پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۸
کد خبر: ۷۸۶۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
ابراهیم حاتمی کیا در سخنانی کوتاهی که قبل از تقدیر از او در یک کلیپ ضبط شده پخش شد درباره سینمای بدنه و سینمای جشنواره ای سخنان گفت: امروز با چیزی به نام سینمای جشنواره ای با همه مشخصات و مختصاتش به جای سینمای ملی مواجهیم. اتفاقی که انرژی کودکان ما را بلعید.
به گزارش شهر، نخستین جشن رسانه ها شب گذشته ۲۶ اردیبهشت با یك ساعت تاخیر در تالار ايوان شمس با اجرای ژیلا صادقیان و به همت بنياد سينمايی فارابی برگزار شد.

براساس این گزارش، محمدرضا جعفری جلوه در ابتدای این مراسم گفت: رسانه نو به نو تنوع می پذیرد و حتی به چالش خود تبدیل می شود اما جدید و قدیم با همه كاركردهایش در صحنه است، اطلاع رسان، یاددهنده،نقاد،هدایت گر و فضا می سازد.

وی افزود: فضا و اتمسفری كه بر ما جاری است و ما را پیش میراند كه ما محیط را می سازیم و محیط مارا و سینما نیز در امتداد ما زاده محیط و فضای پیرامون است، فضا هر آنچه كه باشد همه تراوشاتمان همان است. محیط فرهنگی و هویتی خواستگاه معنوی ماست اگر باشد و با تلاش رسانه ها فراهم گردد. خبر،نقد،نظریه، عكس و اطلاعات آموختنی و هادی و هویت ساز است.

جعفری جلوه خاطرنشان كرد: رسانه های سینمایی خواه یا نا خواه سینما را می سازند مترجم، مقلد، مولف...سرنوشت ساز یا روزمره....كدام؟ سینمای مولف و ملی ماحصل رسانه های ملی است....قیور، مسرور، اصیل و وحدت بخش هم چون نزائر تاریخ ساز خود یكی در میان آنها و در اوج.... شاهنامه، كارستان حكیم ابوالقاسم فردوسی رسانه سرنوشت ساز. رسانه مسئولیت شناس سینمایی به پاس قلم زدن به چنین سینمایی سپاس گذاریم.

در این قسمت كلیپی درباره فردوسی و مراسم مرشد خوانی توسط ابوالفظل ورمزیار اجرا شد.

همچنین با پخش كلیپی از شهید مرتضی آوینی و شهید حسن باقری و رسول ملاقلی پور مراسم تقدیر از آنها انجام شد كه همسر ملاقلی پور یادبوی را دریافت كرد و محمود عاطفی رییس سازمان سینمایی دفاع مقدس هم به نمایندگی از خانواده شهیدان آوینی و باقری لوح یادبودی را دریافت كرد.

جهانگیر كوثری و حمیدرضا دیبایی جوایز بهترین برنامه رادیو و تلویزیون را به شرح زیر اهدا كردند:

برنامه تلویزیونی «هنر هفتم» به سردبیری اكبر عالمی.

برنامه تلویزیونی «هفت» به سردبیری محمود گبرلو كه به دلیل حضور نداشتن وی «محسن سرافراز» گزارشگر برنامه این جایزه را دریافت كرد.

برنامه رادیویی «پرانتز باز» به سردبیری مارال دوستی

در این قسمت از حجت الله ایوبی دعوت شد تا برای سخنرانی به روی صحنه بیاید و  وی گفت: خوشحالم از اینكه امشب از رسانه ها تجلیل می شود، همه كسانی كه امشب در این جمع حاضر هستند و كسانی كه نتوانستند حضور داشته باشند سلام می گویم  خوشحالم از اینكه در روزهای خوب و پرشكوه این اتفاق می افتد، روزی كه به نام فردوسی بزرگ حماسه سرا، بیادماندنی و تكرار نشدنی تاریخ و روزهایی كه به نام امام علی (ع) است و در این روزها است كه از اهالی رسانه تجلیل می شود.

