جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۶
کد خبر: ۷۹۷۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
همنوازی هنرمندان ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان در ارسباران
جشنواره بین‌المللی موسیقی آوای غدیر با حضور هنرمندانی از کشورهای ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ایران در آستانه عید غدیر در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در جشنواره بین‌المللی موسیقی آوای غدیر هنرمندانی از چهار کشور ایران، آذربایجان، ترکیه و گرجستان در قالب یک گروه قطعه «حقیقت‌نامه» روایتی از غدیر را اجرا می‌کنند. این روایت از موسیقی در فرهنگ عاشیقلار «حقیقت‌نامه» نام دارد که از رپرتوار بسیار قدیمی و با محوریت ولایت و غدیر اجرا می‌شود. این برنامه یکشنبه 20 مهر از ساعت 17 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود و حضور در این برنامه برای عموم آزاد است.
 
هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره عبارتند از:
 
عاشیق كوثرعلی شهبازی «سلجوق»

عاشیق سلجوق شهبازی در سال 1341 شمسی در روستای آغچه قشلاق از توابع شهرستان ميانه به دنيا آمد و در سنين نوجوانی همزمان با نقل مکان کردن به استان تهران يادگيری موسيقی عاشيقی آذربايجان نزد «استاد عاشیق عوض سازبند» و ساير استادان به نام آغاز کرد. وی در فعاليت حرفه‏ای خود آموزش موسیقی، ساخت ساز، تشکیل گروه موسیقی دده قورقود و تالیف کتاب را از سال 1367 آغاز كرده و همچنان در این زمینه فعال است.  از جمله تالیفات وی می‌توان به سه جلد کتاب  مجموعه  اشعار ترکی  با عناوين 1- (تپدن  دیرناغا  آذربایجانام)،   2- (ائل سسی)، 3- (عاشیق گؤردویون چاغیرار) و يك جلد كتاب  داستان‏های فولکوریک عاشیق‏ها با نام (عاشيق داستانلاری) و دیگری کتاب عاشیق‏های ایران تحت عنوان (ایران عاشیقلاری و ادبیاتی) اشاره کرد. وی خالق چهار آهنگ کلاسیک عاشیقی(هاوا) نیز است. 1- «حاق دوانی‌سی»، 2- «شهبازی گرایلی‌سی»، 3- «شهبازی دوبیتی‌سی»، 4- «شهبازی بایاتی‌سی». کوثر علی شهبازی هم اكنون عضو هيئت مديره کانون نوازندگان ايرانی خانه موسيقی ايران است.
 
عاشیق مقصود کوجا فریادی
عاشیق مقصود کوجا (فریادی) در سال 1961 میلادی در روستای تاشدره از مجموعه شهرستان کارس در یک خانواده دامدار به دنیا آمد. در سنین کودکی به موسیقی عاشیقی علاقه‏مند شد. و از پدر، که خود استاد عاشیق است ادبیات عاشیقی، آهنگ‏ها و داستان‏ها را فراگرفته و با الهام از آنها خود را به طور مداوم به روز رسانی و پرورانده است. در سال 1976 میلادی مورد توجه عاشیق به نام و مشهور «محمد هجرانی» قرار گرفته و با آهنگ استاد تحت عنوان «فریادی» معروف شد. نخستین آلبوم خود را در سال 1977 تهیه و تا کنون 21 آلبوم به بازار ارائه کرده است. در سال 1989 با مهاجرت از کارس به استانبول، اولین خانه فرهنگ عاشیق‏ها به سال 1996 را در استانبول افتتاح کرده است.
 
در سال 1980 به عنوان سرپرست عاشیق‏های قونیه در بسیاری از فستیوال‏های داخلی و خارجی، مسابقات و برنامه‏های رادیویی و تلویزیونی کثیری شرکت کرده است. در سال 2000 میلادی به دعوت دانشگاه هاروارد به آمریکا سفر کرده و لایق دریافت جایزه «دستاورد برجسته» شناخته شد.

