جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۲
کد خبر: ۷۸۰۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
با برنامه ها و محصولات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نمایشگاه کتاب آشنا شوید؛
همزمان با بيست و هفتمین نمايشگاه بين المللي کتاب تهران «فرهنگسرای کتاب» در حالی پنجمین دوره فعالیت خود را از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تجربه می‌کند که ديگر خيلي‌ها با آن آشنا هستند. جایگزینی نام کودکان به جای شخصیت‌های داستانی و چاپ آن، مسابقه کتابخوانی توسط کتاب ‌گویا و اجرای نمایش با موضوع کتابخوانی و اخلاق شهروندی از جمله برنامه‌های پر مخاطب فرهنگسرای کتاب است.
به گزارش شهر، در ميان انبوه جمعيت از درب جنوبي مصلا راهي بيست و هفتمین نمايشگاه بين المللي کتاب مي شوم. سيل جمعيت در سراشيبي ضلع شمالي مصلي به سمت بخش هاي مختلف نمايشگاه سر ريز است. خيلي شلوغ است، پيش خودم مي‌گويم به واقع اين همه کتابخوان داریم و همچنان از سرانه پایین مطالعه صحبت می شود!

به هر حال اينجا اگر مقصود کتاب نباشد، حداقل بهانه ها حول محور کتاب رقم می خورد. در ميان انبوه فلش ها و نشانه ها، جهت فرهنگسراي کتاب را دنبال مي کنم. صدایی شاد و موزیکال توجهم را جلب می کند نزدیک که می شوم جمعی از کودکان را روبه روی سر در ورودی فرهنگسرای کتاب می بینم که به همراه دو هنرمند جوان با یکدیگر نمایش موزیکال اجرا می کنند، والدین بچه ها نیز خرسند از فعالیت کودکانشان به دور آنها حلقه زده اند. به نظر می رسد کودکان فارغ از نگاه بینندگان و والدینشان در دنیای خود غرق شده اند و فعالیتی را که شاید تا دیروز از تلویزیون آرزو می کردند، امروز خود در فرهنگسرای کتاب تجربه می کنند.


با قطع شدن نمایش دل از نگاه کودکان بر می دارم. در ادامه با گذشتن از سردر ورودی فرهنگسرای کتاب وارد سالن آن می شوم؛ غرفه های متعدد که هر کدام با تعدادی از گروهای سنی متفاوت احاطه شده، توجهم را جلب می‌کند.


جایگزینی نام کودکان به جای شخصیت های داستانی

در بخش کودک فرهنگسراي کتاب، کودکاني سر در کتاب و با خوشحالي از غرفه بيرون مي آيند. در این قسمت غرفه اي وجود دارد به نام «کتاب من» که در آن کتاب داستاني با عنوان «بهترين انتخاب» از سلسله محصولات «کتاب من» به کودکان عرضه مي شود. کتاب عرضه شده، قصه اي از زبان يک کودک است که علاقه مندان خردسال با مراجعه به اين غرفه مي توانند علاوه بر دريافت کتاب، نام خود را در ابتداي اين کتاب که صفحات آن هنوز صحافي نشده است، چاپ کرده و شخصيت اصلي داستان شوند. فرهنگسراي اخلاق که مسئول برپايي غرفه هاي کودک فرهنگسراي کتاب است، هر نسخه از اين محصول را به مناسبت نمايشگاه کتاب با تخفيف مناسبي به مراجعان ارائه مي‌کند.



قصه‌خوب، بچه‌های‌خوب         

در بخش دیگری از این غرفه کودکان با استفاده از داستان‌های کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته مرحوم مهدی آذر یزدی، اقدام به تصویر سازی از داستان‌های کتاب می کنند.

بعد از کودکان نوبتي هم باشد نوبت نوجوانان است، بر روي ديوار غرفه، نقاشي هاي تقريبا سه بعدي ديده مي شود که قصه هاي به يادماندني نويسنده فقيد و خوبمان «مهدي آذريزدي» روايت مي‌کند. به اين سبک نقاشي تکنيک قطعه چسبان يا همان کلاژ مي گويند،

در اين غرفه، نوجوانان اول يکي از قصه هاي کتاب «قصه‌هاي خوب براي بچه هاي خوب» استاد آذريزدي را مي شنوند و بعد از درک مفهوم قصه، آن را براي خود و با زبان و اصطلاحات خود بازنويسي مي‌کنند.

