پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۱
کد خبر: ۷۸۶۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
حسین رستگار اعلام كرد
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: احتمال می‌رود امسال نیز با کم‌آبی و در نتیجه نیتراتی شدن آب مواجه شویم به همین دلیل بررسی کیفیت آب تهران را آغاز کرده‌ایم. در برنامه امسال کنترل آب در سطح لوله‌کشی، مصرفی و بسته‌بندی را در دست بررسی داریم.
به گزارش شهر، حسین رستگار امروز در نشست خبری در محل آزمایشگاه مرجع غذا و دارو گفت: سلامت چند بعدی است. یکی از ابعاد آن انجام کار علمی روی نمونه‌ها است و ضوابطی که مبنای کیفیت مواد غذایی قرار می‌گیرد همچنین اطلاع‌رسانی صحیح بُعد دیگری است که در عرصه مواد غذایی سالم برقرار است.

وی ادامه داد: محصولات غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های بیولوژیک، فرآورده‌های مکمل و داروهای طبیعی و سنتی انواع اقلامی است که در آزمایشگاه مرجع بررسی و آزمایش می‌شوند.

رستگار با اشاره به وجود 52 آزمایشگاه دولتی در سطح کشور که زیر نظر آزمایشگاه مرجع غذا و دارو فعالیت می‌کنند گفت: در این آزمایشگاه‌ها آزمایش محصولات تقلبی یا قاچاق انجام می‌شود. به طور مثال نمونه‌های دارای الکل، داروی روانگردان و مواد مخدری که قاضی حکم آن را می‌دهد به آزمایشگاه می‌آید تا تأیید شود.

وی در مورد اینکه بیشترین مواردی که از دادگاه‌ها به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند گفت: اغلب مواد حاوی متادون، روانگردان، تریاک، داروهای اعصاب، گوشت‌های وارداتی و الکل است گاهی حتی قرص‌های آنتی‌هیستامین را می‌بینیم که مواد شیشه از آن بیرون کشیده می‌شود و به آزمایشگاه برای انجام آزمایش ارجاع داده می‌شود.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در بحث گوشت‌های وارداتی گفت: در مورد این موضوع سازمان دامپزشکی باید اعلام نظر کند اما ما به عنوان آزمایشگاه استعلام می‌گیریم و بر روی فرآورده‌های غذایی گوشتی مانند کنسرو بررسی‌های خود را انجام می‌دهیم تا موارد تقلبی، افزودنی‌های غیرمجاز و رنگ غیرمجاز بررسی شود.

* شیر و ماست آلوده به روغن نگران‌کننده نبوده است

رستگار در مورد اینکه برخی انواع شیر و ماست‌های کم‌چرب به روغن پالپ آغشته شده بود گفت: در این لبنیات تقلب‌هایی وجود داشت اما در حدی نبود که نگرانی ایجاد کند.

وی افزود: در این لبنیات روغن گیاهی را به جای حیوانی استفاده می‌کردند و این یک تقلب محسوب می‌شود. با این وجود با آزمایش‌های انجام شده تعداد موارد به حدی نبود که احساس نگرانی ایجاد کند و در بررسی‌های جدید نیز مشکلی وجود نداشته است.تعداد محدودی از شرکت‌ها به این کار مبادرت کرده بودند که با آنها برخورد شده است.

داروهای ماهواره‌ای جنون‌آور است
وی در مورد وضعیت داروهای ماهواره‌ای لاغری و چاقی که تبلیغ می‌شوند گفت: محصولات تبلیغی در شبکه های ماهواره‌ای مورد تأیید ما نیست چرا که از مبادی غیرمجاز وارد می‌شوند شرایط حمل و نقل آنها به خوبی رعایت نمی‌شود و محل غیراستاندارد و موادی که در آن استفاده می‌شود سالم نیست.

رستگار گفت: به این داروها متأسفانه مواد افزودنی یا داروهای عصبی اضافه می‌کنند و اغلب بر روی مغز اثر گذاشته یا بر روی سیستم متابولیسم تأثیر می‌گذارند تا چربی‌سوزی را بالا ببرند.

وی ادامه داد: در برخی از این داروها نیز هورمون رشد را به چربی‌ها وارد می‌کنند تا سوخت و ساز بالایی پیدا کند. این داروها بیماری‌های عصبی ایجاد می‌کند، اثرات تخریبی روی مغز دارد و در طولانی مدت باعث بیماری‌های افسردگی و جنون می‌شود.

داروهای مکمل فقط در داروخانه‌ها توزیع شوند
مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: همچنین داروهای مکمل که در بدنسازی استفاده می‌شود باید حتماً از داروخانه تهیه شود و خارج از آن غیرمجاز است. در حالی که می‌بینیم سوپرمارکت‌ها، زیرپله‌ها و خیابان ناصر خسرو مملو از فروش این مکمل‌هاست.

