جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۹۴۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
همایش «سروهای سرافراز، روایت عشق از زبان خلبان آزاده» عصر روز گذشته با حضور مسئولان و صدها تن از خلبانان آزاده و کارکنان نیروی هوایی ارتش در مجتمع فرهنگی اجتماعی امام علی(ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عصر شنبه 25 مرداد سالن مجتمع فرهنگی اجتماعی امام علی(ع) در همایش «سروهای سرافراز، روایت عشق از زبان خلبانان آزاده» میزبان دکتر اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران و رزمنده سال های دفاع مقدس، امیر خلبان حسین چیت‌فروش‌ معاون مطالعات و تحقیقات نیروی هوایی ارتش‌، مهندس ابوالقاسم مولایی شهردار منطقه 22، حجت الاسلام والمسلمین حمید قربانپور مدیر فرهنگی هنری منطقه 22، محمدصادق عسگر آبادی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه 5 و22، میر ودود سید شنوا رئیس اداره بنيادشهيد و امورايثارگران منطقه9و21، خانواده شهدا و صدها تن از خلبانان آزاده و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بود.
  
همایش سروهای سرافراز با تلاوت مجلسی قرآن کریم توسط قاری بین المللی مجید احمدی آغاز شد و سپس گروه موزیک نیروی هوایی ارتش سرود جمهوری اسلامی را به صورت زنده اجرا کردند و در ادامه قطعاتی حماسی در باره رشادت اسطوره‌های جنگ اجرا کردند.
در ادامه مراسم غلامرضا احمدی مجری برنامه از حجت الاسلام والمسلمین حمید قربانپور مدیر فرهنگی هنری منطقه 22 دعوت به سخنرانی کرد.
 
حلم و شکیبایی آزادگان به روایت حجت الاسلام قربانپور
 
سخنران آغازین همایش ضمن خیر مقدم به حضار و درود به ساحت مقدس شهدا گفت: عرض ادب، سلام  و درود به شما سروران عزیز دارم و خشنودم که خداوند این توفیق را به بنده عنایت کرد که به عنوان مسئول فرهنگسرای تهران ومدیرفرهنگی منطقه افتخار خیرمقدم به شما افتخارآفرینان را داشته باشم.
وی هم چنین با خوشامد گویی به مهندس مولایی شهردار منطقه و دکترشاکری عضوشورای شهرتهران، افزود : امروز عزیزان و بزرگوارانی قدم رنجه کردند ودرجمع سروهای سرافراز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و حضور در جمع قهرمانانی هم چون امیران  آزاده خلبان صدیق قادری، عباس رمضانی، سرتیپ چیت فروش بزرگوار و دیگر ،سرافراز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی سعادتی بزرگ است.
 
حجت الاسلام والمسلمین قربانپور افزود : یک حدیث از امیر ما، مولای ما، سالارشهیدان حضرت امام حسین خدمت شما عرض می کنم؛ ایشان فرمود: الحلم زینته. حلم، بردباری، شکیبایی و صبر زینت است. زینت، زیبایی، سرافرازی است. هرکسی که وصل شود به حقیقت حق، زیباست چون خدا زیبا است و زیبایی را دوست دارد. اگر ما می خواهیم زیبا بشویم، سرافراز شویم و پیرو مکتب سروهای سرافراز شویم بی شک باید وصل شویم به آن حقیقت حق که زیباست، و آنگاه سروهای بردبار و شکیبا و دارای حلم و شهدایی که روحشان حاضر و ناظراست از ما راضی خواهند شد.
 
مدیر فرهنگی هنری منطقه 22 افزود: من وشما علاقه مندیم که زیبا، برتر و والاتر باشیم و این دردرون ماست .دوست داریم فرزندان ما بهترین فرزندان وبااخلاق ترین باشند. الگوهای ما مشخص و روشن است و آنان ستاره های درخشانی هستند. این سروران الگوهای ما هستند، رزمندگان قهرمانی که جانشان را برای اسلام و نجات میهن فدا کردند و آن‌هایی هم که باقی ماندند راه شهدا را ادامه می دهند. ما از این بزرگواران درس اخلاق وایثار می آموزیم.
 
