پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۸
کد خبر: ۷۸۱۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
محمد باقر قالیباف در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:
شهردار تهران ضمن حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و بازید از فرهنگسرای کتاب گفت: یش‌بینی می شود، سال آینده بتوانیم نمایشگاه کتاب را در ورودی شهر تهران در کنار حرم حضرت امام (ره) برگزار کنیم.
به گزارش شهر، محمد باقر قالیباف صبح امروز به همراه حجت الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کرد. 

شهردار تهران در ابتدا با حضور در فرهنگسرای کتاب و بازدید از دستاوردهای مدیریت شهری در حوزه نشر از مجموعه کتاب های قوانین شهرداری تهران رونمایی کرد و در ادامه بازدید خود از فرهنگسرای کتاب با حضور در استودیوی مرکز ارتباطات شهرداری تهران، در برنامه زنده شبکه رادیویی کتاب حاضر شد.

 مهم ترین رسالت نظام اسلامی، آگاهی بخشیدن است
دکتر قالیباف در جریان این گفتگوی رادیویی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی فعالیت شهرداری تهران در میدان جهاد فرهنگی، ابراز داشت: شاید در نگاه اول شهرداری تهران تنها یک مجموعه خدماتی دیده شود، اما واقعیت این است که بر اساس باورهای اسلامی، رشد و تعالی انسان ها برای ما مهم است. بنابراین اگر به کالبد شهر نگاه می کنیم، فیزیک شهر را می سازیم، اگر شهر را نظافت می کنیم و آرامش و امنیت آن را برقرار می کنیم، همه این موارد باید منتج به یک نتیجه شود و آن نتیجه نیز رشد انسان هایی است که در مراکز جمعیتی - چه روستا ها، چه شهرهای بزرگ و چه کلانشهرها - مخصوصا در نظام اسلامی زندگی می‌کنند.

وی تاکید کرد: مهم ترین رسالت نظام اسلامی، آگاهی بخشیدن است، مخصوصا آنکه جامعه نیز یک جامعه یادگیرنده است و آگاهی بخشی اولین گام برای رشد و تعالی به شمار می رود. در این مسیر شهرداری تهران نیز در کنار کارهای بزرگ و عمرانی باید به مسایل تربیتی، آموزشی و فرهنگی نیز توجه داشته باشد.

نمایشگاه بین المللی کتاب در کنار حرم حضرت امام (ره)

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه ریزی های صورت گرفته به منظور انتقال محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز تصریح کرد: فکر می کنم حداقل 13 – 14 سال است که این چالش وجود دارد. روزی که توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتم، شاهد بودم زمانی که نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شد، زحمت های زیادی برای شهروندان داشت. از همان زمان بحث جا به جایی نمایشگاه بین المللی کتاب مطرح بود، اما در آن زمان هیچ وقت فکر نمی کردیم چرخ زمانه به گونه ای بچرخد که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کنیم.
وی افزود: به این ترتیب این دغدغه را در شهرداری تهران دنبال کردیم و با دوستان دولت قبل نیز مذاکره و صحبت شد اما عملا به یک نتیجه روشن نرسیدیم. با این وجود شهرداری تهران تصمیم گرفت نمایشگاه بین المللی شهر تهران را در خارج از شهر تهران، در ابتدای جاده قم و در کنار حرم حضرت امام (ره) بسازد.

محمدباقرقالیباف تاکید کرد: در حال حاضر حدود 4 سال است که این نمایشگاه به صورت بسیار فنی و دقیق در حال ساخت است و با پیش بینی هایی که می کنیم، به نظر می رسد سال آینده بتوانیم نمایشگاه کتاب  را در ورودی شهر تهران برگزار کنیم.

تغییر قوانین مدیریت شهری 

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات صورت گرفته به منظور حذف قوانین دست و پا گیر و جایگزین کردن قوانین جدید برای مدیریت شهری، گفت: این روزها به حدی قوانین زیاد شده است که گاهی ناسخ و منسوخ هستند و مشکلات خاص خودش را دارد. به همین منظور قوانین شهرداری را در 6 حوزه ماموریتی احصا و دسته بندی کرده اند تا هر کدام از مردم بتوانند دسترسی راحت تر و تخصصی تری به قوانین داشته باشند.

