جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۵
کد خبر: ۷۸۳۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
در سومین همایش شوراها و مدیریت شهری صورت گرفت:
سومین همایش شوراها و مدیریت شهری توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با حضور دکتر قالیباف شهردار تهران برگزار شد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرتهران، در این همایش که توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و با همکاری شورایعالی استان‌ها، شورای اسلامی شهر تهران و دبیرخانه کلانشهرهای کشور برگزار شده است از پیش‌نویس قانون جامع مدیریت شهری توسط شهردار تهران رونمایی شد.

نگاهداری  رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در این همایش ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: این همایش رستنگاه نور است و شهر نمودی از کثرت شهروندان به سوی هویت واحدی به نام شهر به شمار می‌رود و شورا ضرورتی انسانی و یکی از پایه‌های اسلام می باشد.

نگاهداری افزود:حق بر سه محور معرفت،دستیابی به خود و رسیدن به زیبایی  استوار است که زیربنای دستیابی به شهری اسلامی دارای زیست مومنانه  به شمار می‌‌رود. بنابراین شهر ما باید محقق کننده یک رویکرد دانش بنیان و معرفت افزا باشد.

وی با اشاره به اینکه محیط شهر باید به گونه‌ای شهروندان را به سوی معرفت الهی، معرفت خویشتن و هویت و خودآگاهی رهنمون سازد، اظهار کرد:  شهر باید دنباله رو دستیابی به خوبی باشد که  تجلی در شهروندان  را پیدا می‌‌کند. شهر اسلامی، اخلاق را که منبعث از حرکت بومی است بازتولید می‌کند و تجلی گاه خوبی، اخلاق و ایمان است. شهر اگر به دنبال زیبایی به عنوان سومین هدف باشد، همچون یک اثر هنری است. اثر هنری با زیبایی خود شهروندان را به سوی عشق الهی رهنمون می‌سازد.

رئیس مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران ادامه داد:  از آنجا که شوراها مصداق آیه بارز قرآنی هستند، نماد تقدس و نماد مردمسالاری دینی به شمار می‌روند. ما در ارتباط با شهر انسان گرا و خدا محور سه ماموریت برای شوراها در نظر گرفته ایم که شامل هدایت، حمایت و نظارت بر  مدیریت شهری و اداره شهر می باشد. بنابراین اگر کالبد شهر را به بدن موجود زنده تشبیه کنیم، شوراها حکم سیستم ایمنی بدن موجود زنده را دارند که آن را از آسیب‌های بیرونی و خطاهای درونی محافظت می کند. در این ارتباط چهار پنل تخصصی با عنوان «شوراها، نظارت و مدیریت شهری»، «شوراها، شهرسازی ایرانی اسلامی»  ،«محیط زیست، سلامت و شوراها» و « شوراها و فعالیت‌‌های فرهنگی» در این همایش برگزار خواهد شد.

گفتنی است در همایش اعضای شورایعالی استان‌ها، رئیس شورای شهری و مراکز استان‌ها، شورای اسلامی شهر تهران، معاونان و شهرداران مناطق، نمایندگان شورایاری محلات شهر تهران و گروهی از متخصصان حوزه مدیریت شهری و دانشجویان حضور داشتند.

نظر شما