وی گفت: باید بدانیم که اراده وصبر سبز خواهد ماند وآن حلم و شکیبایی که زینت من وشما است نتیجه از خودگذشتگی رزمندگان دفاع مقدس است که امروز در همین همایش سعادت داریم در خدمت آنان باشیم.
 
حجت الاسلام قربانپور سخنان خود را با درود دوباره به روح شهدای انقلاب و دفاع مقدس و آرزوی صحت و سلامت برای مقام معظم رهبری، آزادگان سرافراز و خانواده شهدا به پایان برد.
 
واگویه‌های رزمنده دیروز و عضو شورای شهر امروز
 
در ادامه مراسم دکتر اقبال شاکری عضو بسیجی و رزمنده شورای اسلامی شهر تهران با سلام به حضار از تلاش و زحمات مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22، شهرداری منطقه و نیروی هوایی برای برگزاری چنین مراسمی قدردانی کرد.
 
وی خطاب به خلبانان آزاده و خانواده شهدای حاضر در مراسم گفت: مقام شما آنقدر والا و بالاست که امثال من و هزار مرتبه بالاتر از من از توصیف آن قاصریم.
 
شاکری افزود: اما خود آزادگان با قلم و خاطراتشان به خوبی آن حماسه ها را توصیف کرده اند و وقتی که کتاب هایی هم چون «پایی که جا ماند» سید ناصر حسینی پور یا «من زنده ام» خانم معصومه آباد را می خوانیم اشک امانمان نمی دهد و این گونه است که نماینده صلیب سرخ جهانی در مقابل آزادگان ما زانو می زند و می گوید تا کنون انسان هایی به بزرگی ایرانی ها ندیده ام.
 
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهران تهران با بیان اینکه تنها در سایه پیروی از مکتب سیدالشهدا (ع) و سرور آزادگان جهان می توان به این درجه از صبر و استقامت رسید، اظهار داشت: جنگ خشن ترین صحنه زندگی انسان هاست و رزمندگان ما در چنین صحنه ای عرفان می آفریدند و به حق و حقیقت می پیوستند. 13 سال اسارت و تحمل سخت ترین شرایط در یک سلول تنگ و تاریک تنها در سایه اتصال به عالم ملکوت امکان پذیر است و فرزندان و همسران شما از چنین روح بزرگی برخوردار بودند.
 
وی خطاب به خانواده شهدای حاضر در مراسم گفت: شما نیز الگو و اسوه صبر و استقامت هستید و حضرت امام (ره) به شما می‌بالید و شما را در ردیف شهدا و مجاهدان در راه حق توصیف می کرد و آرزو می کرد هم چون شما باشد.
 
این مبارز و رزمنده دیرین در ادامه با ذکر خاطراتی در باره جایگاه و نقش تعیین کننده نیروی هوایی در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: اولین پیوند زیبا با حضرت امام (ره) از سوی نیروی هوایی بود که پیروزی انقلاب اسلامی را شتاب بخشید، نفش نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس نقشی استراتژیک بود و امروز نیز چهارمین کشور جهان در عرصه دانش هوا فضا هستیم و توانمندی رزمندگان دیروز و امروز ما به جایی رسیده است که دوش پرتاب هایمان مقاومت گنبد آهنین اسراییل را می شکند و از مردم مظلوم غزه دفاع می کند.

وی افزود: مردم ما در سایه عشق و پیروی از امامشان همیشه در صحنه بوده اند و یادم هست پس از فرمان حضرت امام مبنی بر تشکیل ارتش 20 میلیونی تنها در افسریه همراه با مردم انقلابی قبل از آغاز جنگ بیش از 500 گروه مقامت تشکیل دادیم و همین حلقه های مقاومت که در بسیاری از محله ها شکل گرفت بعدها در دفاع مقدس حماسه آفریدند و این نشان از درایت امام (ره) و رهبری هوشمندانه ایشان داشت.
شاکری در ادامه اشعاری در باره رزمندگان، شهدا و استقامت آزادگان و خانواده آنان قرائت کرد و با تشویق پرشور حاضران در مراسم به سخنان خود پایان داد.
 
