پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۴
کد خبر: ۷۸۶۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که حمل و نقل حوزه ای میان بخشی است که باید چرخ آن بچرخد تا چرخ های دیگر بخش ها به حرکت در آید، گفت: اگر چرخ حمل و نقل خوب نچرخد یا از حرکت باز ایستد، چرخ های سایر بخش ها کُند شده یا متوقف می شود.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس حجت ا... بهروز افزود: با نگاه تاریخی به ترافیک تهران در می یابیم که مشکل ترافیک به دهه 1340 باز می گردد، هنگامی که یکی از روزنامه های آن زمان تیتر زد: «مشکل ترافیک تهران از حد گذشته و باید فکر اساسی برای حل آن کرد» و بحث  طرح جامع پایتخت و ساخت متروی تهران مطرح شد.
وی با تأکید بر این که در رژیم گذشته، استراتژی توسعه صنعتی با محوریت تولید خودرو به عنوان تصمیمی اشتباه مبنای توسعه اقتصادی کشور قرار گرفت، خاطرنشان کرد: توسعه اجتماعی و فرهنگی هر جامعه منوط به توسعه اقتصادی آن جامعه است و وقتی مبنای توسعه اقتصادی با اشتباه استراتژیک همراه باشد، توسعه فرهنگی و اجتماعی نیز دستخوش مشکل می-شود.

سرعت ماشین های امروز تهران برابر کالسکه های 60 سال پیش است
قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به این که از زمانی که شعار «هر ایرانی یک پیکان» مطرح شد، خودروسازی نه تنها به عنوان مبنای توسعه صنعتی بلکه به عنوان محور توسعه کلان کشور مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: این رویکرد، سناریویی تکراری است که سابقه آن به حداقل 50 سال گذشته بر می¬گردد و مردم ما 5 دهه است که هزینه های آن را پرداخت می کنند.

مهندس بهروز با بیان این که نتیجه چنین تصمیمی، عزم خودروسازان برای تولید 2/1 میلیون دستگاه خودرو در سال جاری و تشویق مردم به خرید آن هاست، تصریح کرد: چنین سیاستی کاملاً منطبق بر الگوی بازار بوده و از سیاست های جهان سرمایه داری دهه 1960 میلادی مبنی بر تولید ماشین بیشتر و ساخت معابر بیشتر در جهت تأمین منافع کمپانی های خودروسازی تبعیت می کند.
وی با تأکید بر این که شهروندان تهران هزینه های بسیاری را از طریق استنشاق هوای آلوده و ابتلاء به انواع بیماری های ناشی از آن و نیز اتلاف وقتشان در ترافیک می پردازند، اضافه کرد: 60 سال پیش که از مرکز تهران به شمیران می رفتیم دو ساعت طول می کشید و امروز هم اگر در ساعات پر ترافیک بخواهیم با ماشین این مسیر را طی کنیم، تقریباً همین زمان طول می کشد.

800 کشته سالانه تصادفات تهران از کل کشته های تصادفات سوئد بیشتر است
قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به این که واقعیت آن است که ورود ماشین نه تنها مشکلی را حل نکرده، بلکه در بسیاری مواقع حتی سرعت رسیدن به مقصد را نیز کاهش نداده، اظهار کرد: ورود ماشین در موارد بسیاری مسائل و مشکلات متعددی را به شهر و شهروندان تحمیل نموده و علت این مسأله آن است که توسعه ظاهراً اتفاق افتاده اما متوازن نبوده و البته کسی هم این جرأت را ندارد که بگوید اشتباه کرده ایم که صنعت خودروسازی را به عنوان اصل و اساس توسعه صنعتی کشور قرار داده ایم.
مهندس بهروز با بیان این که خون مردم برای نان کارگران کارخانجات خودروسازی و تأمین منافع بیشتر خودروسازان هزینه می¬شود و کشته شدن سالانه حدود 800 نفر بر اثر حوادث ترافیکی و مرگ و میر حدود ده برابر این تعداد به دلیل آلودگی هوای ناشی از ترافیک صرفاً در تهران از مصادیق آن است، تصریح کرد: کشته های سوانح رانندگی تهران از کل کشته¬های تصادفات بسیاری از کشورهای اروپایی همچون کشور سوئد که تعداد خودروها و طول معابر آن بسیار بیشتر از تهران است، بالاتر است.
وی با تأکید بر این که اساساً کشته شدن شهروندان بر اثر حوادث ترافیکی در داخل محدوده شهرها فاجعه است، اضافه کرد: در حال حاضر هدف گذاری کشورهای اروپا، کاهش کشته های سوانح رانندگی به حداقل میزان ممکن و رساندن آن به عدد صفر است و آن ها اعتقاد دارند نه تنها در معابر درون شهری بلکه در جاده های برون شهری نیز حتی یک نفر نیز نباید کشته شود.


مدیریت شهری باید هزینه تولید 2/1 میلیون خودرو در سال جاری را بپردازد
قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به این که مدیریت شهری و شهروندان تهران هزینه های بسیاری را بابت تصمیماتی که در اتخاذ آن ها هیچ نقشی ندارند پرداخت می کنند، اظهار کرد: در بسیاری از تصمیم گیری ها از جمله هدف گذاری تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال جاری که بخش قابل توجهی از آن ها وارد معابر شهر تهران می شوند، سهم و نقش مدیریت شهری مشخص نبوده و معلوم نیست شهرداری تهران در این قضایا کجای داستان قرار دارد که باید تاوان آن را بپردازد.
مهندس بهروز با بیان این که در بسیاری از موارد چاره ای جز توجه به شهر از منظر سخت افزاری و اقدام به توسعه و تکمیل زیرساخت های حمل و نقلی در شهر نداریم، تصریح کرد: مدرن سازی پایتخت با استفاده از مدل های غربی که از رژیم گذشته آغاز شد و ادامه یافت، نه تنها این کلان شهر را مدرن نکرد بلکه تهران و شهروندان آن را با مسائل و مشکلات بسیاری نیز مواجه کرد.
وی در پایان با تأکید بر این که طرح جابه جایی پایتخت، قطعاً تصمیمی اجرایی و عملی است اما فراموش نمی کنیم با این کار مشکل از جایی به جای دیگر منتقل می شود و البته مشکل نقطه اول نیز همچنان به قوت خود باقی می ماند، خاطرنشان کرد: هنگامی که سیاست گذاران برای حل و فصل مسائل و مشکلات تهران این گونه تصمیم می گیرند، چه توقعی از مجریان دارید؟

نظر شما