سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۴
کد خبر: ۷۸۴۴۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
سال گذشته، خودروی پراید دو هزار و 454 نفر را در حوادث رانندگی کشت که راننده و یا سرنشین این ماشین بودند. یعنی آمار کشته شده ها در پراید، 13.6 درصد همه تلفات حوادث رانندگی سال گذشته است.
به گزارش شهر به نقل از پایش پرس سال گذشته، خودروی پراید دو هزار و 454 نفر را در حوادث رانندگی کشت که راننده و یا سرنشین این ماشین بودند. یعنی آمار کشته شده ها در پراید، 13.6 درصد همه تلفات حوادث رانندگی سال گذشته است.
 
به گفته رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در چهل و یکمین کمیته هماهنگی اجرای طرح های ترافیکی، دو هزار و 454 نفر از کشته شدگان حوادث رانندگی سال 1392، راننده و یا سرنشین خودروی پراید بوده‌اند.
 
بعد از پراید، خودروی پژو 405 با یکهزار و 823، وانت پیکان با 723، وانت نیسان با 484 و پژو 206 با 396 فوتی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته اند. همچنین اتوبوس با 207 و مینی بوس با 102 فوتی در رتبه های بعدی آمار تلفات حوادث رانندگی قرار می گیرند.
البته عمده مرگ های راننده و سرنشینان خودروها در جاده های برون شهری روی می دهد، به طوری که از 2454 مرگ در خودروی پراید، 2065 مورد در جاده های برون شهری اتفاق افتاده است. همچنین از 1823 مرگ در خودروی پژو 405، 1554 مورد در جاده های درون شهری اتفاق افتاده است.
 
به این ترتیب، با کسر عابران پیاده و موتورسواران، 62 درصد مرگ های ناشی از تصادفات در خودروهای نام برده شده اتفاق افتاده است. چهار هزار و 168 نفر (23.2 درصد) از کشته های تصافات سال گذشته عابران پیاده و سه هزار و 863 نفر (21.5 درصد) موتورسیکلت سوار بوده اند.
پراید در حالی هرسال بیشترین میزان تلفات جانی حوادث رانندگی را می دهد که پرفروش ترین خودروی کشور هم هست. از همان سال 72 که شرکت سایپا تولید این خودرو را شروع کرد، به دلیل قیمت ارزان و مصرف پایین سوخت، به عنوان خودرو مورد علاقه طبقه متوسط در ایران قرار گرفت و در جایگاه پرفروشترین خودرو در ایران قرار گرفت.
 
اما باز هم میزان مرگ و میر این خودرو آنقدر زیاد بوده است که آیت‌الله مکارم شیرازی سال گذشته گفت: «گفته می‌شود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است. بر اساس آمارها سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در تصادفات رانندگی در جهان کشته می‌شوند. اگر جنگی واقع شود و این میزان کشته داشته باشد قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد. اما متأسفانه هم اکنون خیابان‌ها از میدان جنگ هم خطرناک‌تر شده است.»
 
این صحبت ها درست است. اگر به آمار کشته شدگان پراید توجه شود و قرار باشد مقایسه ای صورت بگیرد، باید گفت که تلفات جانی پراید در سال گذشته تقریبا به اندازه تعداد تلفات حادثه رانش زمین در «ولسوالی ارگوی بدخشان» افغانستان است. همین طور هشت برابر کشته شدگان زلزله سال 91 ورزقان در آذربایجان شرقی است.
 
*کاهش 7 درصدی تلفات حوادث رانندگی در نوروز امسال
با تمام این صحبت ها، اما تلفات رانندگی در نوروز 93، 7 درصد کاهش داشته است. به این ترتیب، از 25 اسفند 92 تا 15 فروردین 93، یکهزار و 84 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات رانندگی یکهزار و 227 نفر بود، 143 نفر کاهش یافته است.
 
از کل تلفات حوادث رانندگی نوروز امسال 781 نفر مرد و 303 نفر زن بودند. همچنین از تلفات این حوادث 770 نفر در مسیرهای برون شهری، 214 نفر در محورهای دورن شهری، 96 نفر در مسیرهای روستایی و چهار نفر در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند. به گفته دکتر شجاعی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در نوروز امسال به طور میانگین در هر روز 54.2 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند این در حالی است که آمار تلفات روزانه در مدت مشابه سال قبل 58.4 نفر بود. مقایسه دو آمار کشته های حوادث رانندگی نوروز امسال و سال 1392 نشان می دهد که بر اساس متوسط روزانه، 7.2 درصد کاهش یافته است.
 
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در این مدت استان‌های خوزستان با 94، فارس با 93 و خراسان رضوی با 71 فوتی بیشترین و استان‌های اردبیل با 11، کهگیلویه و بویراحمد با 12 و ایلام با 13 مورد، کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند.
نظر شما