پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۵
کد خبر: ۷۸۶۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
رئیس جمهور درمراسم پایانی چهارمین جشنواره ملی ارتباطات وفناوری اطلاعات(فاوا) گفت: گویی دوران پیام های یک طرفه به سر آمده است و کم کم به نقطه ای خواهیم رسید که دیگر جایی برای استبداد پیام نباشد، دیگر دوران پیام از طریق بلندگوها، تریبون ها و منبرهای یک طرفه به سر آمده است.
به گزارش شهر، روحانی با تبریک روز ارتباطات و اطلاعات به خانواده بزرگ این صنعت و فناوری و به همه جوانانی که در این مسیر تلاش می‌کنند و کشور را در زمینه این صنعت به خودکفایی می‌رسانند  ، افزود: کلمه ارتباطات در گذشته معمولا در حد ارتباط فرد با اعضای خانواده، طایفه، قبیله، روستا و شهر و دیارش اطلاق می‌شد و استثنائاً گاهی با سفری در مسیری به مناطق دیگر کشور.

رئیس جمهور گفت: در سطح ملی نیز وقتی بحث ارتباطات مطرح می‌شد عمدتاً بحث ارتباطات و مناسبات دولت و ملت بود اما امروز این ارتباطات از سطح منطقه و کشور خارج شده است.

آقای روحانی افزود:امروز در سطح جهانی ما شهروندان جدیدی به نام کاربران داریم؛ کاربر در واقع شهروند جامعه جهانی نوین دنیای امروز است.

رئیس جمهور گفت: زمانی بحث در این بود که به سمت دهکده جهانی حرکت می‌کنیم اما امروز به‌تدریج به سوی یک خانواده جهانی در حال حرکتیم.

آقای روحانی افزود: امروزه می بینیم کشورهایی با چند صدهزار جمعیت و شهروند، کشوری را تشکیل داده‌اند اما گاهی یک شبکه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است.

رئیس جمهور، دنیای ارتباطات و اطلاعات را دنیای عجیب و غریبی دانست و گفت: اینکه در هر دقیقه یک میلیون و 800 هزار لایک را در فیس‌بوک شاهدیم، اینکه تنها در گوگل در هر دقیقه 2 میلیون نفر از این خدمات استفاده می‌کنند، اینکه در هر دقیقه 70 ساعت فیلم وارد یوتیوب می‌شود و در همان زمان یک میلیون و 300 هزار نفر این فیلم‌ها را می بینند یا دانلود می‌کنند، این به معنای یک تحول بزرگ در دنیای امروز است.

آقای روحانی افزود: گرچه نامش فضای مجازی است و ما با خود افراد در این فضا برخورد نمی‌کنیم اما آثار این فضا بر جامعه و کشور، حتی بر سبک زندگی مردم کاملاً عینی است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: باید دنیای سایبری را به عنوان یک فرصت ببینیم و تلقی کنیم، امروز این فضای سایبری در اختیار این همه جوان تحصیلکرده است تا بتوانند هویت ایرانی- اسلامی را پاس بدارند.

آقای روحانی افزود: به یاد بیاوریم که قرن ها حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا فرهنگ اسلامی- ایرانی را پاس داشتند و آن را به نسل های بعد منتقل کردند آن هم در دورانی که ابزار مدرن در اختیارشان نبود.وی گفت: چرا در موضوع سایبری این همه در تزلزل هستیم و چرا به جوانانمان اعتماد نمی کنیم؟

رئیس جمهور افزود: سال های اول انقلاب ورود ویدئو به کشور به عنوان یک دغدغه ما بود که چگونه با ورود آن ایمان و هویتمان را حفظ کنیم، اما دیدیم که ویدئو آمد فراگیر شد و در همه خانه ها رخنه کرد اما در ایمان جوانان اثری که نگذاشت هیچ ، بلکه حضورشان در مسجد و دعا و در مظاهر انقلابی و راهپیمایی ها بیشتر شد ، به جبهه دفاع رفتند و افتخار آفریدند.

