جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۶
کد خبر: ۷۸۱۲۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت : ۴۵ درصد زایمان های کشور به صورت سزارین انجام می شود .
به گزارش شهر، محمد علی همتی در مراسم تجلیل از ماماهای برتر سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه1200 ماما در این سازمان فعالیت می کنند افزود : آنچه که در سال گذشته اتفاق افتاده  وضع زایمان در این مدت یک درصد به میزان سزارین  در مقایسه با زایمان طبیعی افزوده شده و این سیر پیشرونده و نامیمونی بوده که در طول این سال ها اتفاق افتاده است .


وی با بیان اینکه نقش ماما در بهداشت و نظام سلامت کشورمان مغفول مانده است گفت : یکی از دلایل همین است که زایمان طبیعی روز به روز کاهش و در مقابل سزارین افزایش یافته و به جایی رسیده که آمار سزارین  درکشور  به 45 درصد رسیده است.


وی ادامه داد:در سازمان تامین اجتماعی آمار ما نسبتا  بهتر از دیگر مراکز درمانی کشور است .


دکتر همتی با بیان اینکه  نقش ماما را باید تقویت کرد افزود : یکی از برنامه های سازمان تامین اجتماعی همین است و یکی از برنامه های تحول نظام سلامت که در سال جاری در حال انجام است توجه به افزایش زایمان طبیعی است .


وی ادامه داد : در سالجاری به همت دولت یازدهم توجه ویژه ای به نظام سلامت شده که این مهم ، اولویت نخست دولت است .


معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای تحول نظام سلامت هفت برنامه طراحی کرده  که  یکی از مهمترین  اقدامهای آن افزایش نظام سلامت است و به این منظور نیز 350 میلیارد تومان اختصاص یافته است و باید از این فرصتها برای  کاهش 10 درصدی زایمان به صورت سزارین استفاده کنیم تا به اهداف خود برسیم  .


دکتر همتی در ادامه گفت : همچنین بر اساس این طرح  قرار است  در بیمارستانهای  وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی حق الزحمه ماما حدود دو تا سه برابر افزایش پیدا کند که در سازمان تامین اجتماعی نیز باید این حرکت هماهنگ صورت گیرد .


وی افزود : البته ما باید در چند جهت گام برداریم که نخستین آن این است که فرآیند زایمان را به صورت مطلوب و خوشایند طراحی کنیم و برنامه دیگر حفظ حریم  خصوصی مادران است .


دکتر همتی ادامه داد: با این برنامه ها انتظارات سازمان تامین اجتماعی، ترویج و توسعه زایمان بدون درد است که امیدواریم حرکت رو به رشدی را آغاز کنیم .


وی افزود:کمبود نیروی انسانی یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود و قرار گرفتن شغل مامایی در ردیف مشاغل سخت از دیگر قدم هایی است که  باید به آن بپردازیم .
 
منبع: واحد مرکزی خبر
نظر شما