پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۲
کد خبر: ۷۹۶۴۵
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
در مراسم رونمایی کتاب «از جنون تا مجنون» مطرح شد:
مراسم رونمایی کتاب «از جنون تا مجنون» با حضور رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس، داستان‌نویسان و علاقه‌مندان فرهنگ و ادب در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با نخستین روز هفته دفاع مقدس، مراسم رونمایی کتاب «از جنون تا مجنون» با حضور محمداسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، ابوالفضل درخشنده داستان‌نویس و دبیر چاپ کتاب، جمعی از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس، گروه نویسندگان کتاب «از جنون تا مجنون» و اهالی فرهنگ و ادب عصر دیروز در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
 
نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس، راویان دوران جنگ هستند 
در این مراسم معصومه سادات عمارتی، مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه شش و رئیس فرهنگسرای سرو تصریح کرد: سی و چهار سال پیش در چنین روزی جنگی نابرابر به کشور ما تحمیل شد و مردمی که به تازگی از نظام ستم شاهی رها شده بودند مقابل قدرت‌های بزرگ جهان قرار گرفتند تا با هدایت رهبری از آرمان‌های خود دفاع کنند.
 
عمارتی افزود: نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس، راویان دوران جنگ هستند و رسالت سنگینی در انتقال مفاهیم، ارزش‌ها و خاطرات آن دوران به نسل بعد دارند. مفتخریم که امروز از کتابی رونمایی می‌کنیم که نسل جوان با گردآوری خاطرات سرداران و رزمندگان جنگ تحمیلی به رشته تحریر درآورده است. سه سال پیش در فرهنگسرای سرو صحبت‌های اولیه این کتاب آغاز شد و پس از جلسات متعدد و تلاش بسیار نتیجه آن را می‌بینیم.
 
وی با اشاره به اینکه امروز نخستین روز از هفته دفاع مقدس است، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای انجام رسالت خود با آغاز هفته دفاع مقدس در تمامی فرهنگسراهای تهران برنامه‌هایی مانند رونمایی کتاب، خاطره گویی و برپایی نمایشگاه را برای علاقمندان اجرا می‌کند.
 
کوثری: امنیت کشور را مدیون خون شهدا هستیم
محمد اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از دیگر سخنرانان این مراسم، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: جنگ در هیج جای جهان فی نفسه خوب نیست. اما اگر جنگی را به ملتی تحمیل کردند، باید دست روی دست گذاشت یا از خود دفاع کرد؛ در هشت سال دفاع مقدس جنگ را به ما تحمیل کردند و مردم عزیز ما در آن دوران از کشور و ناموس خود دفاع ‌کردند.
 
وی افزود: رژیم بعثی می خواست خوزستان را در 3 روز و تهران را در 7 روز اشغال کند و همه ابر قدرت‌های شرق و غرب، کشورهای عربی پشتیبان آن بودند، به شکلی که  از 34 کشور اسیر گرفتیم. اما ملت ایران یک تنه با کمترین امکانات ایستادگی کرد تا وجبی از خاک کشور به دست بیگانه نیفتد.
 
این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت کشورهای منطقه تصریح کرد: اگر امروز شاهد درگیری در کشورهای مختلف منطقه هستیم ولی در کشور خود از نعمت امنیت برخورداریم، به دلیل خون شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن است.
 
کوثری با اشاره به محسن چراغی و خاطرات وی، تصریح کرد: اگر چنین انسان‌های به ظاهر کوچک اما با روح بزرگ وجود نداشتند، همانند گذشته، قراردادهایی مانند ترکمنچای که بسیاری از شهرهای خود را از دست دادیم و یا اینکه در دوران گذشته بحرین از کشور جدا شد، باید بسیاری از شهرها و روستاها را واگذار می‌کردیم، اما با دفاع مردم غیور این اتفاق رخ نداد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از آنجایی که جنگ به کشور ایران تحمیل شده بود، آن را جنگ تحمیلی نامیدند، اما با اعمال و رفتار رزمندگان و شهدای ما در آن دوران، نام دفاع مقدس بر آن گذاشته شد.
 
کوثری در تشریح عامل اصلی پیروزی ایران در جنگ تحمیلی گفت: با وجود آنکه دشمن از حمایت قدرت‌ها بهره می‌برد و با اطلاعات نظامی کاملی جنگ را آغاز کرده بود اما دو عامل مهم مردم و رهبری در ایران در نظر نگرفته بود. مردم در آن سال‌ها به رهبر خود وفادار بودند، همان طور که امروز مردم به رهبر خود وفادار هستند و این عامل پیروزی و سربلندی ملت ایران در مقابل مستکبران جهانی است. 
 
