار مؤثر است.

گفتنی است دومین جشنواره سراسری مشکات در حوزه فرهنگ ترافیک عصر روز چهارشنبه هفدهم اردیبهشت در محل ایوان شمس برگزار شده و لوح تقدیر جشنواره به نفرات برگزیده از بین 53 هزار شهروندی که از 374 محله شهر تهران در این همایش بزرگ فرهنگی و هنری مشارکت کردند، اهداء می شود.

نظر شما