طنین سرود ایران سرافراز
در ادامه مراسم غلامرضا احمدی مجری مراسم که خود قاری بین المللی قرآن است از گروه تواشیح اسوه برای اجرای برنامه دعوت کرد. گروه اسوه همراه با دکلمه غلامرضا احمدی کار خود را با یک مناجات خوانی زیبا شروع کردند و سپس کاری ترکیبی از زیبا ترین و معروف ترین سرودهای انقلابی در باره ایران سرافراز ارایه دادند.
 
گروه اسوه سابقه 24 سال تواشیح خوانی دارد، تا کنون بیش از 1000 اجرای زنده داشته و 6 آلبوم نیز از اجراهای خود منتشر کرده اند.
 
خاطرات شهردار بسیجی
پس از اجرای برنامه توسط گروه اسوه غلامرضا احمدی مجری مراسم خطاب به مهندس ابوالقاسم مولایی شهردار منطقه 22 گفت: از برادر بزرگوار شهردار بسیجی منطقه 22 دعوت می کنیم برای سخنرانی در جایگاه حضور پیدا کند و از حماسه آفرینی هم کیشان خود سخن بگوید.
 
مهندس مولایی ضمن خوشامدگویی به حاضران و قدردانی از مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 در برنامه ریزی این همایش گفت: من تنها به ذکر خاطره ای در باره بزرگی روح و منش مادران شهدا بسنده می کنم. خاطرم هست سال ها پیش کاروانی از شهدای تفحص را برای تشییع به مشهد مقدس می بردند ، یکی از دوستان ما که از متولیان مراسم بود در حین مراسم مادری را می بیند که مانع ادامه مسیر کاروان می شود و می گوید سال ها برای بازگشت فرزندم چشم به در دوخته ام و حالا پیکرش را می خواهم ، به او قول می دهند که پس از اجرای مراسم جنازه فرزندش را تحویل دهند ، پس از اتمام مراسم جنازه را به در خانه او می برند اما او از تحویل گرفتن پیکر فرزندش خودداری می کند و می گوید پسرم به خوابم آمده و گلایه کرده است که چرا او را از یارانش جدا کرده و مانع زیارت آقا امام رضا شده است. آن مادر با چشمانی اشکبار گفت : " خدایا مرا ببخش امانتی که خودت دادی را حالا پس گرفتی و من این را نفهمیدم ".
 
شهردارمنطقه 22 ادامه داد: انقلاب ما بر اساس چنین اندیشه های والایی شکل گرفت و دفاع مقدس ما در سایه چنین شهدا و مادرانی به پیروزی رسید. همه مادران می دانستند وقتی فرزندشان پای به جبهه می گذارد سرنوشت او یا شهادت است یا اسارت ، اما با طیب خاطر فرزند دلبند خود را راهی میدان جنگ می کردند.
 
مهندس مولایی افزود: شهید بابایی ها و شیرودی ها عاشقان عرصه دفاع مقدس بودند و به راستی جز در سایه عشق به اسلام و میهن چنین حماسه آفرینی هایی امکان پذیر نبود و امروز بر ما تکلیف است که ادامه دهنده راه آن عزیزان باشیم و فرهنگ شهادت طلبانه آنان را سینه به سینه به نسل های آینده منتقل کنیم.
 
وی در ادامه با یادکردی از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی سید آزادگان ایران اسلامی ، گفت : مرحوم ابوترابی در سال های اسارت هر جا که احساس می کردند رزمندگان اسیر ممکن است روحیه خود را باخته باشند به هر نحو ممکن خودشان را می رساندند و به آنها روحیه می دادند و این نشان از نقش بی بدیل روحانیت معزز در انقلاب و دفاع مقدس دارد.
 
شهردار منطقه 22 افزود : خاطرم هست آزادگان عزیز هنگام بازگشت به میهن اسلامی آرزو می کردند که ای کاش رحلت امام (ره) دروغ باشد و به راستی آن امام عزیز با دل های جوانان ما چه کرده بود که به چنین روح بلندی دست پیدا کرده بودند.
 
وی در خاتمه سخنان خود گفت : دعا کنیم که خداوند سعادت پیروی از راه شهدا را به ما بدهد تا در روز محشر شرمنده آنان نشویم.
 
