پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۴
کد خبر: ۷۹۱۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
برگزاری شب‌های فرهنگی رمضان در غرب پایتخت با حضورهزاران شهروند روزه دار
فرهنگسرای تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 22 در محوطه ساحلی دریاچه چیتگر هر شب در ویژه برنامه های فرهنگی هنری " فصل نیایش " و " ماه مهربانی " میزبان هزاران شهروند روزه دار هستند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه ماه مهربانی و فصل نیایش در محوطه باز دریاچه شهدای خلیج فارس با 5 ساعت برنامه فرهنگی، هنری با رویکرد قرآنی تا یک بعد از نیمه شب میزبان بیش از سه هزار شهروند روزه دار است.
 
شب گذشته برنامه غرفه های نیایش و مهربانی از ساعت 20 کار خود را آغاز کردند و با شعار " تهران ، شهر مهربانی " ، در سه بخش پردیس قرآنی، پردیس فرهنگی، اجتماعی و پردیس ورزشی تا یک بعد از نیمه شب میزبان تمامی شهروندان در گروه های سنی مختلف بودند.
 
نوای دل انگیز قرآن 
برنامه زنده و روی سن پس از ضیافت افطاری و برگزاری نماز جماعت،  با تلاوت مجلسی قرآن کریم توسط حبیب صداقت از قاریان ممتاز ساکن منطقه 22 آغاز شد و سپس با اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، مجریان برنامه فهیم و عباس نژاد با دکلمه قطعه ای رمضانی روی سن آمدند تا ضمن خوشامدگویی به روزه داران، برنامه ها را اعلام کنند.
 
عباس نژاد ضمن خوشامدگویی به شهروندان روزه دار اعلام کرد : امشب میزبان هنرمندان آیینی ، حجت الاسلام والمسلمین حمید قربانپور مدیریت فرهنگی هنری ، حسین هوشیار و امیر آبادی معاونین شهرداری منطقه هستیم و طی برنامه نیز نامه های فرزندان شما برای کودکان سرطانی جمع آوری و خوانده می شود تا برای سلامتی آنان دعا و به آنان کمک کنیم.
 
اجرای موسیقی آیینی توسط امید معنوی بخش بعدی مراسم بود که گرمی، هیجان و قدرت صدای این هنرمند موسیقی اشک بر چشمان همه نشاند. امید معنوی هنرنمایی خود را با اجرای قطعه " همه تو " در ستایش خداوند آغاز کرد؛ سپس قطعه " یا علی " را خواند و در خاتمه  قطعه " بسم الله النور " را بدون آهنگ و یک نفس با ذکر تمامی اسماء الهی از حفظ و با صوتی محکم و آهنگین اجرا کرد  و با " یا رب العشق " به پایان رساند که موجب شد صدای تشویق روزه داران در تمام محوطه دریاچه طنین انداز شود.
 
با استاد کریمخانی در حرم امام رضا(ع)
در ادامه مراسم استاد محمدعلی کریم خانی مداح اهل بیت (ع) و از صداهای ماندگار موسیقی مذهبی با اجرای اثر معروف " قطعه ای از بهشت  " در مدح امام رضا (ع) برنامه خود را آغاز کرد. اجرای زنده قطعه "حسین ،آرام جانم " و چند قطعه نوحه عربی و ترکی از دیگر اجراهای استاد کریمخانی بود که حال و هوایی معنوی و خاص به مراسم بخشید.استاد کریمخانی طی سالهای اخیر غیر از مداحی ، در تولید و تهیه و تولید آثار فاخر موسیقی مذهبی فعالیت داشته و اثر موسیقایی "قطعه ای از بهشت" (آمده ام، ای شاه پناهم بده) با شعری از استاد حبیب الله چایچیان (حسان)، اجرای قطعه ای در حسینیه کربلائیها با همکاری نزار القطری و صادق آهنگران و آلبوم "ساقی سرمست" به آهنگسازی آریا عظیمی نژاد را به علاقمندان موسقی مذهبی عرضه کرده است.
 
نامه ای به کودکان سرطانی در ماه مهربانی
یکی از برنامه های تاثیر گذار مراسم نوشتن نامه به کودکان سرطانی است. در ادامه مراسم شماری از نامه هایی که کودکان و نوجوانان حاضر در مراسم برای کودکان سرطانی نوشته بودند توسط مجریان مراسم قرائت شدند و شهروندان برای سلامتی آنان دعا کردند.
 