وی افزود: اهالی رسانه تصاویر تجلیل های مختلفی را در روزها و ماه های متعدد مخابره می كنند اما امروز خودشان مورد تجلیل واقع می شوند و تشكر می كنم از برادرم آقای مهندس جعفری جلوه و همكارانشان برای برگزاری این برنامه به هرحال سخنان بزرگان ادیب را در كلیپی كه پخش شد را شنیدیم درباره حماسه تكرار نشدنی یعنی شاهنامه سخن گفتند.

ایوبی با بیان اینكه شاهنامه حماسه شرق است گفت: شاهنامه تنها حماسه ایران نیست بلكه نقطه اتصال ما به جهان شرق است بویژه جهان ایرانی و ایران فرهنگی، من در مقام سخن گفتن درباره شاهنامه نیستم ولی به عنوان یك ایرانی به خود می بالم كه در سرزمین شاهنامه و فردوسی زندگی و نفس می كشم.

ایوبی خاطرنشان كرد: جهان ایرانی و حوزه تمدن ایرانی هویت خود را مرهون شاهنامه است و شاهنامه حلقه وصل ما به همه آنها است، اگر به كشورهای اطراف برویم برای مثال فرودگاه كشور قرقیزستان به اسم فرودگاه ماناس است كه حماسه ماناس هویت این مردمان است، برگرفته از شاهنامه است.

وی در عین حال خاطرنشان كرد: مردمان تاجیكستان به زبان شاهنامه سخن می گویند و به رغم همه سختی ها و گرفتاری ها سالیان طولانی شاهنامه را حفظ كردند و به زبان فارسی زیبا و شیرین شاهنامه‌ای حرف می زنند به یاد دارم وقتی به تاجیكستان رفته بودم برای اینكه راهنمایی بشوم برای رفتن به هتل به من گفتند بروید «آشیانه سوم» و بعد دید كه من تعجبم كردم گفتند ما نمی گوییم طبقه سوم بلكه به زبان فردوسی سخن می گوییم، من حتی فكر كردم دیدم كه عرب ها هم نمی گویند طبقه و امیدوارم كه ما هم برگردیم به زبان شاهنامه و فردوسی.

ایوبی یادآور شد: حماسه‌ای كه فردوسی آفرید این بود كه ما زبان فارسی را مدیون او هستیم و نزدیك ۶۰ هزار بیت و ۹۵ درصد فارسی اصیل با نبود فرهنگستان ادب فارسی كه واژه گزینی كنند و در زمانه‌ای كه به زبان عربی صحبت كردن فخر بود، در چنین شرایطی و كاخی كه او برافروخت از افتخارات ما ایرانیان است كه ادبیات هزار سال گذشته را امروز به روانی جلوی فرزندانمان بگذاریم می خوانند و متوجه می شوند، این امتیازات را كشورهای دیگر ندارند حتی زبان عربی بسیار ادبی هم ندارد همانطور كه زبان انگلیسی و فرانسه هم ندارند كه این موضوع هم از افتخارات شاهنامه است كه ما می توانیم اشعار هزار سال پیش را براحتی بخوانیم.

وی تصریح كرد: برگردیم به هزار سال پیش كه در اروپا ملاك قدرت زور و بازو است، اصلا در مخیلات اروپا و غرب نمی گنجد كه دانش ملاك توانایی باشد، در جهان عرب كه جهان اسلام هم است به رغم تابیدن نور اسلام و دانش آن هنوز فریاد الهی در گوش مردم عرب است و فریاد قرآن است كه شما عرب ها كسانی هستید كه قدرت را در قُم و خیش می دانید اما هزار  سال پیش حكیم فردوسی می گوید كه ملاك ما دانش است، امروز هم ادبیات سیاسی غرب می گوید قدرت و زور.