روایت عشق از زبان خلبانان آزاده
 
در ادامه مراسم امیر سرتیپ محمود ضرابی دبیر کانون خلبانان نیروی هوایی ارتش ، از خلبانان آزاده حاضر در مراسم دعوت کرد  با حضور بر روی سن به ذکر خاطرات و رزم آفرینی های خود و همرزمانشان در دوران جنگ بپردازند ، همزمان با این دعوت کلیپی از عملیات های هوایی خلبانان و ماموریت های آنان در دفاع مقدس پخش شد که همراه با توضیحات امیر ضرابی بود و حاضران در مراسم را به شدن تحت تاثیر قرار داد.
 
سرتیپ دوم جانباز آزاده خلبان آزاده عباس رمضانی که قهرمان فیلم عقاب ها اثر سینمایی دفاع مقدس براساس شخصیت و نقش او در جنگ هوایی ساخته شده است ، در این بخش از برنامه در باره حماسه آفرینی خلبانان و دوران اسارت به خاطره گویی پرداخت.
 
وی گفت : در سال 1352 به نیروی هوایی پیوستم ، دارای دو فرزند و همسری هستم که او را باید شیرزن خطاب کنم زیرا اگر همسران ما نبودند ما نمی توانستیم با دلگرمی و بدون هراس در نوک پیکان جنگ قرار بگیریم. من در سال 65 به وطن بازگشتم و در مقابل رشادت و صبوری هم کیشانم در دوران اسارت هیچ حرفی برای گفتن ندارم ، بزرگانی همچون سمندریان و به ویژه شهید سرلشکر حسین لشکری که 18 سال در اسارت به سر برد و سخت ترین روزها و سال ها را ایوب گونه سپری کرد.
 
وی سپس به ذکر خاطراتی از دوران اسارات و عملیات های خود و همرزمانش در دوران جنگ پرداخت.
 
در این بخش هم چنین امیر سرلشکر آزاده محمد صدیق قادری که 10 سال در اسارت بوده و بارها توسط پسر عموی صدام حسین بازجویی شد ، اظهار داشت : من چگونه می توانم 3650 شب و روز اسارات را 10 دقیقه بیان کنم ، و تنها به این بسنده می کنم که بگویم همیشه باید یاد و خاطره تمامی شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای نیروی هوایی را گرامی می داریم و هم چنین به روح پاک سردار سرلشگر شهید آزاده حسین لشکری درود می فرستم که شاهد لحظه شهادت او روی پاهایم بودم.
 
وی افزود : جا دارد یادی از سید آزادگان مرحوم حجت الاسلام و المسلمين سيدعلي‌اكبر ابوترابي داشته باشیم که سعادت آن را داشتم همراه با ایشان دیداری با رهبر معظم انقلاب داشته باشم.
 در ادامه این بخش از برنامه سرتیپ دوم خلبان آزاده محمد رضا صلواتی نیز که 10 سال در اسارت بوده است گفت : خوشبختانه خاطرات آزادگان در کتاب های بسیاری مستند و منتشر شده و فیلمهای بسیاری در این باره ساخته شده است که این حرکت باید ادامه داشته باشد.
 
وی در خاطرات خود در باره جنگ اظهار داشت : من و مرحوم سرتیپ خلبان اکبر صیاد بورانی شبی در خانه آن مرحوم خوابیده بودیم و با هم در باره عملیات فردا حرف می زدیم ، من به او گفتم در عملیات فردا رفتنی هستم ، او نیز بعد از مدتی گفت حسش می گوید فردا او هم رفتنی است. فردا که شد از خانه بیرون زدیم و من در خانه اکبر را قفل کردم و کلیدش را در جیب گذاشتم ، فردا شب در حالی که اسیر شده و بازجویی میشدم اکبر را دیدم که او هم اسیر شده است ، لبخندی به هم زدیم و من گفتم اکبر کلید خانه ات هنوز در جیب من است. خندید و گفت : خانه من از امروز سلول های اسارت است و آن کلید دیگر به درد من نمی خورد!
 
در ادامه مراسم امیر سرتیپ محمود ضرابی از خلبانان و آزادگان حاضر در مراسم خواست تا از میان جمعیت برخیزند تا مردم آنها را ببینند و در این لحظه فریاد تشویق سالن را فرا گرفت.
 