  
دکتر موسی چوبان اف
موسی چوبان اف فرزند نبی  در 26 دسامبر سال  1958 در ولایت بورچالی گرجستان به دنیا آمد. در سال 1980 از دانشکده تربیت معلم دانشگاه دولتی آذربایجان فارغ التحصیل شد و بعد از آن مدتی به تدریس در مدارس متوسطه مشغول شد. وی بیش از سی سال است که به فعالیت روزنامه‌نگاری نیز مشغول است، علاوه بر شغل معلمی با روزنامه‌ها و نشریات منتشر شده به زبان ترکی آذربایجانی در گرجستان همکاری دارد و عضو هیئت تحریریه برنامه آذربایجانی رادیو گرجستان است. موسی نبی اوغلو که از سال 1997 در شهر باکو زندگی می‌کند، همچنین از سال 2003 سردبیری روزنامه "اولو کؤرپو" که خود مؤسس آن بوده، را بر عهده دارد. از سال 2006 به عضویت اتحادیه نویسندگان آذربایجان در آمده است. وی همچنین رئیس دفتر اتحادیه عاشیق‌های آذربایجان و سردبیر مجله «اوزان دونیاسی» است. کتاب‌های «اوزان-عاشیق دونیاسی» در سال 2010 و  «سازیمیز-سازبندیمیز» در سال 2011 از موسی نبی اوغلو به چاپ رسیده است. وی که در سال‌های اخیر ردپایی در کتاب‌ها و نشریات مربوط به جهان عاشیق‌ها به جا گذاشته است، همچنین تصحیح و گردآوری دو کتاب «عاشیق علعسگر» و «خان کاماندار» از سری کتاب‌های «عاشیق‌های استاد» را در کارنامه خود دارد. در کلیه برنامه‌های اتحادیه عاشیق‌ها وی نقش بزرگی داشته و دارد. در کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و برنامه‌های مربوط به هنر عاشیقی و فولکلوریک برگزار شده در ایران، ترکیه، گرجستان و روسیه شرکت داشته است. از وی تاکنون 11 کتاب چاپ و منتشر شده است.
 
عاشیق اشرف قریب قریب اف
ارف تمیراوف فرزند غریب در سال 1964 در روستای ایلمزلی ولایت بورچالی کوهستانی گرجستان به دنیا آمد (این روستا هم اکنون در اراضی ارمنستان قرار دارد.) از انجا که غریب، پدر اشرف از علاقمندان و دلباختگان هنر عاشیقی بود، عاشیق‌ها و هنرمندان همیشه در خانه وی گرد هم می‌آمدند، به این خاطر اشرف از کودکی به این هنر علاقه پیدا کرد.
 
از سال 1988 که اخراج عمومی آذربایجانی‌ها از ارمنستان آغاز شد، اشرف هم همراه با خانواده‌اش اجبارا به باکو مهاجرت کرد. تقدیر طوری رقم زد که استاد کاماندار روزی در باکو مهمان آقای غریب پدر اشرف شد و با مشاهده استعداد هنری اشرف، او را به شاگردی خود برگزید.
از سال 1995 تا وفات استاد کاماندار یعنی سال 2000 اشرف در محضر او شاگردی کرد. در حال حاضر عاشیق اشرف در باکو فعالیت می‌کند.
 
عاشیق ترمئیخان
عاشیق ترمئیخان سعدی اوغلو قربان اف در سال 1959 در کشور گرجستان و در استان بورچالی و در روستایی قاسملی به دنیا آمد.
اولین استاد عاشیق ترمئیخان دده امراه بوده و از اساتید بسیاری بهره گرفته که امروزه خود از استادان به نام هنر موسیقی عاشیقی در آذربایجان است.
 
عاشیق شهباز گؤیچه اوغلو ممداف
عاشیق شهباز گؤیچه اوغلو ممداف در سال 1968  در روستایی قاچاغان استان برچالی کشور گرجستان دیده به جهان گشود. عاشیق شهباز گؤیچه اوغلو ممداف هنر عاشیقی را از 10 سالگی شروع کرده. عاشیق شهباز گؤیچه اوغلو ممداف تقریباّ به تمام کشورهای ترک زبان دعوت شده و به اجرای برنامه موسیقی عاشقی پرداخته و در حال حاضر بیش از 20 شاگرد به نام تربیت کرده است.