ایوبی با بیان اینكه در شاهنامه سراسر عدالت وجو دارد گفت: شاهنامه نماد تفكر ایرانی است ومبنای مشروعیت در فرهنگ ایرانی و اسلامی عدالت است در شاهنامه دشمن هم گرامی داشته می شود همانطور كه نبرد اسفندیار را توصیف می كند آنقدر از عظمت اسفندیار می گوید كه همه دعا می كنند كه او نمیرد!

وی اظهار داشت: هنرمندان ایرانی در رشته های مختلف حق شاهنامه را ادا كردند از جمله نویسندگان و محققان كه زحمت زیادی كشیدند یا در عرصه هنرهای تجسمی نگارگران در طول این سالها آنچه داشتند در خدمت شاهنامه گذاشتند در عرصه هنرهای نمایش هم اتفاق های خوبی افتاده است كه می توانیم به پرده خوانی ها اشاره كنیم و تعزیه در كوچه و خیابان با مردم و در كنار آنها اجرا می شود اما در عرصه سینما باید ببینیم حق شاهنامه ادا شده است؟ گمان می كنم هنوز حق شاهنامه را ادا نكردیم و این نوشته فاخر از سی سال پیش در اختیار ماست  و امیدوارم سینمای ایران بتواند از گنجینه بزرگی مثل شاهنامه نهایت استفاده و بهره برداری كند و بخش هایی از شكوه  و عظمت فرهنگ ایرانی را با اقتباس از شاهنامه به تصویر بكشیم.

با حضور ایوبی جوایز بخش خبر معرفی شد:

شیما غفاری برای بخش خبری سینمایی خبرگزاری ایسنا كه در سالن حضور نداشتند.

كیوان امجدیان برای بخش خبری سینمایی خبرگزاری فارس.

تقدیر از مسعود داودی برای روزنامه بانی فیلم كه وی در این مراسم حضور نداشت و احسان ظلی پور جایزه او را دریافت كرد.

همچنین با حضور سعید راد از مسعود نجفی به دلیل حضور مستمر ده ساله در خبرگزاری ایسنا تجلیل به عمل آمد.

ابراهیم حاتمی کیا در سخنانی کوتاهی که قبل از تقدیر از او در یک کلیپ ضبط شده پخش شد درباره سینمای بدنه و سینمای جشنواره ای سخنان گفت: امروز با چیزی به نام سینمای جشنواره ای با همه مشخصات و مختصاتش به جای سینمای ملی مواجهیم. اتفاقی که انرژی کودکان ما را بلعید.

در ادامه مراسم هم از دو منتقد پیشکوست ماجرا تقدیر شد. برای تقدیر از جواد طوسی، مسعود کیمیایی، فیلمساز محبوب این منتقد و شهاب حسینی بازیگر سینما روی سن آمدند و با استقبال ویژه حاضرین در سالن مواجه شد.

بزرگداشت ابراهیم حاتمی كیا و رسول صدرعاملی با پخش كلیپی از آنها و با حضور جعفری جلوه،كمال تبریزی و حجت الله ایوبی انجام شد.

داریوش ارجمند و حمیدرضا دیبایی برای بزرگداشت علی معلم روی صحنه آمدند و وی پس از دریافت تندیس گفت: از آنهایی كه در این سالها چراغ نقد را روشن نگه داشتند تشكر می كنم و در سالهای خیلی دور ما در تلویزیون كمك كردیم كه سینما زنده بماند در كشورمان صنعت هایی داریم كه در حسرت یك رسانه هستند اما سینماگران خودشان را از رسانه ها جدا می بینند.

داریوش فرهنگ و سیروس الوند برای بزرگداشت ابوالحسن داودی روی صحنه حاضر شدند و وی پس از دریافت تندیس گفت: بسیار افتخار می كنم كه جایزه‌ام را از این دو عزیز گرفتم، یادی كنیم از روزنامه نگارهایی كه روزنامه هایشان به هر دلیلی تعطیل شده است و اكنون بیكار هستند.

مسعود كیمیایی و شهاب حسینی برای تقدیر از جواد طوسی پس از پخش كلیپی از وی روی صحنه حاضر شدند.