نیروی هوایی در کنار ملت حماسه آفرین
 
سخنرانی امیر خلبان حسین چیت‌فروش‌معاون مطالعات و تحقیقات نیروی هوایی ارتش‌بخش بعدی مراسم بود. وی طی سخنانی ضمن قدردانی از شهرداری و مدیریت فرهنگی هنری منطقه به خاطر برگزاری این مراسم گفت : نیروی هوایی و رزمندگانش تافته ای جدا بافته از ملیت حماسه آفرین ایران اسلامی نیست و بدون شک آن مادر 60 ساله ای که آمد دم پایگاه و گفت که می خواهد به جبهه برود نقش مهم تر و تعیین کننده تری از من چیت فروش و هم کیشانم داشته است و یا آن مادری که در اوایل جنگ سه فرزند تحصیل کرده اش را از سوئد فراخواند و هر سه را به جبهه فرستاد و شهید شدند اسوه و الگوی واقعی همه ما در دوران دفاع مقدس بوده است.
 
و با ذکر خاطره ای از شهید لشکری اظهار داشت : بازجوی شهید لشکری در دوران اسارت با افتخار به او گفته بود که  ما در گوش وزیر شما ( شهید تندگویان ) زدیم ، 17 سال بعد شهید لشکری آن چنان سیلی به او میزند که پرت می شود و مبه او می گوید این به جای آن سیلی که به وزیر ما زدی! آری شهید لشکری به معنای واقعی کلمه اسطوره همه آزادگان در دوران اسارت بود.
 
امیرخلبان حسین چیت‌فروش‌نقش نیروی هوایی را در شکل گیری انقلاب بسیار موثر توصیف کرد وگفت : دیدار همافران با امام (ره) نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی بود . بعد از انقلاب نیز در ماجرای کردستان 17 شهید خلبان دادیم ، نیروی هوایی جنگ نفت کش ها به خوبی مدیریت و هدایت کرد در دوران هشت ساله دفاع مقدس نیز نقش اساسی و تعیین کننده داشت که در تاریخ جنگ های هوایی برای همیشه ماندگار شده است.
 
تجلیل از تیزپروازان دفاع مقدس
 
در خاتمه مراسم با حضور مهنس مولایی شهردار و حجت الاسلام قربانپور مدیر فرهنگی هنری منطقه 22 ، اقبال شاکری عضو شورای شهر ، محمدصادق عسگر آبادی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه 5 ، میر ودود سید شنوا رئیس اداره بنيادشهيد وامورايثارگران منطقه 9 و 21 و امیر خلبان حسین چیت‌فروش‌معاون مطالعات و تحقیقات نیروی هوایی از خانواده شهدا و خلبانان آزاده دفاع مقدس تجلیل شد.
 
خانواده های شهیدان سرلشکر خلبان شهید حسین لشکری ، شهید سرتیپ دوم خلبان ایوب حسین نژادی ، سرهنگ آزاده شهید احمد دلیر رویی فرد ، سرهنگ آزاده شهید خسرو رضاپور ، سرتیپ دوم خلبان شهید حاجی ابراهیم باز سفیدپی ، مرحوم سرهنگ محمد رضا احمدی ، مرحوم سرتیپ دوم خلبان اسدالله اکبری فراهانی ، مرحوم سروان احمد شکیب ، مرحوم سرتیپ دوم آزاده اکبر صیاد بورانی در این مراسم با اهدای گل ، لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شدند.
 
هم چنین در این مراسم از امیر سرلشکر آزاده محمد صدیق قادری ، امیر سرتیپ دوم خلبان آزاده عباس رمضانی ، سرتیپ دوم خلبان محمد رضا صلواتی ، آزاده تیمسار سرتیپ دوم خلبان محمود محمودی ، آزاده تیمسار سرتیپ خلبان نصرت ده خوارقانی و خانواده مرحوم امیر سرتیپ خلبان بهرام هوشیار تجلیل یه عمل آمد.
 
گفتنی است همایش «سروهای سرافراز، روایت عشق از زبان خلبانان آزاده» با مشارکت فرهنگسرای تهران و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، معاونت فرهنگی و  اجتماعی شهرداری منطقه 22 ، بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه 5 و 22 و گنج جنگ صنایع هوایی برگزار شد.
نظر شما