وی تصریح کرد: دوران دفاع مقدس فرهنگ ایثار و فداکاری را ترویج کرد. اگر استکبار جهانی از ما عصبانی‌ است، به خاطر این فرهنگ است. امیدوارم از عصبانیت خود بمیرند. امام خمینی (ره) فرمودند: « قرن آینده، قرن اسلام است و اسلام ابرقدرت‌ها را به خاک خواهد نشاند.»
 
کوثری در پایان گفت: کتاب «از جنون تا مجنون» که مستندات و خاطرات فرماندهان در عملیات بدر است، گوشه کوچکی از فداکاری و ایثار رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است و از تمام کسانی که برای این کتاب تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم.
 
درخشنده: «از جنون تا مجنون» حاصل سه سال و نیم کار مداوم است
در ادامه مراسم رونمایی کتاب «از جنون تا مجنون» ابوالفضل درخشنده، مدیر پروژه کتاب از جنون تا مجنون در خصوص شکل گیری ایده اولیه این طرح و روند اجرای کار گفت: با حمیات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بازدید از آسایشگاه جانبازان طرح اولیه این پروژه شکل گرفت.

وی افزود: بعد از آن دیدار جلسه پرسش پاسخی با حضور بیش از 50 هنرمند داستان نویس و شخصیت‌های به جامانده از عملیات بدر، در 9 اسفند سال 90 در فرهنگسرای سرو برگزار شد. که خاطرات عملیات بدر به صورت تخصصی با جزییات کامل از زبان رزمندگان بیان شد. بعد از آن سه سال و نیم روی خاطرات کار شد و جلسات متعددی تا به پایان رسیدن این پروژه برگزار شد. جلسات خاطره‌گویی و بیان مستندات فکر اولیه‌ای شد برای نگارش بیش از 350 داستان کوتاه، که ثمره هنرنمایی قلم هنرمندان داستان نویس را در فصل دوم کتاب می توان خواند.
 
درخشنده با بیان اینکه کتاب «از جنون تا مجنون» به معرفی عملیت بدر پرداخته است، گفت: این کتاب به نوعی با خون مطهر شهدا، جوهره پیدا کرده است و یکی از ویژگی‌های این کتاب بیان مستندات و خاطرات رزمندگان در عملیات بدر به همراه داستا‌ن‌هاست که امیدوارم در آینده بتوانیم این راه را ادامه دهیم.
 
تقدیر از مادر شهید ساقبلند، و رونمایی از آهنگ «از جنون تا مجنون» به خوانندگی آرش شاکری از دیگر برنامه های این مراسم بود.
 
در پایان این مراسم  کتاب «از جنون تا مجنون» به دست مادر شهید ساقبلند و فرزندان شهید کریمی، دستواره و باقری و سرداران رونمایی شد و از نویسندگان کتاب توسط سرداران هشت سال دفاع مقدس تجلیل شد.
 
در این مراسم، کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، مهدی محمدباقری مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران، معصومه سادات عمارتی رئیس فرهنگسرای سرو، ابوالفضل درخشنده، سردار رضا فرزانه، سردار محمدرضا نامی، پاسدار رضا غزلی، پاسدار علی اکبر مصداقی، پاسدار سید محسن خوشدل، پاسدار مسعود کیانی، سردار مجتبی عسگری، داوود کریمی فرزند شهید عباس کریمی، مهدی دستواره فرزند شهید دستواره و مادر شهید ساقبلند حضور داشتند.  

شایان ذکر است این مجموعه برگرفته از خاطرات سردارانی چون رضا فرزانه معاون وقتِ واحد ادوات (شامل خمپاره‌های 60، ۸۱) و فرمانده وقت لشکر 27 حضرت رسول‌الله (ص)، محمدرضا نامی فرمانده وقت تیپ ذوالفقار از لشکر 27 حضرت محمد رسول‌الله (ص)، رضا غزلی از پرسنل اطلاعات و عملیات لشکر 27 حضرت محمد رسول‌الله (ص)، سید محسن خوشدل معاون وقت واحد ضدزره تیپ ذوالفقار از لشکر 27 حضرت محمد رسول‌الله (ص)، پاسدار جانباز علی‌اکبر مصداقی مسئول وقت واحد ضدزره تیپ ذوالفقار از لشکر 27 حضرت محمد رسول‌الله (ص)، پاسدار جانباز مسعود کیانی از رزمندگان واحد ادوات تیپ ذوالفقار از لشکر 27 حضرت محمد رسول‌الله (ص) و سردار پاسدار جانباز مجتبی عسگری مسئول وقت گردان بهداری و امداد لشکر 27 حضرت محمد رسول‌الله (ص) است، که توسط 50 هنرمند داستان نویس این خاطرات در قالب داستان به رشته تحریر در آمده است.

نظر شما