وی با اشاره به توسعه امروزه فضای سایبری گفت: امروز شما می بینید که یک نفر از دانشگاه، از خوابگاهش و حتی از اتاق خواب در منزلش می تواند با کاربری دیگر در صدها و هزاران کیلومتر آن طرف تر در ارتباط باشد، سخن بگوید و پیام بدهد و بگیرد.

آقای روحانی افزود:گویی دوران پیام های یک طرفه به سر آمده است و کم کم به نقطه ای خواهیم رسید که دیگر جایی برای استبداد پیام نباشد، دیگر دوران پیام از طریق بلندگوها، تریبون ها و منبرهای یک طرفه به سر آمده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعدها دچار غصه‌ای دیگر شدیم و این سؤال در ذهن ما آمد که با ماهواره چه کنیم و اگر خدای ناکرده تلویزیونی با دیشی به صورت مخفی یا آشکار توانست شبکه ای دیگر را بگیرد چگونه می توان اسلامیت و ایرانیت را در میان جوانان نگه داشت، گفت: ماهواره آمد و مبارزه در پشت بام ها و بالکن ها شروع شد اما تأثیرگذار نبود.

آقای روحانی افزود: آمدن ماهواره نیز نه در ایمان مردم و نه در معنویت آنها تأثیری نگذاشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ظاهرا غصه دیگری ما را درگیر کرده است، گفت: این غصه اینترنت است و اینکه با اینترنت و جوان کاربر ایمیل و موبایل در نسل‌های سه و چهار آن چه کنیم.

آقای روحانی افزود: من عرض می کنم باید به جوان ها اعتماد کنیم، باید به نسل جوان اعتماد کنیم چراکه جوانان ما دارای فطرت پاکی هستند و ایران را با همه وجود دوست دارند.

رئیس جمهور گفت: جوانان ما به اسلام، ائمه اطهار و اهل بیت (ع) عشق می ورزند و اگر گوشه ای در زمانی خطایی رخ دهد می توان آن را بازگرداند چراکه انسان توبه‌کننده است و خدا نیز توبه‌کنندگان را دوست دارد.

آقای روحانی تأکید کرد: باید به امنیت ملی فکر کنیم و اسرار ملی را به عنوان یک گوهر تابناک نگه داریم و حتی در کشورهای پیشرفته درباره امنیت و مسائل ملی خود دغدغه‌های خاص خود را دارند.

رئیس جمهور افزود: در زمینه سیاسی، مصلحت ما فقط امنیت و اسرار ملی است و نه چیز دیگر.

آقای روحانی گفت: در مسائل اجتماعی نیز اخلاق عمومی و ارزش‌ها مسئله‌ای مهم خواهد بود و ما غیر از اینها مصلحت دیگری نمی شناسیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی یک حق شهروندی است و آن را به رسمیت شناخته ایم، افزود: اگر روزگاری سواد به معنای خواندن و نوشتن بود و روزگاری دیگر به عنوان ورود به دبستان و دبیرستان و در دورانی دیگر سواد معنای ورود به دانشگاه را داشت، امروز سواد به معنای ورود آسان به جامعه بزرگ اطلاعاتی و اینترنتی است و اینکه در این فضای عظیم اطلاعات، کاربران به‌راحتی از آن استفاده کنند.

 اقتصاد مقاومتی بدون فناوری نوین امکان‌پذیر نیست

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: مگر قرار نیست که امسال در پی توسعه اقتصاد مقاومتی باشیم، اقتصاد مقاومتی بدون فناوری نوین و در رأس آن آی‌تی و آی‌سی‌تی، امکان‌پذیر نیست.

 آقای حسن روحانی افزود: این فناوری ها هم به عنوان خود و هم به عنوان پایه ای برای سایر فناوری ها و تحقیقات اهمیت دارد.

وی گفت: برای یک دانشجوی دکتری یا استاد، تحقیق بدون استفاده از رایانه و اینترنت و ابزار جدید و فناوری های نوی اطلاعات امکان پذیر نیست و دیگر نمی توانیم همانند سابق به مخزن کتابخانه ای برویم و اجازه بگیریم و از برخی صفحات با اجازه کپی بگیریم و کپی ها را جمع کنیم و بعد تحقیقی خوب یا بد و دقیق یا غیردقیق تحویل دهیم.