مسابقه کتابخوانی توسط کتاب‌گویا

در این بخش مخاطبان به بخش هایی از کتاب صوتی گوش داده و در بین گزینه های انتخابی، نام کتاب و نویسنده را حدس می زنند، سپس با انتخاب درست خود امکان شرکت در مرحله بعدی مسابقه را خواهند داشت. این بخش از فعالیت های فرهنگسرای کتاب مورد توجه نوجوانان قرار گرفته است.


همچنین از سوی فرهنگسرای مجازی مسابقه « صدای آشنا» بر اساس کتاب « داستان راستان» اثر استاد شهید مرتضی مطهری طراحی شده که شامل دو مرحله  است، در هر مرحله پنج سوال با چهار گزینه برای مخاطبان نمایش داده می شود.در مرحله اول شرکت کنندگان با گوش دادن به فایل های صوتی هر سوال که بر اساس داستان های کتاب تهیه شده، می توانند گزینه صحیح را انتخاب کنند.هر شرکت کننده با پاسخ به پنج سوال ابتدایی برنده مرحله اول بوده و در صورت ادامه و پاسخ به پنج سوال بعدی در مرحله دوم  نیز برنده می شود.  جوایز این مسابقه هدایای نقدی است که پس از اتمام هر مسابقه، در محل غرفه فرهنگسرای مجازی به شرکت کنندگان اهدا می شود.

رادیو فرهنگسرای کتاب

رادیو فرهنگ با همکاری مرکز ارتباطات و روابط بین‏ الملل شهرداری تهران  امسال نیز میزبان اساتید، نویسندگان، هنرمندان و کارشناسان برای گفت گویی رادیویی است. این بخش در انتهای فرهنگسرای کتاب جا نمایی شده است.

همچنین اجرای روزانه 10ساعت و  45 دقیقه برنامه از رادیوهای مختلف به صورت مستقیم در حوزه کتاب و کتابخوانی از طریق رادیو فصلی، رادیو کتاب، رادیو اقتصاد، رادیو جوان، رادیو ورزش، رادیو فرهنگ و رادیو تهران از دیگر اتفاقاتی است که توسط فرهنگسرای کتاب برنامه ریزی شده است.


بازی با کتاب    

غرفه‌ آموزش و بازی با فلش کارت و کتاب ، این بازی با فلش کارت به منظور آشنا سازی و ایجاد علاقه در کودکان و نوجوانان با فرهنگ  مطالعه انجام می شود.


نقالی‌ میدانی   

در این برنامه داستان های کهن از ادبیات فارسی به همراه مجموعه داستان های از قرآن و کتب دینی توسط نقال به صورت زنده  اجرا می شود.



یار مهربان

کتاب یار مهربان ویژه کودکان از جمله کتاب هایی است که در جهت پرورش قوه اندیشه و خلاقیت کودکان  به صورت نیمه آماده شده است. در این برنامه صفحاتی از کتاب در اختیار کودکان قرار گرفته تا کودکان با استفاده از خلاقیت خود و استفاده از مواد گوناگون اقدام به تکمیل آن کنند.



مهارت های مطالعه                  

آموزش 10  دقیقه ای تندخوانی، دقیق خوانی، خلاصه نویسی و... غرفه بعدي فرهنگسراي کتاب « کارگاه آموزش مهارت هاي مطالعه است». پاي هر ميز يک کارشناس و يک مخاطب نشسته است يکي مي خواهد ياد بگيرد چه جوري در زماني کم کل يک کتاب را بخواند و يا خلاصه نويسي کند و ديگري به دنبال دقيق خواندن کتاب است. برخي ديگر هم پاي اين ميز آمده اند تا چهره به چهره از کارشناس بياموزند که چگونه زمان را با برنامه ريزي مديريت کنند و براي امتحانات آماده شوند. اينجا يادت هم مي دهند چگونه در زماني کم کتابي بزرگ را قورت بدهي.

