پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۷
کد خبر: ۷۹۲۴۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
با قرائت بیانیه و تقدیم اشعار به مردم مظلوم غزه برگزار شد
شب شعر «مرگ سهم غزه نیست» با حضور جمعي از شاعران برجسته و پيشكسوت و تعدادی از مدیران کانون‌های شعر و ادب فرهنگسراهای تهران عصر روز پنجشنبه در آستانه روز جهاني قدس در مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این شب شعر چهره‌هايي چون علیرضا قزوه، ناصر فیض، قاسم صرافان، امید مهدی‌نژاد و جواد محقق، امير عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و جمعی از علاقه‌مندان شعر و ادب حضور داشتند.
 
پس از پخش تصاويري از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، عبدالرحیم سعیدی‌راد شاعر پیشکسوت به عنوان مجری شب شعر را آغاز کرد و در ادامه مدیر آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به حاضران خوشامد گفت. سپس نوبت به شاهرخ تندرو صالح رسيد كه با اشاره به مظلومیت زنان و کودکان غزه که بر خلاف کنوانسیون‌های جهانی مورد قتل عام صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند، متن بیانیه‌ای را خواند كه به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و اسکاندیناوی ترجمه شده است.
 
بیانیه هنرمندان و نویسندگان در حمایت از کودکان و مردم غزه
«مرگ سهم غزه نیست. ای مردم جهان کودکان غزه کودکان ما، مادران غزه مادران ما، روزگار اسفناکی است، مرگ صریح‌تر از هوا، جریان زندگی را درکام ظلم و جنایت می‌بلعد و هیچ اندوهی یارای آن را ندارد که در برابر این جنایت سنگین سکوت‌شکن باشد. اکنون جنایتی هولناک در غزه رقم خورده است و جنایتکاران صهیونیسم سفاک‌تر از همیشه از شنیدن صدای ضجه کودکان و مادران مظلوم غزه، مست می‌شوند و دریغا که رسانه‌های جهان با وجود آنچه در اختیار دارند نتوانسته‌اند صدای مظلومان را به گوش جهانیان برسانند. ما شاعران، نویسندگان، هنرمندان، منتقدان و اندیشه‌ورزان امروز ایران اسلامی شرمناکی این جریان سنگین سازمان‌یافته را که توسط صهیونیسم جهانی و عمالش در باریکه غزه انجام می‌شود محکوم می‌کنیم و از سازمان‌های جهانی که پیگیر امور عمومی حقوق بشر هستند خواستاریم نقطه پایان بر این جنایت سازمان‌یافته بگذارند.»
اولین شاعری که چراغ شب شعر غزه را روشن کرد، استاد محدثی خراسانی بود. 
شام است، به صبح محشر اندازیمش
خاکستر اگر به آذر اندازیمش
آن طرح نویی که در سر حافظ بود
ما آمده ایم تا دراندازیمش...
در حنجره بال بالِ فریادی هست
انگار هنوز حال فریادی هست
من وقف زبان بسته این خلقم
تا در نفسم مجال فریادی هست
پس از شعرخواني مدیران کانون‌های ادبی فرهنگسراهای کار، اندیشه و هنگام نوبت به قزوه رسيد. وي با خواندن چند قطعه شعر کوتاه درباره غزه، از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر ویژه کرد و گفت: بسيار خوشحالم که براي برگزاري برنامه‌هاي مختلف درباره غزه برنامه‌ريزي شده است. اتفاقاً دیروز هم مراسم «غزه تنها نیست» با حضور 700 هنرمند در خوزه هنري برگزار شد که در آن از بیانیه سازمان فرهنگی هنری شهرداری استفاده کردیم و همان بیانیه را بیانیه جمع قرار دادیم. وي از برگزاري هفته فرهنگی ایران و فلسطین به همت سازمان مناطق آزاد و برج میلاد تهران در آينده نزديك خبر داد.
در ادامه گروه موسیقی همنوازان قطعاتی با دف و نی نواخت و فضای مراسم را رنگین کرد و بعد از شعرخواني صرافان، ناصر فیض برای قرائت شعر پشت تریبون رفت.
کفر است و همیشه دشمن ایمان است
آن قوم که قاصبان در جولان است
آرام میان خاک و خون خوابیدن
تاوان مسلمانی مظلومان است
فيض سپس اشعاری در رثای مادران و زنان و کودکان جنگزده دوران دفاع مقدس خواند و بعد استاد جواد محقق از پیشکسوتان شعر و ادب به بهانه حضور در جنگ‌های لبنان، اشعاری از کتاب آخر خود درباره امام موسی صدر قرائت كرد. شعر كوتاه صديقي از فرهنگسرای کار هم مورد توجه حاضران قرار گرفت:
نخل‌های ما آنقدر خون خورده‌اند
که سنگ ثمر بدهند...
ما که چیزی نخواستیم
سنگ‌های ما را بدهید تا آسمان را سرشان خراب کنیم
مراسم شب شعر «مرگ، سهم غزه نیست» با امضای بیانیه توسط حاضران به کار خود پایان داد.

نظر شما