آقای روحانی با بیان اینکه این دوران سپری شده و شرایط دگرگون شده است افزود: من 32 سال پیش در یک سفر رسمی به ژاپن رفته بودم و در آنجا از شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی و آرشیو آن بازدید می کردم چون آن موقع من مسئول سرپرستی صدا و سیمای ایران بودم.

وی ادامه داد: در ایران نیز ما آرشیو داشتیم و فیلم های 35 میلیمتری ما چیزهای عجیب و غریب و سنگینی بود و چند تا از این فیلم ها در یک کیسه پلاستیکی یا کارتن بود و در قفسه‌ها آرشیو کرده بودیم وقتی یک فیلم را می خواستیم پیدا کنیم ساعت ها وقت می برد.

رئیس جمهور گفت: اما در آنجا به آرشیو فیلم رفتیم و دیدیم همه این فیلم ها چند ساعته سینمایی در یک صفحه سبک ضبط شده است که البته آن موقع هنوز cd  نیامده بود.

وی افزود: ما وقتی داخل آرشیو شدیم شاید 20-30 طبقه و قفسه مختلف بود که ما گفتیم ما فلان فیلم را می خواهیم دیدیم که در کنار رایانه، ربات کوچکی بود و راه افتاد و به سرعت از این طبقه به آن طبقه رفت و فیلم را بیرون کشید و با همان سرعت آمد و فیلم را تحویل داد و تمام این کار ظرف 10- 12 ثانیه اتفاق افتاد.

روحانی گفت: آن کاری که ما در ایران ظرف 5- 6 ساعت صرف وقت انجام می دادیم و ناچار بودیم برای یک فیلم سینمایی یک کارتن حجیم را به آغوش بکشیم، این رایانه و این ربات کوچک آن فیلم سینمایی را که در یک صفحه ضبط شده بود به سادگی و به آسانی برای ما آورد.

وی افزود: البته امروز کتابخانه ها و آرشیوهای فیلم ما تحول پیدا کرده است و قاعدتاً این تحولات به کشور ما هم آمده است و یا اگر نیامده می آید و در راه است.

مفهوم علم، ترویج و تبلیغ عوض شده است

رئیس جمهور در ادامه گفت: دنیای امروز دنیای تحولات عظیمی است و مفهوم علم، ترویج و تبلیغ عوض شده است و مگر می شود در عصر امروز به دنبال اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان باشیم و نتوانیم از فضای پرسود اطلاعاتی جامعه جهانی بهره بگیریم و استفاده کنیم.

دکتر روحانی افزود: مگر می شود سال فرهنگ باشد، ما در فرهنگ همه سپر به دست گرفتیم، حال آنکه یک شمشیری هم در دنیای فرهنگ پیدا می شود و ما مدام ترسیدیم و به کنجی خزیدیم تا تیری به ما نخورد، اگر شمشیری هم به دست گرفتیم چوبی است.

وی ادامه داد: اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد که دارد، باید با ابزار مدرن و نه منفعلانه، فعال و شجاع وارد صحنه شویم و جوانهای عزیز ما، دانشجویان ما ، ایران دوستان و اسلام دوستان باید بخش بزرگی از این فضاهای اجتماعی و شبکه ها را به تصرف در بیاورند.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید جوانان ما هویت اسلامی ایرانی را  به دنیا معرفی کنند گفت: دختران تحصیلکرده تحت تاثیر یک گروهک تروریستی نادان در گوشه ای از آفریقا  ربوده شده اند و اعلام می کنند آنها را به عنوان برده گرفته اند، چون جرمی نابخشودنی انجام داده و به دبیرستان رفته اند تا دانش بیاموزند.

وی با تاکید بر ضرورت حضور در صحنه های مختلف و هدایت جوانهای مسلمان گفت: ما همان انقلابی هستیم که در شب 22 بهمن در همین سومالی که امروز مامن تروریستها شده، در منای مراسم حج سال بعد از انقلاب شنیدم که در موگادیشو شب را تا صبح در مساجد دعا کردند تا انقلاب ما پیروز شود.

