جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۷
کد خبر: ۷۹۶۶۷
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
دومین نمایشگاه تخصصی «آبگینه نگاری» شامل منتخبی از آثار نقاشی روی شیشه «سارا رستخیز» و «اکبر شهبازی» در نگارخانه پردیسان فرهنگسرای فردوس گشایش یافت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سارا رستخیز هنرمند نقاشی رو شیشه که آثارش در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، گفت:  مینا روی شیشه یکی از هنرهای سنتی و صادراتی کشورمان به شمار می رود که با رنگ های کوره ای معروف است.

وی با اشاره به این که در این نمایشگاه با تلفیقی از سنت و مدرنیته، برای نخستین بار تذهیب و نگارگری بر روی هنر مینا روی شیشه اجرا شده است، عنوان کرد: برای پایه و زمینه این آثار از سنت بهره گرفته شده است ولی طرح ها تغییر یافته و قالب شکسته می شود؛ در واقع می توان گفت تخصصی بودن نمایشگاه به دلیل حرفه ای شدن کار است.

مولف کتاب تراش روی شیشه خاطرنشان کرد: از آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه می توان به بشقاب طرح ختایی، فالوده خوری طرح گل و مرغ و کندنی، چراغ کریمخانی، دیس طرح نگارگری، بشقاب طرح ترنج و اسلیمی، چای دان با طرح اسلیمی، تنگ سر نیزه طرح اسلیمی و کندنی اشاره کرد.

سارا رستخیز فعالیت هنری خود را در سال 1380 با ورود به رشته کارشناسی صنایع دستی در دانشگاه سوره آغاز کرده و بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر به صورت تخصصی به مدت پنج سال مشغول به انجام هنر نقاشی روی شیشه است. وی مولف کتاب «تراش روی شیشه» و دانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشگاه الزهرا است.

اکبر شهبازی دیگر هنرمند که آثارش در نمایشگاه "آبگینه نگاری" به نمایش درآمده است، گفت: متاسفانه مردم با این هنر و نوع نقاشی روی شیشه بیگانه هستند بنابراین با برگزاری این نمایشگاه های تخصصی درصدد نمایش و معرفی آثاری متفاوت با تلفیقی از سنت و مدرنیته هستیم.

وی با اشاره به اینکه تا کنون روی ظروف شیشه و چینی کار کرده ایم، خاطرنشان کرد: کار بر روی ظروف سفالی را به تازگی آغاز کرده و درصدد رونمایی از دو اثر سفالی در جریان برگزاری این نمایشگاه هستیم. علاقمندان به هنر با مشاهده این آثار می توانند با سه گروه سازنده شیشه، تراشکار و نقاش آشنا شوند.

در معرفی این هنرمند می توان گفت؛ اکبر شهبازی فعالیت خود را ابتدا زیر نظر استاد مهرآوری آغاز . به مدت 18 سال در کنار ایشان بود؛ وی به مدت 10 سال است که به صورت مستقل و حرفه ای مشغول به انجام نقاشی روی شیشه است. شهبازی در سال 90 موفق به کسب درجه دو هنری از سازمان میراث فرهنگی شد و ار سال 91 به عنوان مدرس و کارشناس سازمان فنی و حرفه ای کشور در رشته نقاشی و آب طلاکاری روی شیشه است.

علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا هفتم مهرماه همه روزه از ساعت 9 تا 17 به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از 
نظر شما