جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۹
کد خبر: ۷۸۵۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
همزمان با سالروز ولادت حضرت علی (ع) کنسرت عالیم قاسم‌اف خواننده شهیر کشور آذربایجان در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران با حضور تعداد زیادی از تماشاگران تهرانی و ترک‌زبان برگزار شد.
به گزارش شهر، عالیم قاسم‌اف که تا کنون غیر از کشورمان تورهای مختلفی برگزار کرده و در سال 1999 نیز موفق به کسب جایزه جهانی موسیقی سازمان یونسکو شده پس از مدت دوری از برگزاری کنسرت در کشورمان، سه شنبه شب 23 اردیبهشت ماه برای علاقه مندانش سنگ تمام گذاشت و قطعه های آوازی و سازی متنوعی را در دستگاههای چهارگاه، همایون، شوشتری، سه گاه آذری و تعدادی از مقام های معروف و جهانی موسیقی آذربایجان اجرا کرد که استفاده از شیوه های متفاوت موسیقی در آوازهای وی مورد توجه حضار قرار گرفت.


اغلب ترانه‌ها و اشعاری که این خواننده شهیر کشور آذربایجان انتخاب کرده بود عمدتا منظومه های عاشقانه ای بودند که در کشور آذربایجان و بین آذری‌زبان‌های کشورمان به عنوان ترانه‌های فولکلور شناخته می‌شود.

قطعه «ساری گلین» یکی از تصنیف های فولکلوریک معروف آذربایجان و ارمنستان قطعه پرطرفدار این خوانندi بود که شب گذشته با درخواست متعدد تماشاگران اجرا شد.



خسرو سرتیپی مدیربرنامه های عالیم قاسم اف در ایران در ابتدای این برنامه با قرائت شعری در تجلیل مقام حضرت علی (ع)  با زبان آذری خطاب به تماشاگران گفت: بسیار خرسندیم که به میمنت روز ولادت حضرت علی (ع) در خدمت شما تماشاگران هستیم و این برای من و گروه افتخاری است که امشب بعد از مدت ها شاهد اجرای خواننده ای هستیم که برنده چندین جایزه بین المللی معتبر در دنیا و محبوب مردم سرزمین ماست.


وی با اشاره به حضور موثر شاعران آذری‌زبان در اعصار مختلف ادبیات تصریح کرد: هم در شعر فارسی و هم در شعر عربی بسیاری از شاعران هستند که عمدتا ترک‌زبان بوده و یا به زبان ترکی اهمیت ویژه ای می دادند و بسیاری از آنها که اکنون نام و شهره جهانی دارند.

جمهوری آذربایجان را نه با نفت بلکه با عالیم قاسم اف می شناسند

مدیر برنامه های عالیم قاسم اف در ایران با تقدیر از معاون هنری وزیر ارشاد و مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که مدیران هنری این سرزمین شرایط را به گونه‌ای فراهم کردند که امشب ما شاهد حضور اعجوبه موسیقی آذربایجان در سرزمینمان باشیم؛ هنرمندی که به قول یکی از بزرگان باعث افتخار ماست که در زمات حیاتش زندگی می کنیم.


او در بخش پایانی این کنسرت با حضور دوباره روی صحنه خطاب به تماشاگران در حالی که به شدت عالیم قاسم اف را تشویق می کردند، گفت: ما امشب با حضور عالیم قاسم اف و گروه زحمتکش نوازندگان، پله پله تا ملاقات خدا رفتیم و شاهد هنرمندی خواننده ای بودیم که بسیاری از بزرگان موسیقی جهان به حضور او در عرصه موسیقی می بالند.

سرتیپی با ذکر خاطره ای از حضور رییس جمهور سوئد در اجراهای قبلی این خواننده گفت: وقتی رییس جمهور سوئد در حضور رییس جمهور آذربایجان شاهد اجرای زنده عالیم قاسم اف بود خطاب به وی گفت «جمهوری آذربایجان را دیگر نه با نفت این کشور بلکه با عالیم قاسم اف می شناسیم».


رونمایی از آلبوم «مرغ سحر» و وعده پیروز ارجمند

بعد از صحبتهای سرتیپی در پایان مراسم نیز آلبوم «مرغ سحر» به خوانندگی عالیم قاسم اف و تهیه کنندگی حمید اسفندیاری در حضور پیروز ارجمند و تعدادی دیگر از هنرمندان رونمایی شد.