آقای روحانی تصریح کرد: انقلاب عظیم اسلامی ما در دوران معروف به دوران دین زدایی پیروز شد، و ما شعار اسلام گرایی را در دورانی در جهان ترویج کردیم که غربگرایی به عنوان فرهنگ حاکم بر بسیاری از جوامع سیطره پیدا کرده بود.

رئیس جمهور گفت: امروز ما باید بلوک فارسی را در شبکه های اجتماعی تقویت کنیم، حضور فعال داشته باشیم تا بتوانیم هم صنعت دانش بنیان، هم کشاورزی دانش بنیان و هم خدمات دانش بنیان را به خوبی پیش ببریم، تا بتوانیم فرهنگ ایرانی و اسلام واقعی را به جهانیان معرفی کنیم، هر چند این کار، کار دولت نیست، کار مردم و جوانان، بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان است.

 باید زمینه را برای حضور شرکت های دانش بنیان  مهیا کرد

رئیس جمهور تاکید کرد : جوانان و بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات را متحول کنند .

آقای روحانی افزود: شورای عالی فضای مجازی ، مرکز ملی فضای مجازی ، وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات  و همه و همه باید زمینه را برای حضور شرکت های دانش بنیان در فاوا مهیا کنند .

وی با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در این همایش و همچنین پیش از این در دولت مبنی بر ایجاد 30 هزار شغل در زمینه فناوری اطلاعات در سال 93 گفت: انتظار من امسال صد هزار شغل جدید دراین زمینه بود و آقای وزیر قول 30 هزار را داد و گفت از سال آینده به بعد صد هزار شغل و بیشتر ایجاد می شود .

رئیس جمهور افزود : در این فناوری، دختر و زن جوان جامعه ما می تواند ضمن حفظ مسئولیت خانه ، در منزل خود  در این زمینه فعال باشد.

وی اضافه کرد‌: ما در زمینه زیرساخت ، ابزار و امکانات فنی هنوز در سطح پایینی قرار داریم البته در برخی موارد از جمله سیم کارت وضعمان خوب است و در دنیا رتبه پانزدهم را داریم .

دکتر روحانی گفت: در زمینه ضریب نفوذ تلفن همراه  و نسبت موبایل به جمعیت ، ما در دنیا شصت و پنجم هستیم که نسبتا وضع متوسطی است اما در حوزه پهنای باند در رتبه صد و پنجاه و سوم قرار داریم که خیلی رتبه پایینی است .

رئیس جمهور در ادامه گفت: امروز دورانی است که باید در فضای آرام‌تر، مطمئن‌تر، کم‌هزینه‌تر و با صرف زمان کمتر، امکانات لازم را برای نسل جوان فراهم کنیم.

آقای روحانی با تأکید بر اینکه باید دولت الکترونیکی باشد به حل مسائل اداری مردم به وسیله مراجعه شخصی از طریق پست یا نامه اشاره کرد و افزود: اگر می خواهیم وقت مردم کمتر تلف شود، هزینه‌ها کمتر شود و کارها به صورت دقیق‌تری صورت گیرد دولت ما باید دولت الکترونیک شود.

رئیس جمهور گفت: برای این کار قدم های کوتاهی برداشته شده است و قدم های بلندی پیش رو داریم.

آقای روحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور ما در عرصه دولت الکترونیک در دنیا رتبه صدم را دارد، به مشکلات مربوط به امور اداری مردم از طریق نظام غیرالکترونیکی اشاره کرد و افزود: باید وزارتخانه‌ها با برنامه ریزی دقیق نهضت دیجیتالی را در کشور آغاز کنند.

همه اسناد در کشور دیجیتال شود

رئیس جمهور گفت: باید در چارچوب قانون، همه اسناد در کشور دیجیتال شود تا خدمات رسانی به مردم سرعت گیرد.

آقای روحانی افزود: در سایه این فناوری، ترویج فرهنگ و هویت اصیل ایرانی و همچنین اقتصاد و اشتغال باید صورت گیرد چرا که جوانان تحصیل کرده می توانند در سایه فناوری اطلاعات مشغول به کار شوند.

وی گفت: ایجاد دولت الکترونیک از دیگر کارهایی است که باید در این کشور به سرعت انجام شود و من به عنوان رئیس جمهور از شرایط پهنای باند راضی نیستم.

