پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۰۷
کد خبر: ۷۸۴۹۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
از سوی معاون شهردار تهران مورد تأکید قرار گرفت:
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به نام¬گذاری سال 93 تحت عنوان سال «اقتصاد» و «فرهنگ» از سوی مقام معظم رهبری (مدظله¬العالی) گفت: تأکیدات معظم¬له بر توسعه فرهنگ در سطح جامعه و رفع ضعف¬های فرهنگی به موازات اصلاح رفتارهای اجتماعی، مسئولیت مسئولان مربوطه از جمله مدیران شهری را مضاعف کرده است.
به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی که در جمع مسئولان امور بانوان سازمان ها و شرکت های تحت پوشش این معاونت سخن می گفت، افزود: مدیریت شهری خود را موظف می داند به دغدغه های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از جمله سوألی که در خصوص چرایی رفتارهای رانندگی در موضوع سبک زندگی مطرح فرمودند، پاسخ گفته و در جهت کاهش دل نگرانی های فرهنگی معظم له تلاش نماید.

وی با تأکید بر این که برخی حرکات نامناسب رانندگی در سطح شهر، چهره نا زیبایی از شهرمان ترسیم کرده که در نگاه نخست نشان دهنده ضعف فرهنگی جامعه در موضوع ترافیک و آمد و شدهای شهری است، خاطرنشان کرد: در خصوص فرهنگ سازی در حوزه ترافیک باید با یک برنامه جدی ورود پیدا کنیم و در این مسیر اقشار جامعه را با تدارک برنامه های مفصل درگیر نماییم.

در فرهنگ سازی ترافیک علاوه بر کودکان به بزرگسالان نیز توجه می کنیم

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در حال حاضر برنامه های نسبتاً خوبی برای کودکان در موضوع آموزش و فرهنگ سازی ترافیک دنبال می شود، اظهار کرد: وقت آن رسیده که فعالیت های فرهنگی در حوزه ترافیک علاوه بر کودکان برای بزرگسالان و در مجموع برای عموم شکل بگیرد و محدود شدن آموزش ها به کودکان کفایت نمی کند، بلکه باید در پهنه بزرگ تری کارمان را دنبال کنیم و با انجام مجموعه ای از کارها اطمینان داشته باشیم که ظرف یکی دو سال تحول رفتاری در جامعه اتفاق می-افتد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که جامعه هدف، همه شهروندان تهران هستند و از مرد و زن تا کودک و سالمند و از سالم و معلول تا بی سواد و با سواد را برنامه های خود مد نظر قرار خواهیم داد، تصریح کرد: با هدف بهبود رفتارهای ترافیکی از طریق آموزش و فرهنگ سازی در حوزه ترافیک، برنامه های مفصلی را برای تمام اقشار جامعه تدارک خواهیم دید.

وی با تأکید بر این که به منظور ساماندهی نا به سامانی های ترافیکی مجموعه ای از راهکارها را مد نظر قرار داده ایم و به این منظور در گام نخست باید با اعتماد سازی در جامعه، اعتماد مردم نسبت به مجموعه مدیریت شهری و برنامه های آن را به حد اعلاء افزایش دهیم، اضافه کرد: به این منظور می بایست برای برنامه هایمان در جامعه جذابیت و مقبولیت ایجاد کنیم، به نحوی که مردم احساس کنند اگر به این برنامه ها توجه و از آن ها تمکین کنند، محصول آن ایجاد رضایت مندی در کل جامعه است.

هم رانندگان حمل و نقل عمومی باید آموزش ببینند هم مسافران

معاون شهردار تهران با اشاره به این که ما باید به گونه ای عمل کنیم که جامعه احساس کند مدیریت شهری سبک و سیاق متفاوتی را نسبت به گذشته در پیش گرفته شده تا در برنامه های ما ایفای نقش نماید، اظهار کرد: زنان 50 درصد جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و عموماً مسئولیت کودکان را نیز بر عهده دارند، در صورتی که در بسیاری از برنامه ریزی ها از جمله در حمل و نقل شهری، این گروه عظیم از جامعه آن طور که شایسته آن هاست، مورد توجه قرار نگرفته اند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که باید تلاش کنیم تا موضوعاتی که می توانند در بهبود رفتارهای شهروندی مؤثر باشند، شناسایی و احصاء شوند و سهم مشارکت مردم و مداخله آن ها در این موضوعات را به حداکثر ممکن افزایش دهیم، تصریح کرد: ایمنی با آموزش نسبت مستقیم دارد و هر قدر افرادی که در جامعه خدمات ارائه می دهند از جمله رانندگان حمل و نقل عمومی آموزش دیده تر باشند، ایمنی در آن جامعه ارتقاء پیدا کرده و شهر ایمن تری خواهیم داشت.
وی با تأکید بر این که این آموزش ها باید به استفاده کنندگان از این خدمات نیز تسری پیدا کند، اضافه کرد: مسافران مترو و اتوبوس باید نحوه حضور در ایستگاه های حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی اعم از رعایت نوبت و حقوق دیگران، توجه به نظم و انضباط هنگام سوار و پیاده شدن از مترو و اتوبوس و نیز چگونگی ارائه کارت بلیت را آموزش ببینند.