تصویر سازی با ضرب المثل های شیرین فارسی

در این برنامه کودکان و نوجوانان با ضرب المثل های شیرین فارسی آشنا شده و با استفاده از مواد گوناگون اقدام به ساخت تصاویر هماهنگ با موضوع ضرب المثل می کنند.

معرفی و نمایش محصولات تولیدی سازمان فرهنگی هنری شهرداری

معرفی و نمایش محصولات و تولیدات چند رسانه ای سازمان فرهنگی و هنری از دیگر فعالیت‌های سازمان است که همزمان با راه اندازی فرهنگسرای کتاب انجام می شود.

معرفی محصولات مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری

غرفه‌ نمایشگاه کتاب های تولید شده در حوزه کودک و خوشنویسی ، معرفی و نمایش تولیدات مرکز آموزش سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از قبیل، کتاب های "زندگی آموختنی است"، دفاتر خوشنویسی و...از بخش های جدید فرهنگسرای کتاب محسوب می شود که امسال در نمایشگاه حضور یافته است.


غرفه محصولات نشر شهر

مؤسسه نشرشهر به عنوان نهاد زيرمجموعه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران که از جمله وظایف آن انتشار كتب متناسب در حوزه آموزش فرهنگ شهرنشيني و حقوق شهروندي است در غرفه خود تازه ترین و برترین عناوین کتاب ها و محصولات تولید شده توسط این انتشارات را  معرفی می‌کند.

کتابخانه سیار

استقرار دو دستگاه اتوبوس در قالب کتابخانه سیار در محوطه نمایشگاه و معرفی خدمات کتابخانه ها از اقدامات جنبی فرهنگسرای کتاب است که شهروندان به واسطه آن می توانند با شبکه کتابخانه ای سازمان فرهنگی هنری شهرداری آشنا شوند.

همچنین غرفه مدیریت امور کتابخانه‏ های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همانند سال‏های گذشته در فرهنگسرای کتاب خدماتی زیر را به شهروندان تهرانی ارائه می‏کند، این خدمات عبارتند از :

عضوگیری رایگان از بازدیدکنندگان برای کتابخانه‏های سازمان، معرفی کتابخانه‏های زیر مجموعه مدیریت شهری، معرفی شبکه کتابخانه ‏های مدیریت شهری (www.tlib.ir) ، پخش تیزرهای کتاب و کتابخوانی و توزیع محصول درخت دانش ویژه کودکان.

برنامه‏ های جنبی

در کنار برنامه هایی که معرفی شد،  هر یک از سازمان های زیر مجموعه شهرداری نیز در سالن فرهنگسرای کتاب دارای غرفه هستند که شهروندان می توانند از نزدیک با دستاوردهای هر کدام از آنها در حوزه مدیریت شهری آشنا شوند، با وجود این تمام برنامه های فرهنگسرای محدود به این غرفه ها نیست و برنامه های جنبی متنوعی نیز هر روز از ساعت 10 به اجرا گذاشته می شود.


نمایش ( اجرای نمایش با موضوع کتابخوانی و اخلاق شهروندی با اجرای 50  نمایش میدانی با موضوعات اخلاق شهروندی‏، کتاب و کتابخوانی و ....)، سفال‏سازی مذهبی- چاپ نقوش اسلیمی بر روی سفال، مسابقات قرآنی، مسابقه پیامکی( برگزاری مسابقه پیامکی با موضوع کتاب و کتابخوانی)،  منبت و مشبک (معرفی هنر منبت و مشبک و اجرای زنده نگارگری در فرهنگسرای کتاب) ، قلم زنی(معرفی هنر قلم زنی و اجرای زنده قلم‌زنی در فرهنگسرای کتاب) از جمله برنامه های جنبی فرهنگسرای کتاب است.


«فرهنگسراي کتاب» در بيست و هفتمین نمايشگاه بين المللي کتاب تهران واقع در مصلاي امام خميني(ره)  تا 20  اردیبهشت میزبان شهروندان خواهد بود. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌ های این فرهنگسرا می توانند با شماره  1837 - سامانه اطلاع رسانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران-  تماس بگیرند.



مطالب مرتبط
نظر شما