دکتر روحانی افزود: قرار ما با این وزارتخانه این است که هر چه سریعتر به نسل سه و چهار پهنای باند برای منازل و اماکن تجاری و حتی موبایل ها برسیم.

وی گفت: این کار باید با حضور جدی و همکاری همه شرکت های خصوصی انجام گیرد و در بخش محتوایی نیز بخش های مختلف باید وارد عرصه شوند.

رئیس جمهور افزود: در زمینه سلامت که قرار است امسال با برنامه ریزی دقیق، باری را از دوش مردم برداریم، فناوری اطلاعات بهترین کمک برای ما خواهد بود و اگر بخواهیم دارو در کشور درست مصرف و نسخه پزشک درست نوشته شود باید وارد شبکه جامع اطلاعاتی شویم که در سایه آن بدانیم آیا نسخه ها توسط پزشکان درست نوشته شده یا خیر؟ یا مصرف دارو به چه صورت است و از یک نسخه چند بار استفاده شده است.

دکتر روحانی گفت: زمانی که شبکه جامع اطلاعات پزشکی در اختیار ما قرار گیرد، به صورت دقیق می توان سوابق سلامت یک انسان را در دست داشت و وقتی او به عنوان مریض وارد بیمارستان شود با داشتن این کارت سابقه تمام شناسنامه درمانی و بهداشتی او به دکتر ارائه خواهد شد و پزشک می تواند به راحتی وضعیت و سابقه بیمار را مرور و کار درمانی بیمار را آغاز کند.

هر کاری می کنیم نباید در مسیر محدودیت باشد

رئیس جمهور در ادامه گفت : در دنیای امروز و در همه زمینه ها این فناوری، فناوری مادر است و همه کارها باید با حضور مردم و کمک آنان انجام شود.

آقای روحانی افزود: در این زمینه هم شورای عالی فضای مجازی و هم مرکز ملی فضای مجازی مسئولیت دارند و دولت به شدت در پی آن است که از این چارچوب هم برای آزادی عمل و هم برای امنیت و صیانت آنان استفاده شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: هر کاری می کنیم نباید در مسیر محدودیت باشد بلکه باید در مسیرصیانت باشد، باید در چارچوب صیانت اخلاق، ارزش‌ها و منافع ملی حرکت کنیم.

آقای روحانی گفت: سیاست گذاری و تعیین چارچوب این کار بر عهده شورای عالی فضای مجازی و اجرای آن بر عهده دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شرکت‌هاست.

رئیس جمهور افزود: در زمینه سخت افزار و نرم افزار باید به دانش داخلی خودمان توجه و زمینه را برای فعالیت این شرکت‌ها آماده کنیم، این قدر به واردات تکیه نکنیم، در داخل کشورمان امکانات و توانمندی‌های فراوانی در بسیاری از بخش‌ها وجود دارد که باید روز به روز این توانمندی‌ها را بیشتر کنیم.

آقای روحانی در پایان سخنانش از شرکت‌های دانش‌بنیان، متفکران، استادان، محققان و صاحبنظران و کسانی که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات تلاش می‌کنند قدردانی کرد.

امروز همچنین با حضور رییس‌ جمهور چند طرح در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسید.

اتصال 4100 روستا به اینترنت پرسرعت، افزایش ظرفیت مسیر ارتباطی فیبر نوری تهران – اصفهان به میزان 400 گیگابیت بر ثانیه با استفاده از تجهیزات ساخت داخل، افزایش ظرفیت ترانزیتی آسیا و اروپا از مسیر ایران به میزان 150 گیگا بیت بر ثانیه (400 درصد افزایش) به طول 10 هزار کیلومتر و بهره‌برداری از خدمات شبکه ابری توزیع شده میزبانی دیتاسنترهای استانی در هفت استان گلستان، خوزستان، خراسان رضوی، قم، همدان، فارس و کرمان، 4 پروژه مهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که به بهره‌برداری رسید.

رییس‌جمهور با ارتباط ویدئوکنفرانسی با استان‌های سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی، خراسان شمالی،خوزستان، آذربایجان غربی، فارس و کرمان دستور آغاز بهره‌برداری از این پروژه‌ها را صادر کرد.
نظر شما