وی در ادامه عنوان داشت: مرکز مطالعات شهرداری تهران در سه سال گذشته با کمک اندیشمندان این حوزه قانون جدیدی برای شهرداری ها و مدیریت واحد شهری تنظیم کرده است که شنبه هفته آینده از این قانون رونمایی شده و آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کنیم تا مراحل قانونی خودش را طی کند. باید توجه داشت که این قانون نیز منطبق با نیاز جامعه و رویکرد جهادی تنظیم شده است.

شهرداری راهبرد مشخصی درباره مسایل فرهنگی دارد
در ادامه  شهردار تهران با حضور در جمع خبرنگاران در سالن یاس به پرسش های مختلف پاسخ داد.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوالی درباره ضرورت تدوین راهبرد مشخص در مسایل فرهنگی، گفت: ما در مسایل فرهنگی راهبرد داریم و بدون راهبرد نیستیم، اما مهم آن است که چه اقداماتی برای تحقق آن راهبرد ها انجام می دهیم. بنابر این ما بیشتر در زمینه اجرایی کردن راهبردها دچار مشکل هستیم و این موضوع نیز به حوزه مدیریت و نوع نگاه به موضوعات فرهنگی برمی گردد. بنابراین باید این مسئله را به گونه ای جبران کنیم تا هماهنگی و هم افزایی اتفاق بیفتد.

چاره اندیشی برای حل مشکلات نشر کمک به فرهنگ است
شهردار تهران ادامه داد: موضوع کتاب نیز موضوع مهمی است و حتما در میان همه بخش های فرهنگی، کتاب بیشترین تاثیر را دارد. اگر بگوییم خرد گذشتگان چگونه به نسل آینده منتقل می شود، بدون شک این موضوع توسط کتاب است اما امروز شاهد هستیم که در زمینه چاپ کتاب، توزیع، نشر و حتی در بحث های محتوایی چه مشکلاتی پیش روی مردم وجود دارد. از این رو باید برای این موارد چاره اندیشی داشته باشیم تا بتوانیم آن ها را حل کنیم.

اقدامات فرهنگی باید به گونه ای باشد که منجر به موازی کاری نشود
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تعدد سازمان ها و دستگاه های مسئول و بروز برخی موازی کاری ها در حوزه مسایل فرهنگی، گفت: عرصه فرهنگ به حدی بزرگ و وسیع است که همه سازمان ها و دستگاه هایی که کار فرهنگی می کنند، بتوانند کارشان را انجام دهند. در این میان نکته مهم آن است که جهت ها و مسیر ها، مسیر درستی باشد و موازی کاری اتفاق نیفتد. در حال حاضر مهم ترین اشکال آن است که در بسیاری از کارهای فرهنگی ما موازی کاری می شود و به دنبال آن درباره بسیاری از کارهای مهم، اقدامی صورت نمی گیرد و این کارها بر روی زمین می ماند.

خبرنگاری از شهردار تهران درباره میزان مطالعه وی در طول شبانه روز پرسید که دکتر قالیباف پاسخ داد: «کار مطالعاتی من در دو بخش انجام می گیرد؛ یک بخش مطالعاتی است که در دانشگاه انجام می شود و به خاطر بحث دانشگاه، به طور مرتب آن را در طول هفته دنبال می کنم. یک بخش دیگر نیز مطالعات تخصصی در حوزه شهرداری و مطالعات عمومی است که حتما هر هفته کتابی را در دست دارم و آن را مطالعه می کنم. آخرین کتابی مطالعه کرده ام نیز کتاب ریشه‌ها بود.»
محمدباقرقالیباف همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی شایعات مطرح شده در حوزه مدیریت شهری در روزهای اخیر، تصریح کرد: شاید با مطرح کردن این شایعات به دنبال این باشند که ما از متن کار خارج شویم، اما گذشته ما نیز ثابت کرده است که هرچه این بحث ها پیش بیاید، ما از متن کار خارج نمی شویم چون مهم ترین وظیفه ما کار کردن است.

