جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۴
کد خبر: ۷۹۸۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
استقبال كودكان و شهروندان از برنامه «تهران پرنده دارد»
مراسم رهاسازی نمادين بيش از 20 قطعه پرنده بلبل تهران در ويژه‌برنامه «تهران پرنده دارد» با حضور و استقبال گرم كودكان و خانواده‌ها در هوای بارانی روز عيد سعيد غدير خم در محوطه باز فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين مراسم با شعار مهرباني با پرندگان راس ساعت 11 امروز با تلاوت آيات قرآن و پخش سرود جمهوري اسلامي ايران كليد خورد و در ادامه مسعود فروتن مجري نام‌آشناي تلويزيون از روزهايي گفت كه آسمان آبي تهران سرشار از پرنده بود و امروز ديگر نام و نشاني از پرنده‌ها نيست. وي اظهار اميدواري كرد با آزادسازي نمادين پرنده‌ها و همراهي مردم، آواز پرندگان بار ديگر در تمام كوچه‌ها و خيابان‌هاي پايتخت به گوش برسد.

در ادامه عليرضا هاشمي از فعالان محيط زيست و نويسنده كتاب «پرندگان تهران و حومه» با اشاره به ترويج شعار مهرباني با پرندگان از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افزود: ايران حدود 530 گونه پرنده دارد كه از اين تعداد بيش از 170 گونه در تهران مشاهده و ثبت شده است. حالا چرا از اين 170 گونه پرنده بومي تهران ما امروز كمتر نشاني مي‌بينيم؟ بحث همان مهرباني است كه ما مي‌خواهيم تلاش كنيم به آن برسيم و مهرباني ايراني را بيشتر به نمايش بگذاريم.

اين كارشناس پرنده‌نگري با اشاره به پيدا شدن پرچمي در شهداد كرمان مربوط به شش هزار سال پيش با نقش و نماد پرنده، گفت: در كتاب مقدس ما مسلمانان يعني قرآن هم نه تنها از پرنده‌ها نام برده شده كه خداوند عالم بر تفكر درباره خلقت پرندگان توصيه كرده است. در كشورهاي توسعه‌يافته و پيشرفته به اين نتيجه رسيده‌اند كه مردم با تماشاي پرندگان شهري مي‌توانند از تنش‌هاي زندگي ماشيني دور شوند.

هاشمي با ابراز خوشحالي از حركت نمادين سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در فرهنگ‌سازي و نهادينه كردن مهرباني با پرندگان افزود: اقدام‌هايي نظير رهاسازي پرندگان قفسي باعث مي‌شود مردم با طبيعت اطراف خود مهربان‌تر و دوست‌تر باشند. البته ملاحظاتي هم وجود دارد و بايد فكرشده اقدام كرد. اگر سازمان فرهنگي هنري به صورت نمادين تعدادي پرنده را در فضاي سبز رها مي‌كند، تعداد پرنده‌ها محدود است و ما نمي‌توانيم هر پرنده‌اي را در طبيعت رها كنيم.

نويسنده كتاب «راهنماي پرنده‌نگري» گفت: امروز حداقل كاري كه ما مي‌توانيم براي مهرباني با پرندگان انجام بدهيم، گذاشتن لانه آماده و غذا براي آنهاست. من مي‌دانم سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران غير از حركت نمادين آزاد كردن بلبل تهران، برنامه‌هاي زيادي براي مهرباني با پرندگان دارد كه از آن جمله مي‌توان به ساختن لانه‌هاي تخصصي براي پرندگان اشاره كرد. به اين ترتيب مي‌توان پرندگان خجالتي را هم به پايتخت آورد و پيام مهرباني را به آنها رساند.

هاشمي در پايان با تشكر از ترتيب‌دهندگان حركت نمادين آزادسازي پرندگان به دليل در نظر گرفتن ملاحظات زيست‌محيطي افزود: لذت تماشاي پرندگان به قدري زياد است كه در كشورهاي اروپايي آمار پرنده‌نگري بيش از تعداد تماشاگران فوتبال است. آن هم به اين دليل كه پرندگان كم‌آزارتر از انسان‌ها هستند و مهرباني را درك مي‌كنند. رهاسازي پرندگان در طبيعت صرفا اقدامي است براي جلب توجه مردم به مهرباني با پرندگان و تعداد اندك پرنده‌ها هم قطعا تعادل اكولوژيك را به هم نمي‌زند. ضمن اينكه پرنده جديدي به شهر افزوده نمي‌شود.

در بخشي ديگر از اين مراسم سيدغلامرضا ميرحسيني معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اظهار اميدواري كرد حركت نمادين آزادسازي پرندگان بسترساز حركت عظيم مهرباني با محيط زيست باشد. وي گفت: اقدام نمادين آزاد كردن تعداد معدودي بلبل تهران مي‌تواند مهرباني با ديگران را بين تمام شهروندان ترويج كند. ما مي‌خواهيم يادآوري كنيم كه جاي پرندگان در قفس نيست و جز پرندگان تزئيني، همه پرندگان بايد در محيط زيست زندگي كنند.

اجراي گروه موسيقي آذربايجان به مناسبت عيد سعيد غدير خم و در مدح حضرت اميرالمومنين علي(ع) با استقبال پرشور حاضران در محوطه باز فرهنگسراي رسانه همراه شد و مرشد محسن ميرزاعلي هم در بخشي ديگر از مراسم رهاسازي پرندگان به اجراي برنامه‌اي به مناسبت عيد سعيد غدير خم پرداخت.

در پايان با حضور و مشاركت كودكان و خانواده‌ها، ده‌ها قطعه پرنده محصور در چهار قفس آزاد شدند و زير بارش باران رحمت الهي، در آسمان ابري تهران به پرواز درآمدند. در اين مراسم لوح فشرده «شراب بهشتي» شامل نامه‌ها و خطبه‌هاي حضرت علي(ع) و ليوان منقش به نشان «تهران پرنده دارد» به حاضران اهدا شد.
نظر شما