پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۷
کد خبر: ۷۸۶۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
حدود 70 درصد مناطق نمونه‌ی گردشگری کشور غیرفعال اعلام شدند و پس از بازنگری، در حالت «stand-by» نگه داشته می‌شوند.
به گزارش شهر، محمدرضا اکبری - مشاور معاونت سرمایه‌گذاری در امور مناطق نمونه‌ی گردشگری - با اعلام این مطلب  گفت: یک‌هزار و 171 منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری در کشور، مصوب شده است که در بازنگری‌ها، وضعیت این مناطق در زیرساخت‌، اعتبارات‌، اقدامات انجام‌شده و تعامل و ارتباط دستگاه‌های اجرایی دیگر با این مناطق، بررسی جامع و مشکلات آن‌ها شناسایی شد تا با برنامه‌ریزی درست از حالت بحرانی خارج شوند.

وی ادامه داد: در این بازنگری‌، مناطق نمونه به سه دسته‌ی فعال‌،‌ نیمه‌فعال و غیرفعال تقسیم شدند‌؛ مناطق فعال، آن دسته‌ای هستند که در زیرساخت آن‌ها هزینه شده و کارهای اجرایی نیز در این مناطق آغاز شده و گرفتاری‌های کمتری در اجرا داشتند. مناطق نیمه‌فعال نیز آن مناطقی هستند که دولت یا سرمایه‌گذار در آن هزینه کرده، ولی کار در ادامه با بن‌بست مواجه شده، مثلا در واگذاری اراضی مشکلاتی داشتند که مشکلات آن‌ها شناسایی شده است و درصدد رفع آن خواهیم بود،‌ برای همین با سازمان ملی زمین و مسکن یا سازمان‌های امور اراضی و حفاظت محیط زیست برای اجرایی شدن موارد قانونی‌، تفاهم‌نامه‌هایی بسته می‌شود تا از این راه یا با تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود و از حالت نیمه‌فعال خارج شوند.

به گفته‌ی اکبری‌، دسته‌ی سوم، مناطق غیرفعال‌اند که حدود 70 درصد کل مناطق نمونه‌ی گردشگری را دربر می‌گیرند‌. در این مناطق نه دولت و نه سرمایه‌گذار داوطلب هزینه کرده است و این مناطق جزو اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیستند، بنابراین در حالت Stand-by نگه داشته می‌شوند.

او درباره‌ی احتمال حذف این مناطق غیرفعال، توضیح داد: سیاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حذف این مناطق نمونه نیست، بلکه منظور ما از بازنگری، تعیین وضعیت و سامان‌دهی این مناطق است، ما در این مناطق اقدامی انجام نمی‌دهیم، مگر این‌که سرمایه‌گذاری داوطلب شود.

مشاور معاونت سرمایه‌گذاری در امور مناطق نمونه‌ی گردشگری درباره‌ی ازدیاد یک‌باره‌ی این مناطق نیز گفت: مهم‌ترین مشکل در ازدیاد این مناطق، تلقی و رویکرد دولت نسبت به مناطق نمونه‌ی گردشگری بود،‌ آنچه برای مناطق نمونه در ابتدا تصور می‌شد این بود که شهرک یا مناطق آزادی به تعداد محدود در چهار سطح بین‌المللی‌، ملی‌، منطقه‌ای و محلی ایجاد شود. آن موقع هدف مثلا تعیین پنج منطقه‌ی نمونه‌ی بین‌المللی گردشگری،‌ 10 تا 15 منطقه‌ی ملی گردشگری و 40 یا 50 منطقه‌ی نمونه‌ی منطقه‌ای گردشگری بود که در مجموع به 140 منطقه رسید و در برنامه‌ی چهارم توسعه هم لحاظ شد.

وی اظهار کرد: در ادامه، برداشت اشتباهی از مناطق نمونه‌ی گردشگری شد و با آن‌ها مثل مناطق ریست‌محیطی برخورد شد که مثلا منطقه‌ای را برای توسعه‌ی گردشگری فریز کنند، با این شرایط از رسالت اصلی دور شدیم و این هدف کاملا با هدف اولیه فرق می‌کرد.

او تأکید کرد: امکان حذف این مناطق غیرفعال وجود ندارد، چون آن‌ها مصوبه‌ی هیئت دولت را دارند و این کار گرفتاری‌هایی خواهد داشت؛ ولی در بازنگری و بررسی، تعیین شد که این مناطق غیرفعال نگه داشته شوند.

اکبری ادامه داد: با این حساب ما حدود 240 یا 250 منطقه‌ی نمونه گردشگری فعال و نیمه‌فعال داریم که کارهایی در آن‌ها در حال انجام است و باید سروسامان داده شود.

او درباره‌ی میزان سرمایه‌گذاری در مناطق فعال و نیمه‌فعال، گفت: رقم دقیق سرمایه‌گذاری در این مناطق مشخص نیست؛ ولی اعتبارات کلی که دولت در این مناطق هزینه کرده، موجود و ثبت است‌. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش زیادی از آنچه دولت برای گردشگری در مناطق نمونه هزینه کرده، در زیرساخت و امور مرتبط نبوده است.

اکبری افزود: ما برنامه‌ای را برای سامان‌دهی این اوضاع در نظر گرفته‌ایم که توزیع هزینه‌ها در این مناطق، درست و مناسب انجام شود، چراکه تأکید سازمان روی پروژه‌هایی با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی برای تخصیص اعتبار است تا آن پروژه‌ها تکمیل و سپس پروژه‌های جدید تعریف شود. 
منبع: ایسنا
نظر شما