جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۹
کد خبر: ۷۹۵۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
دیدار هنرمندان خوشنویس با حجت الاسلام مرادی
در دیدار جمعی از استادان برجسته خوشنویسی ایران با رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیشنهاد برگزاری جشنواره خوشنویسی با موضوع «مشق مهربانی» مطرح و با استقبال هنرمندان مواجه شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام شهاب مرادی در این دیدار صمیمی میزبان چهره‌هایی چون غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای، امیراحمد فلسفی، جلیل رسولی، الهه خاتمی، محمد سلحشور و... بود که برای نخستین بار در چهار دهه اخیر گرد هم آمدند و درباره هنر خوشنویسی بحث و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار پیشنهاد برگزاری جشنواره خوشنویسی «مشق مهربانی» به ابتکار و همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مطرح و از استادان و هنرمندان خوشنویس برای حضور در جشنواره دعوت شد. خوشنویسان حاضر از این دعوت استقبال کردند و مقرر شد جزئیات جشنواره در آینده نزدیک مشخص و از سوی مدیریت هنرهای تجسمی سازمان اعلام شود.

استادان و هنرمندان خوشنویس در ادامه حضور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشستی با امیر عبدالحسینی معاون هنری و حمید نیرومند مدیر تجسمی سازمان دیدگاه‌های خود را برای بهبود، تعالی و ترویج این هنر قدیمی و نقش خوشنویسی در زندگی شهروندی بیان کردند. استاد امیرخانی هم نمایندگان پنج نسل خوشنویسی ایران را معرفی کرد.

در ادامه استاد خاتمی مسئولان فرهنگی را مورد خطاب قرار داد و گفت: كشورهاي حاشيه خليج فارس از غفلت ما استفاده كرده و حراجي‌ها را برنامه‌ريزي و مديريت مي‌كنند. آنها امروز خوشنويسان ما را مي‌شناسند و برايشان برنامه دارند. حتي موزه تشكيل داده و كارهاي هنرمندان برجسته ما را خريداري مي‌كنند.


استاد رسول مرادی هم برگزاری هفته‌ حراج هنری و برپایی محل‌های مناسبی برای ارائه آثار هنری را از دغدغه‌های اصلی خوشنویسان عنوان کرد و افزود: حضور در حراج کریستیز بالاترین درآمد و فروش هنرهای تجسمی ایران را داشته اما این درآمد بیش از آنکه به هنرمند برسد به سود دلال‌ها بوده است.

استاد فلسفی ضمن اشاره به برنامه‌ریزی مدون و طولانی‌مدت فرهنگی برای حمایت از هنرمندان و تخصیص موزه‌ای به هنرمندان خوشنویس معاصر، خریداری تابلوهای خط از سوی شهرداری تهران را از ساده‌ترین کمک‌های نهاد‌های دولتی به هنر خوشنویسی دانست؛ به شرط آنکه ساختمان‌های خود را موظف کنند برای هر واحد یک تابلوی تجسمی داشته باشد.

در بخشی از این دیدار صمیمی مدیر هنرهای تجسمی سازمان ضمن ارائه گزارشی از نشست‌هایی که به طور مستمر با هنرمندان تجسمی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: کاریکاتوریست‌ها پس از 20 سال یکدیگر را در همین نشست ملاقات کردند و خوشنویسان پس از 40 سال دوباره گرد هم آمدند.

در پایان دیدار خوشنویسان با مدیران ارشد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از هدیه نفیس و متبرک استاد سلحشور (خوشنویسی سوره مبارکه حمد) رونمایی شد. در این نشست هنرمندانی چون علی‌اشرف صندوق‌آبادی، صداقت جباری، رضا مشعشعی، مهدی فلاح، محمدعلی قربانی، محمد شهبازی و... حضور داشتند.
نظر شما