شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۲
کد خبر: ۷۸۳۳۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
وزیر ارشاد دستاوردهای فرهنگی کشور را وامدار همت کسانی دانست که فرنگ و اندیشه خود را در برگ‌های زرین کتاب می‌نگارند.
به گزارش شهر، در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران که شنبه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس، علی جنتی وزیر ارشاد و فرهنگ و اسلامی دولت یازدهم و سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد برگزار شد، جنتی گفت نمایشگاه کتاب تهران فرصتی برای تکریم اهالی قلم است.

او نمایشگاه کتاب تهران را مظهر اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه کتاب و میعادگاه اندیشه و قلم دانست و اظهار داشت:‌ «برپاکنندگان این نمایشگاه حضور شاداب مردم فکور کشورمان را در این بهار کتاب، گرامی داشتند و تمام تلاش خود را کردند تا با رعایت منشور اخلاقی نمایشگاه، میزبانان خوبی برای آنان باشند.»

جنتی ادامه داد: «بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با همکاری بیش از 70 سازمان و تشکل نشر برگزار شد و این نشان می‌دهد که گام‌های بلندی در همکاری نهادهای دولتی و خصوصی برداشته شده است.»

او با بیان اینکه توجه نمایشگاه امسال به برگزاری نشست‌های تخصصی از ویژگی‌های قابل توجه این دوره از نمایشگاه کتاب بوده است، گفت: «برگزاری 250 نشست تخصصی موجب شد بار علمی نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل افزایش یابد. به علاوه، ایجاد پاویون ویژه‌ای برای تکریم از اهالی قلم و خانواده‌های آنها باعث شد به منزلت ایشان بیش از پیش توجه شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «در جایگاه مسئول اجرای سیاست‌های فرهنگی دولت، ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم. نخست اینکه کوشش برای کتاب چاپ اول باید در مقایسه با سال‌های قبل افزایش یابد، زیرا این کتاب‌ها سال‌ها ماندگار خواهند بود و به این ترتیب، اگر زمان و بودجه کافی برای چاپ این کتاب‌ها فراهم شود، هم صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت و هم به رونق اقتصاد نشر کمک خواهد کرد.»

جنتی ادامه داد: «گرچه تعداد عناوین منتشرشده کتاب در کشور ما نسبت به سایر همسایگان بیشتر است، اما باید توجه داشت که چه تعداد از این کتاب‌ها تالیف و چه تعداد کتاب‌سازی است. کتاب‌سازی شیوه‌ای پسندیده برای نشر آثار نیست و موجب دلزدگی خواننده جدی کتاب خواهد شد.»

وی با بیان اینکه صنعت نشر در جهان در حال تحول است، اظهار کرد: «ناشران ما به فناوری دیجیتال که امروزه در جهان فراگیر شده است، توجه بسیاری دارند، اما جا دارد به کتاب‌های الکترونیک و انتشار آنها بیش از پیش توجه شده و گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شود.»

او گفت: «عصر حاضر با قدرت رسانه‌ها معنا می‌یابد و کسی می‌تواند کالای بیشتری بفروشد که تبلیغات بیشتری برای کالای خود انجام دهد، اما آنچه مغفول مانده، تبلیغ کالاهای فرهنگی و به ویژه کتاب است. تاثیر این نوع تبلیغات می‌تواند ملتی را در مسیری توسعه به قله‌ای از بالندگی برساند. کتاب مظلوم‌ترین کالای فرهنگی است که از سوی رسانه‌ها کمتر به آن توجه شده است.»

جنتی در پایان سخنانش با بیان اینکه بر اساس سند چشم‌انداز سال 1404، ایران باید نخستین  کشور منطقه در حوزه کتاب باشد، گفت: «ما به نهضتی در زمینه کتاب و کتابخوانی نیازمندیم  تا کتاب خواندن را به عادت روزانه ایرانیان تبدیل کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  برای گسترش همدلی‌ها در زمینه نشر می‌کوشد و به ویژه در مورد نمایشگاه کتاب دست همه فعالان عرصه فرهنگ را می‌فشارد تا اقتصاد فرهنگ و هنر هر روز رونق بیشتری بگیرد.»

نظر شما