رستگار افزود: به همین دلیل در جلساتی که در وزارت بهداشت انجام می‌شود در حال بررسی هستیم که توزیع این داروها فقط در داروخانه‌ها انجام شود. متأسفانه ضوابط منظمی برای اینکه این داروهای مکمل در داروخانه‌ها توزیع شوند تاکنون وجود نداشته است.

بررسی نمونه‌های عرضه شده در بازار در دستور کار امسال
وی در مورد برنامه‌های در دست اجرای سال 93 این سازمان گفت: بررسی نمونه‌های سطح بازار و عرضه از برنامه‌هایی است که انجام خواهد شد تا موارد تقلبی شناسایی شوند.

رتبه‌بندی کارخانجات داروسازی و آزمایشگاه‌های خصوصی
رستگار گفت: همچنین قرار است کارخانجات داروسازی را رتبه‌بندی کنیم و 30 اردیبهشت رتبه‌های آزمایشگاهی این کارخانجات را اعلام کنیم تا بر اساس آن تسهیلات ویژه ارائه دهیم.

وی ادامه داد: همچنین 150 آزمایشگاه خصوصی که قبلاً رتبه‌بندی شده‌اند در هفته اول تیر وضعیت آنها اعلام می‌شود تا بر اساس آن در سطح بین‌المللی مطرح شده و کشورهای دیگر نیز بتوانند از آنها استفاده کنند.

آغاز بررسی کیفیت آب تهران و احتمال نیتراتی شدن آن
مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس گفت: در بحث کیفیت آب، آب مربوط به لوله‌کشی مسئولیتش با وزارت نیرو است و آبهای بسته‌بندی که آشامیدنی و معدنی است تأییدیه را باید از وزارت بهداشت بگیرند.

وی افزود: دو سال پیش با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نمونه‌برداری روی آب تهران را آغاز کردیم و مشخص شد به دلیل کم‌آبی حجم نیترات بالا رفته و آب مصرفی با آب چاه مخلوط شده بود در نتیجه فاضلاب منازل به آب ورود کرده و طی نامه محرمانه اعلام کردیم که اصلاحات لازم انجام گرفت.

رستگار افزود: در برنامه امسال نیز کنترل در سطح لوله‌کشی و آب مصرفی و همچنین انواع بسته‌بندی آب را در دست بررسی داریم تا همه فلزات، نیتریت، نیترات و آلودگی میکروبی را تشخیص دهیم.

وی افزود: بنابراین چون احتمال می‌رود که امسال نیز با کم‌آبی و نیتراتی شدن آب مواجه شویم، بررسی بر روی کیفیت آب تهران را آغاز کرده‌ایم و پس از فصل تابستان نتایج آزمایش را اعلام خواهیم کرد. با این وجود می‌توانیم نتایج مقطعی را نیز زودتر اعلام کنیم.

مصرف کره گیاهی مضر است
وی همچنین با اشاره به اینکه مردم باید آگاهی لازم را در مصرف مواد غذایی خود داشته باشند گفت: به عنوان مثال مردم تصور می‌کنند که مصرف کره حیوانی مضر بوده و کره گیاهی را به جای آن مصرف می‌کنند در حالی که کره گیاهی اسید چرب ترانس و چربی بالاتری دارد و کیفیت، ویتامین‌ها و مواد مفید کمتری نسبت به کره حیوانی دارند.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در رابطه با عملکرد آزمایشگاه مرجع در سطح بین‌المللی گفت: آزمایشگاه مرجع توانسته در بحث واکسن تأییدیه سازمان جهانی بهداشت را بگیرد و در خاورمیانه به عنوان مرجع مطرح شود. همچنین در زمینه دارو اقدام کرده‌ایم تا تأییدیه‌های لازم را بگیریم.

تلاش برای دریافت تأییدیه تولید داروهای ایدز، مالاریا و سل
رستگار گفت: همچنین برای داروهای روتین که اپیدمی ایجاد می‌کنند مانند ایدز، مالاریا و سل در حال بررسی هستیم که از سوی WHO در منطقه مرجع قرار بگیریم.

عضویت انجمن بین‌المللی زیتون و مرجع تأیید پسته صادراتی
وی گفت: همچنین قرار است در زمینه زیتون عضو انجمن‌های بین‌المللی شویم و در زمینه تأیید صدور پسته صادراتی ایران، تنها جایی هستیم که اتحادیه اروپا آن را قبول دارد و مرجع ارسال آن هستیم.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: همچنین آموزش‌های بین‌المللی زیادی در زمینه آزمایشگاه در کشور انجام می‌شود که از کشورهای عمان و افغانستان برای دریافت آموزش به کشور ما آمده‌اند و قرار است آزمایشگاه غذا و دارو در افغانستان توسط کارشناسان ایرانی راه‌اندازی شود.
نظر شما