عـــــاشیق  احمد  کایهان جمال
عـــــاشیق  احمد  کایهان جمال  سال 1961  در روستای چاپال شهرستان قازیان توپ کشور ترکیه دیده به جهان گشود. عـــــاشیق  احمد  کایهان جمال از 12 سالگی به هنر عاشیقی رو آورده و از سازبندان ماهر ترکیه است و بیش از 70 کشور جهان دعوت داشته واز راویان بنام داستان‌های فولکلور ترکی است.     
 
عاشیق سردار ممداف
عاشیق سردار ممداف فرزند قلندر سال 1961 در روستای ارقران شهرستان گده بی کشور جمهوری آذربایجان به دنیا آمد. عاشیق سردار ممداف از هنرمندان بسیار معروف و نوازنده ماهر بالابان است.
وی به بیش از 50 کشور جهان دعوت شده و هنرنمایی کرده و به سه مکتب موسیقی عاشیق‌های آذربایجان نیز مسلط است.
 
عاشق ابولفضل قلی زاده 
عاشق ابوالفضل قلی زاده قیه باشی، فرزند حاجی حسینعلی، در سال 1357هجری شمسی در روستای «قیه باشی» کلیبربه دنیا آمد. او که نزد هیچ استادی شاگردی نکرده درس عاشقی نگرفته است در حال حاضر در میان عاشق‌ها اسم و رسمی كسب كرده است. از سال 1387 جزو عاشق‌های فعال گروه «دده قورقود عاشقلاری» (عاشقهای دده قورقود) است. او در سال 1387 در مرکز موسیقی اقوام در تهران به همراه عاشق‌های دده قورقود از خوانندگان داستان دده قربانی بود. درسال 1388در سفارت آذربایجان در تهران نقش «قازان خان» از داستان «دده قورقود» را اجرا کرد. 
 در سال 1389 درجشنواره بین المللی عاشق‌ها در آذربایجان از اعضای عاشق‌های دده قورقود بود، و دیپلم افتخار آن جشنواره را نیز دریافت کرد. 
در سال 1389- 1390 در مراسم 190 سالگی عاشق علسگر از نوازندگان و خوانندگان عاشقهای دده قورقود بود. و این اجرای زیبا و شایان تقدیر که تقدیر و تشویق تماشاگران را برانگیخته بود، ورد زبان دوستداران عاشق‌ها شده بود. او همچنین برنده مسابقه عاشق‌های جوان سال 91 در تبریز است.


فرامرز گلزاری فر
وی موسیقی را  نزد پدرش فرا  گرفته است و به مدت هفده سال نوازنده سازهای دودوک ، بالابان و سرنا است.
شرکت در فستیوال بین المللی موسیقی سنتی در روسیه 2012، شرکت در فستیوال موسیقی در کشور آذربایجان  به صورت گروهی 2010، شرکت در  نخستین جشنواره موسیقی مقامی آذربایجان و کسب مقام اول در قسمت تک نوازی،
شرکت در جشنواره مقاومت و کسب مقام دوم گروهی ، شرکت در نخستین جشنواره موسیقی خلیج فارس، افزودن دو پرده جدید  و بهبود ساز از لحاظ کوک های مختلف از جمله فعالیت‌های هنری گلزاری فر است.
 
 احترام گؤزلی
وی در سال 1339 در شهرستان گلیبر آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود. این استاد نواختن آلات موسیقی بالابان را از 10 سالگی شروع کرده است. سال 1352 به شهر تهران نقل مکان کرده و در اکثر جشنواره‌های داخلی و چند فستیوال آسیایی و اروپای شرکت کرده و مقامهای را کسب کرده است. استاد از سال 1368 با گروه عاشیق‌های دده قورقود به رهبری استاد سلجوق شهبازی همکاری دارد و ایشان شاگردانی تربیت کردند که اکثر آنها امروزه زبانزد عاشیق‌های صاحب نظر در ادبیات و موسیقی عاشیق‌ها  حضور دارند.
 