نباید طوری رانندگی کنیم که عابران دچار وحشت و جهانگردان دچار حیرت شوند!

معاون شهردار تهران با اشاره به این که با آموزش اقشار مختلف جامعه باید به نوعی عمل کنیم تا احتمال بروز حوادث و سوانح برای شهروندان به حداقل و ایمنی شهر و معابر شهری به حداکثر میزان ممکن ارتقاء پیدا کند، اظهار کرد: باید نظم و انضباط را در شهر حاکم کنیم و رفتارهای رانندگی مان طوری نباشد که عابران پیاده برای عبور از عرض خیابان دچار وحشت و جهانگردان خارجی که وارد تهران می شوند، از نحوه رانندگی ما دچار حیرت شوند!

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که باید به نقطه ای برسیم که یک خانم با کالسکه فرزند خود بتواند در پیاده رو به راحتی حرکت کرده و تا جایی که می خواهد با ایمنی، به راحتی و البته بدون هیچ گونه مانع و مشکلی ادامه مسیر دهد، تصریح کرد: می بایست به نوعی عمل کنیم که همین خانم به همراه کودکش بتواند از امکانات حمل و نقل عمومی با آرامش و به سهولت بهره برده و بدون هیچ دغدغه ای با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به عنوان امکانی مطمئن، قادر به انجام ترددهای روزانه خود باشد.

وی با تأکید بر این که یکی از اهداف مدیریت شهری ایجاد حمل و نقل عمومی قابل قبول برای تمام اقشار جامعه از جمله بانوان و کودکان همراه آن هاست، اضافه کرد: تأمین آرامش و ایمنی و جلب رضایت عموم شهروندان از جمله خانم ها که نیمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند، از موضوعات مهمی است که آن را به صورت ویژه مد نظر قرار داده ایم.

اگر خودمان را جای سالمندان قراردهیم مشکلات آن ها را درک خواهیم کرد

معاون شهردار تهران با اشاره به این که هم موضوع کودکان و هم موضوع سالمندان در جامعه مورد غفلت قرار گرفته، اظهار کرد: اگر خودمان را جای افراد سالمند قرار دهیم، متوجه مشکلات این عزیزان در استفاده از امکانات شهری خواهیم شد و شرایط دشوار آن ها را درک خواهیم کرد و در آن صورت است که می توانیم گام های مؤثری برای رفع مشکلات پیش روی آن ها برداریم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که توزیع کارت منزلت به تمام افراد بالای 65 سال اعم از سالم و بیمار و توانمند و ناتوان از نظر مالی به صورت یکسان قاعده درستی نیست، تصریح کرد: باید به ترتیبی عمل کنیم که اهدای این کارت ها و سایر خدمات حمایتی با انجام برنامه ریزی های دقیق و متناسب با شدت نیازمندی افراد و میزان نیاز آن ها به این خدمات به ایشان ارائه شود.
وی با تأکید بر این که سالمندان باید امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را داشته باشند و هنگامی که سوار مترو و اتوبوس می شوند بتوانند از صندلی های اختصاصی که از پیش برای آن ها مشخص شده، استفاده نمایند و اصولاً در وسایل نقلیه عمومی برای سالمندان، بانوان باردار، معلولان و کودکان می بایست صندلی مخصوص تعبیه شود، اضافه کرد: البته باید فرهنگ سازی شود تا اگر فرد سالمندی وارد اتوبوس و مترو می شود، جوانان صندلی خود را برای او خالی کرده و جای خود را به وی بدهند.
کارهای فرهنگی باید اثربخش و قابل اندازه گیری باشند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که تأمین ایمنی و راحتی شهروندان در سفرهای شهری، ایجاد نظم و انضباط ترافیکی در شهر و مشارکت تمام شهروندان به ویژه بانوان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در قالب سازمان های مردم نهاد در موضوعات فرهنگی حوزه ترافیک از جمله اهداف مورد نظر در این حوزه است، اظهار کرد: باید با اجرای طرح های ساده، مشارکت مردم را در امور شهری از جمله مسائل مربوط به فرهنگ ترافیک فراهم کنیم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که با تولید محتوای آموزشی به همراه کار جهادی که شامل از خودگذشتگی، تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر و فعالیت علمی، منطقی و اصولی است، باید بتوانیم به اهداف مورد نظر خود در زمینه ارتقای فرهنگی در جامعه دست پیدا کنیم، تصریح کرد: فرهنگ، جزء لاینفک زندگی شهری و نظم و انضباط از الزامات زندگی در شهر است و با انجام کارهای اثربخش و قابل اندازه گیری می بایست در مسیر فرهنگ سازی در شهر و انتظام بخشی به جامعه حرکت کنیم.
وی در پایان خطاب به مسئولان امور بانوان سازمان ها و شرکت های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: انتظار می رود با به کارگیری همه استعدادها و استفاده از تمام توانمندی های خود و مجموعه ای که در آن مشغول به کار هستید، شاهد آغاز حرکتی ارزشمند و ایجاد تحولی اساسی در حوزه فرهنگ سازی ترافیک و بهبود رفتارهای ترافیکی در تهران باشیم.
نظر شما