محمد احسانی و همایون اسعدیان تقدیر از مسعود فراستی را پس از پخش كلیپی انجام دادند.

حمیدرضا مدقق و حبیب ایل بیگی تقدیر از محمدتقی فهیم را پس از پخش كلیپی از وی انجام دادند.

فرشته طائرپور و مازیار میری از طهماسب صلح جو پس از پخش كلیپی تقدیر به عمل آوردند.

با پایان یافتن بخش بزرگداشت ها با دعوت از اكبر نبوی، سید مهدی شجاعی، طهماسب صلح جو و محمد حسین لطیفی تقدیر از بخش های مسابقه انجام شد.

بهترین گفتگو:

رتبه اول بهترین گفتگو به حمیدرضا بوالی برای مصاحبه با كیانوش عیاری برای خبرگزاری تسنیم.

رتبه دوم بهترین گفتگو به شبنم میرزین العابدین برای مصاحبه با امید روحانی برای روزنامه جام جم.

رتبه سوم بهترین گفتگو به روزبه كمالی برای مصاحبه با هادی مقدم دوست برای ماهنامه فیلم‌نگار.

بهترین نقد:

رتبه اول بهترین نقد به جواد طوسی برای نقد فیلم سینمایی رییس برای ماهنامه فیلم.

رتبه دوم بهترین نقد به جواد یغموری برای تحلیلی بر فیلمنامه بازمانده برای ماهنامه فیلم‌نگار.

رتبه سوم بهترین نقد به رامتین شهبازی برای نقد فیلم سینمایی چهارشنبه سوری برای ماهنامه فیلم‌نگار.

رتبه سوم بهترین نقد به رضا كاظمی برای نقد فیلم سینمایی ردپای گرگ برای روزنامه اعتماد.

بهترین گزارش:

رتبه اول بهترین گزارش به مرضیه ریاحی  برای گزارش جشنواره هرات برای ماهنامه فیلم.

رتبه دوم بهترین گزارش به آرش عنایتی  برای گزارش درآمدی بر صدا سینمای ایران در دهه ۸۰ برای ماهنامه صنعت سینما.

رتبه سوم بهترین گزارش به شبنم میرزین العابدین  برای گزارش مظنونین همیشگی برای ماهنامه صنعت سینما.

بهترین یادداشت:

رتبه اول بهترین یادداشت به رضا استادی برای میم مثل ملاقلی‌پور مثل مرگ  برای روزنامه جام جم.

رتبه دوم بهترین یادداشت به محمدصادق لواسانی برای یادداشت مظلومیت خرمشهر برای خبرگزاری ایسنا.

رتبه سوم بهترین یادداشت به جواد طوسی برای یادداشت مرگ بر نوستالژی برای روزنامه اعتماد.

بهترین عكس خبری:

رتبه اول انتخابی از سوی داوران انجام نشده است.

رتبه دوم بهترین عكس خبری برای بابك بروزیه.

رتبه سوم بهترین عكس خبری برای احمدرضا شجاعی.

براساس این گزارش، سپس علیرضا قربانی كه به شدت از وضعیت دیركرد مراسم ناراحت بود در پایان به اجرای قطعاتی پرداخت.

حواشی:

دعوت بالاتر از حد گنجایش منجر به این شد كه خیلی از مدعوین كه بیشتر چهره‌ها ناشناسی بودند سرپا نظارگر برنامه باشند و برخی از سینماگران با دیدن این وضعیت مراسم را ترك كردند.

مسلط نبودن مجری بر سینما منجر به بروز برخی اتفاقات شده بود.

یكی از حضار نسبت به حضور عكاس‌ها اعتراض داشت كه صدای وی به اندازه‌ای بالا رفت كه دبیر جشن شخصا از او خواهش كرد كوتاه بیاید.

برخی از رسانه‌ها به دلیل برگزیده نشدن‌شان مراسم را ترك كردند.

اغلب سینماگران كه جایزه را دریافت می‌كردند مراسم را ترك می كردند.
منبع: سینما پرس
نظر شما