ادبیات دفاع مقدس گنج تمام نشدنی است
شهردار تهران در ادامه به جایگاه اندیشه های حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی در برنامه های مدیریت شهری پرداخت و بیان کرد: یکی از حوزه های هویتی ما، بحث هویت انقلابی است و یکی از پارامتر های هویتی که به وسیله آن می توانند ما را به عنوان انقلاب اسلامی بشناسند نیز نقش امام (ره) و افکار و اندیشه های امام خمینی (ره) است. از این رو طبیعتا در شهرداری تهران به این موضوع پایبند هستیم که بتوانیم هویت انقلاب خود را بیش از گذشته با تکیه بر اندیشه های امام (ره) مورد توجه قرار داده و مخصوصا آن را به نسل جدید منتقل کنیم.

وی همچنین درباره ضرورت توجه به ادبیات حوزه دفاع مقدس نیز تاکید کرد: حتما ادبیات دفاع مقدس یک گنج تمام نشدنی است و همه می توانند از آن استفاده کنند. شاید در دهه اول به این موضوع توجه نشد و اگر توجهی هم صورت گرفت، نتوانست تاثیرگذاری خودش را داشته باشد، اما در دهه اخیر شاهد هستیم که بحث مربوط به ادبیات دفاع مقدس بسیار منسجم تر از گذشته مورد توجه قرار گرفته و کارهای مربوط به آن انجام می شود. به نحوی که شاید  بتوان گفت پرفروش ترین و پرتیراژترین کتاب های مربوط به حوزه ادبیات، در حوزه ادبیات دفاع مقدس است و این موضوع روز به روز نیز عمق بیشتری پیدا می کند.

شهردار تهران ادامه داد: اگر امروز نگاه ما این است که یک مجموعه یکپارچه برای حوزه دفاع مقدس وجود داشته باشد، نیاز دارد که یک کار تشکیلاتی از سوی سازمان ها و نهاد هایی که در این زمینه فعال هستند، صورت گیرد. البته تا جایی که بنده مطلع هستم، اخیرا مستندسازی های خوبی در بحث مربوط به اسرا در حال انجام است و کسانی که انگیزه این کار را داشتند، با امکانات شخصی خودشان این اقدام را انجام می دهند.

وی یادآور شد: در مجموعه دفاع مقدس به دلیل آنکه موضوعات و خاطرات متفاوت است، طبیعتا یک سازمانی باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد تا این کار صورت گیرد. البته باید در نظر داشت که نتیجه روند موجود حتما به سمتی خواهد رفت که بتوانیم رمان های بلندی را نیز در زمینه دفاع مقدس داشته باشیم.

شهردار پایتخت همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت شهرداری تهران از چاپ آثار حوزه دفاع مقدس، عنوان کرد: یکی از رویکرد های ما توجه به موضوعات هویتی است و در هویت انقلابی خود نیز حتما به موضوع دفاع مقدس و اندیشه های حضرت امام (ره) می پردازیم. بنابراین در حوزه دفاع مقدس حتما بدون محدودیت در خدمت عزیزانی که در تهران هستند، خواهیم بود.

وی تاکید کرد: حوزه فرهنگی ما تهران است و آمادگی کامل را برای حمایت از آثار حوزه دفاع مقدس در تهران داریم. باغ موزه دفاع مقدس نیز محور اصلی این موضوع است و هر کدام از دوستان رزمنده که بخواهند این کار را انجام دهند، باغ موزه دفاع مقدس حتما پشتیبانی لازم را از آن ها انجام می دهد.

کمک شهرداری به وزرات بهداشت 
شهردار تهران در پایان در پاسخ به سوالی دیگر درباره روند احداث بیمارستان ویژه بیماران سرطانی در جنوب پایتخت، تصریح کرد: اینکه بیمارستان در کدام نقطه و چگونه ساخته شود از ماموریت های وزارت بهداشت و درمان است، اما ما به عنوان شهرداری تهران در زمینه های مربوط به زمین و بحث پروانه ساخت کمک خواهیم کرد.مخصوصا در شرق و جنوب تهران که سرانه های پایینی در حوزه های درمانی دارند، حتما شهرداری تهران این کمک را انجام می دهد.

نظر شما