وحید عربگری
وحید عربگری متولد 1363 تهران نوازنده سازهای کوبه‌ای از جمله ناقاره گشا ناقاره تومبا و سازهای الکترونیکی عضو خانه موسیقی ایران دارای تقدیر نامه‌های داخلی و خارجی فعالیت در گروه عاشیق‌های دده قورقود
 
فرید عربگری
فرید عربگری متولد 1373 نوازنده سازهای کوبه‌ای از جمله ناقاره گشا ناقاره تومبا و سازهای الکترونیکی دارای تقدیر نامه‌های داخلی و خارجی فعالیت در گروه عاشیق‌های دده قورقود 
 
عاشق شهباز سلیمانی 
عاشق شهباز سلیمانی فرزند خیبرعلی درسال 1367 در شهر تبریز به دنیا آمده و از 10 سالگی هنر عاشقی را نخستین بار نزد استاد سلیمی و استاد صداقت گنجه‌اي و در نهایت استاد چنگیز مهدي پور آموزش دیده و ازسال 85 به طور رسمی شروع به هنر عاشقی و نوازنده قوپوز پرداخت. 5 سال در گروه موسیقی دده قورقود زیر نظر استاد شهبازي همکاري کرده و درسال 92 در نخستین جشنواره عاشقلار در بخش‌هاي تک خانی و تک نوازي و گروهی لوح افتخار و در سال 93 در دومین جشنواره عاشقلار رتبه سوم در بخش تک نوازي قوپوز کسب کرده است.
 
محمّد عبادی قاراخانلی «آلیشیق»
محمد عبادی قاراخانلو در سال 1358 هجری شمسی در تبریز به دنیا آمد. تخلص او در شعر "آلیشیق" میباشد. سالها قبل از به دنیا آمدن او، پدرش حاجی بایرام  که از طایفهی قاراخانلی بود، از قرهداغ به تبریز کوچ کرده بود. از 14 سالگی به سرودن شعر پرداخت و از همان سالها نیز اشعار او توسط عاشقها خوانده میشود. او پس از اتمام تحصیلاتش به جمعآوری اشعار و آثار پراکنده و مفقود عاشقها و شاعران گذشته همت گماشت و تا کنون دهها کتاب توسط او توفیق انتشار یافته است. علاوه بر این مدتی نیز با رادیو تبریز در رابطه با فولکلور و ادبیات عاشقها به همکاری پرداخته است. 

رشاد علی یو
رشاد علی یو در سال  1979 میلادی در شهر «سوم قایت» جمهوری آذربایجان چشم به جهان گشود. از سال 2006 میلادی در وزارت مدنیت و توریزم  مشغول کار است. رشاد علی یو در تمام فستیوال‌های جمهوری آذربایجان شرکت کرده است. و در اکثر کشورها ماموریت داشته و گروه های از آذربایجان را سرپرستی کرده است. موسیقی عاشیق‌ها که در سازمان یونسکو به نام جمهوری آذربایجان به ثبت رسید در به ثمر رسیدن آن نقش بزرگی ایفا کرده است. عضو هئیت اجرایی نخستین فستیوال بین المللی موسیقی عاشق‌ها در باکو 2010  و 190 سالگی تولد عاشیق علسگر و عاشیق عالی و بسیاری از بزرگداشت‌های هنرمندان کشور جمهوری آذربایجان بوده است. رشادعلی یو در جشنواره آوای غدیر به عنوان سرپرست هنرمندان  شرکت کننده کشور جمهوری آذربایجان حضور دارد. 
 
عاشیق علی تاپدیق اوغلو
عاشیق علی در سال 1988 در شهر باکو به دنیا آمد. از 9 سالگی نزد استاد عاشیق خان موسی  به مدت 5 سال مکتب موسیقی عاشیق‌های شیروان را فرا گرفت. شرکت در فستیوال بین المللی بابلستان بغداد در سال‌های 2000 و 2001 – سال 2005 در شبکه تلوزیون «لیدر» در مسابقه «اوزان» شرکت کرده و این مسابقه 6 ماه طول کشید و عاشیق علی پیروز این مسابقه بود. در سال 2005 در فستیوال بین المللی موسیقی  که در ترکیه برگزار می‌شود مقام نخست را کسب کرد. شرکت در فستیوال بین‌المللی موسیقی  فرانسه و کسب مقام «بسیار عالی». سال 2011 در فستیوال بین المللی موسیقی  بلاروس شرکت کرد. از سال 2011 رهبر گروه «عاشیق‌های خالق» انتخاب شده و در حال حاضر نیز در این سمت مشغول است.

نظر شما