پیروز ارجمند بعد از این مراسم رونمایی خطاب به تماشاگرانی که دائم از عالیم قاسم اف برای برگزاری کنسرت در شهر تبریز تقاضا می کردند، گفت: به نمایندگی از وزارت ارشاد شاهد اولین رویداد در عرصه دیپلماسی موسیقایی دولت جدید بودیم و امیدوارم با هماهنگی های بیشتری که در روزهای آینده انجام می گیرد این رویداد در تبریز نیز برگزار شود.



خوشحالم که دوباره به ایران آمدم

به گزارش خبرنگار مهر، عالیم قاسم اف نیز در بخش های مختلف اجرای قطعات این کنسرت که به دلیل تنوع دستگاهی و شیوه آواز مورد استقبال قرار گرفت خطاب به طرفداران خود که اغلب تماشاگران آذری‌زبان بودند، گفت: برای حضور دوباره در ایران بسیار خوشحالم و امیدوارم امشب شب بسیار خوبی را در کنار هم داشته باشیم. البته انسان وقتی احساس پیری می کند فکر می‌کند که صدایش هم تمام شده است اما امشب وقتی می بینیم شما اینچنین از فضای کاری ما استقبال کردید بی‌نهایت خوشحالم.



این خواننده 56 ساله آذربایجانی قبل از اجرای قطعه رسمی کنسرت خود از درگذشت استاد محمدرضا لطفی نوازنده صاحب نام موسیقی ایرانی هم ابراز تاسف کرد و گفت: خوشبختانه من توفیق دیدارهای متعددی را با استاد محمدرضا لطفی داشتم. او به حق استاد بزرگی در صنعت موسیقی بود که در ایران و حتی در خارج از مرزهای این کشور به عنوان نوازنده ای تاثیرگذار از او یاد می‌شود و من به عنوان یک هنرمند عرصه موسیقی مراتب ابراز تاسف خودم را نسبت به درگذشت این هنرمند مسلم موسیقی ایران اعلام می کنم.



در حاشیه چه گذشت

همایون ارشادی، حسن پورشیرازی، اردشیر رستمی، پیروز ارجمند از مهمانان ویژه کنسرت یک روزه عالیم قاسم اف در سالن میلاد نمایشگاه میلاد به تهیه کنندگی خسروانی بودند.

به دلیل برخی از ناهماهنگی هایی که از طرف برگزارکنندگان کنسرت با مسوولان سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران پیش آمده بود، تعدادی از خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری ها و روزنامه‌های رسمی کشور در ابتدای شروع کنسرت با ممانعت مسوولان حراست نمایشگاه جهت ورود به سالن مواجه شدند .

این در حالی بود که تعدادی از برگزارکنندگان کنسرت که شاهد این موضوع بودند هیچ نوع همکاری با خبرنگاران به عمل نیاوردند و اعلام کردند که فقط می توانند به صورت ایستاده شاهد اجرای کنسرت باشند. البته سرانجام به دلیل اعتراض خبرنگاران، کارکنان روابط عمومی سالن میلاد مشکل را برطرف کرده و خبرنگاران و عکاسان را به سالن راه دادند.

شیوه برخورد تعدادی از برگزارکنندگان کنسرت در پایان اجرا هم به شکلی بود که یکی از مسوولان اجازه ملاقات خبرنگاران با عالیم قاسم اف برای معرفی قطعات کنسرت را نداد. البته آنها دائما مشغول صدور مجوز ورود پشت صحنه به افراد دیگر بودند.



یکی از بخش های حاشیه ای و جالب توجه کنسرت، هنگامی بود که عالیم قاسم‌اف با اشاره و زبان آذری از متصدی صدا تقاضا کرد که صدای بیس نقاره را کم کند اما گویا متصدی سالن متوجه این موضوع نشد. سرانجام وی پشت بلندگو خطاب به نوازنده کمانچه خود گفت: «فکر می کنم این آقا ترکی نمی داند پس بهتر است با زبان انگلیسی به نحوی به او بفهمانیم» که این اقدام قاسم‌اف با خنده حضار همراه بود.

نظر شما