سخنرانی و شعرخوانی حجت الاسلام قربانپور
در ادامه مراسم ، مجریان برنامه از حجت الاسلام والمسلمین حمید قربانپور پژوهشگر علوم دینی ، شاعر آیینی و مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 22 دعوت به سخنرانی کردند.
 
حجت الاسلام والمسلمین قربانپورضمن خوشامد گویی به حاضران و آرزوی قبولی طاعات و عبادات آنان گفت : رمضان ماه عرفان و معرفت است و بر این اساس است که حضرت امام (ره ) به زیبایی و با نگاهی عرفانی به این ماه مبارک می سرایند : ماه رمضان شد، می و میخانه بر افتاد - عشق و طرب و باده به وقت سحر افتاد - افطار به می کرد بَرَم پیر خرابات - گفتم که تو را روزه به برگ و ثمر افتاد - با باده وضو گیر که در مذهب رندان - در حضرت حق این عملت بارور افتاد.
 
وی در ادامه افزود : همه ما در زندگی به دنبال شادی و نشاط هستیم ، اما نشاط و شادی واقعی صرفا در پول و مقام و مال دنیا نیست ، بلکه در معرفت روح است و باریتعالی با دعوت مومنان به ماه ضیافت الهی می خواهد دروازه های ماندگار شادی و نشاط درونی را به ما نشان بدهد.
 

اسوه و نسیم قدر ، میهمان ماه مهربانی
اجرای چندین سرود ویژه ماه رمضان و هم چنین سرودی در باره اتحاد اقوام ایرانی توسط گروه سرود دانش آموزی " نسیم قدر " ، اجرای برنامه تواشیح توسط گروه اسوه و اجرای مسابقه حضوری میان بانوان حاضر در مراسم و اهدای جایزه به آنان از دیگر بخش های ویژه برنامه ماه مهربانی و فصل نیایش بود.
 
حضور چشم گیر شهروندان در غرفه های مهربانی و نیایش 
بیش از 50 غرفه برپا شده در سه بخش قرآنی ، فرهنگی – اجتماعی ، ورزشی هرشب با برنامه های متنوع میزبان اقشار مختلف و به ویژه کودکان و نوجوانان است و هرشب هزاران نفر از آن بازدید می کنند.
 
غرفه های بخش پردیس قرآنی شامل قصص قرآنی، قرآن بخوانید جایزه بگیرید، مفاهیم قرآنی، سبک زندگی قرآنی، بازی های قرآنی، پازل قرآنی، ارایه محصولات فرهنگی قرآنی، سفالگری با موضوعات قرآنی، کتابت و خوشنویسی آیات قرآن، شناسایی استعدادهای قرآنی و غرفه های آموزشی و پاسخ به مسایل شرعی و شبهات است که با حضور روحانیون و کارشناسان دینی خدامت متنوعی به شهروندان ارایه می دهد. هم چنین در خیابان هنر جلوه ها و محصولات هنری با محتوای دینی توسط هنرمندان به صورت کارگاهی و خلق زنده اثر ارایه می شود و هنرهایی هم چون نقاشیخط ، خوشنویسی ، معرق ، نگارگری روی چرم ، ساخت انگشتر منقوش به اسماء مقدس و... را در بر می گیرد. ارایه مشاوره ، نقاشی کودکان با موضوع سلامت و رمضان ، کارآفرینی همراه با ارایه محصولات کار آفرینان ، ارایه اینترنت رایگان با حضور موسسه کیان نت ، فرهنگ عفاف و حجاب ، طب سنتی ، بازیافت ، سامانه های 137 و 1888 شهرداری  و خدمات فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  نیز از جمله غرفه هایی هستند که در بخش پردیس فرهنگی – اجتماعی میزبان شهروندان هستند.
 
ویژه برنامه های رمضانی " ماه مهربانی " و " فصل نیایش " هر روز از ساعت 20 در ساحل غربی دریاچه چیتگر آغاز می شود و هم چنین فرهنگسرای تهران و مراکز تابعه مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22طی روز با برنامه های فرهنگی و قرآنی ویژه این ماه مبارک میزبان روزه داران است. 
نظر شما