سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۴
کد خبر: ۷۹۷۳۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
شامگاه جمعه و در باغ موزه هنرهای ایرانی
آیین افتتاحیه سومین جشنواره تئاتر شهر، با شعار «تهران، شهر مهربانی» و حضور اهالی تئاتر و گروه‌های نمایشی برگزیده دوره‌های اول و دوم شامگاه جمع در باغ‌موزه هنرهای ایرانی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی هنری و تئاتر حضور داشتند. 
 
وظیفه داریم به هنر مظلوم تئاترکمک کنیم
 
شهرام کرمی، دبیر جشنواره ضمن خیرمقدم به میهمانان، با اشاره به بارش باران گفت: فکر می‌‌کنم این سعادتی است که نصیب جشنواره شده است. هدف ما یک گردهمایی بود تا دور هم جمع شویم و در این ضیافت وظیفه داشتیم از جمع زیادی از هنرمندان که چند ماه تلاش کردند تا این رویداد هنری به سومین دوره خود برسد تشکر کنیم. معمولاً مراسم اختتامیه رسمی برگزار می شود و در آن عده‌ای شاد و عده‌ای غمگین می‌شوند، اما این بار بهانه‌ای به عنوان افتتاحیه وجود دارد که فکر می‌کنم فرصت خوبی است تا با استفاده از آن، از همه تشکر کنم.
 
در ادامه کرمی با بیان اینکه ۲۶۰ گروه هنری، متقاضی حضور در جشنواره بودند و ۶۸ گروه به جشنواره راه پیدا کردند، گفت: شمایی که هستید به نمایندگی از کسانی که نیستند می‌توانید با افتخار اعلام کنید که بخشی از بضاعت تئا‌تر جوان ما هستید. رویکرد ما حمایت از گروه‌های تئاتری جوان بود. البته در بین شرکت کنندگان اساتید و پیشکسوتان حضور دارند که با گروه‌های جوان کار کردند.


مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران اضافه کرد: در فضایی که تئا‌تر ما به شکل مظلومانه دچار وهم شده که بخش عمده‌ای از آن به علت هیاهو و پرهزینه بودن آن باشد. وهمی که به آن اشاره می‌کنم در فضای تئا‌تر و فضای کلی فرهنگی دیده می‌شود. احساس می‌کنم این وهم بسیار گسترده شده و وظیفه داریم تک‌تکمان به هنر مظلوم تئا‌تر کمک کنیم تا این فضای توام با توهم و بی‌انصافی بر طرف شود. هر چه به خانواده تئا‌تر اعتماد شود قطعاً به فرهنگمان در این حوزه توجه کرده‌ایم.
 
کرمی افزود: وظیفه دارم از توجه رییس سازمان حجت السلام مرادی به حوزه تئا‌تر تشکر کنم. بسیار خوش‌بینانه به من اطمینان کردند و با چشم‌انداز روشنی وعده‌های خیلی خوبی به ما دادند تا اتفاقات خوبی در حوزه تئا‌تر و شهرداری تهران رخ دهد که در صورت تحقق می‌تواند کمک زیای به فضای تئا‌تر ما کند. همچنین از معاون هنری سازمان، امیر عبدالحسینی تشکر می‌کنم که در بخش‌های مختلف به ما کمک کردند تا بتوانیم بدون دغدغه در این حوزه فعالیت کنیم. به هر حال سازمان فرهنگی و هنری از امکانات و شرایط خاصی بهره می‌برد اما چند ضعف عمده نیز دارد، از جمله اینکه محدودیت سالن‌های اختصاصی تئا‌تر، که امیدواریم در دوره جدید با توجه به نگاه خاص رئیس سازمان ضعف ما نیز برطرف شود و شاهد شکل‌گیری سالن‌های اختصاصی تئا‌تر باشیم که می‌تواند کمک زیادی به فعالیت تئاتری ما کند.
 
کرمی در انتها نامه بهرام ریحانی به حاضران را قرائت کرد. ریحانی که به دلیل بیماری در بخش خون و آنکولوژی بیمارستان فیروزگر بستری است نتوانست در مراسم افتتاحیه حاضر شود.



تهران نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای تئاتری است
 
طاهری مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی سخنران بعدی مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به قرابت با عید سعید قربان و موسم حج گفت: امیدواریم برای ما امشب مقدرات ویژه‌ای در پی داشته باشد برای همه کشور ما، برای همه اهالی این خانواده بزرگ و به خصوص خانواده تئا‌تر و انشاالله امشب را دعا می‌کنیم برای بهرام ریحانی عزیز که هر چه زودتر بهبود یابد.
 


وی ضمن تشکر از شهرداری تهران به سبب توجه به مسائل فرهنگی دارد، افزود: شهرداری با نگاهی که این سال‌ها نسبت به وضعیت محیط زیست، توسعه فضای سبز و توجه به شهروندان، داشته، خوشبختانه این نگاه جدید، نگاه ارزشمند در سرتاسر ایران تصویب شد و بسط پیدا کرد و خوشبختانه شهرداری و شورای شهر و خانواده شهرداری تهران، توجه به مسائل فرهنگی را دنبال می‌کنند.

طاهری با اشاره به بودجه شهرداری تهران در عرصه فرهنگ گفت: این بودجه نشان‌دهنده توجه به عرصه فرهنگ و هنر است. امیدواریم در راستای توجه به مسائل فرهنگی، در این شهر که کمتر از معماری ایرانی اسلامی بویی برده است، شاهد جشنواره معماران بزرگ کشور هم باشیم تا به ما بگویند چگونه این برج‌های سر به فلک کشیده برپا نشود و ما به سمت معماری برویم که آرامش بیشتری به شهروندان دهد. سپاسگزارم از اینکه این جشنواره برگزار شده است. ما هر راهی که به خاطر تئا‌تر در سراسر ایران برگزار می‌شود را پاس می‌داریم و وظیفه خود می‌دانیم دست بانیان و مدیران کشور و سرمایه‌گذاران خصوصی که به امر تئا‌تر توجه می‌کنند را بفشاریم و همراهی و کمک کنیم.


پیام حجت الاسلام مرادی به جشنواره تئاتر شهر
در ادامه، عبدالحسینی پیام حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را به سومین جشنواره تئاتر شهر قرائت کرد. معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از همراهی و همدلی خانواده تئاتر در برگزاری جشنواره تئاتر شهر تشکر کرد و گفت: مسئولان فرهنگی هنری ایران در جهت اعتلای بیشتر هنر تئاتر همکاری گسترده‌تری برای تنظیم سند چشم‌انداز تئاتر داشته باشند.
 
 
 

سومین جشنواره سراسری تئاتر شهر در فرهنگسراها و ديگر سالن‌هاي نمايشي شهر تهران آغاز به كرده و تا 18 مهرماه با اجراهاي صحنه‌اي، خياباني و نمايشنامه‌خواني ادامه دارد. در این مراسم هنرمندانی چون اسماعیل خلج، دکتر محمدرضا خاکی، دکتر نصراله قادری، حسین عاطفی، مریم سعادت، مریم کاظمی، کریم اکبری مبارکه، بهرام شاه محمدلو، رسول نجفیان، حسین پارسایی، محمودرضا الوند، اتابک نادری، رویا افشار، پیمان شریعتی، منصور خلج، حسین محب اهری، سیروس همتی و مجید امرایی حضور داشتند.




مطالب مرتبط
نظر شما