پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۹۹۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
به بهانه برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر/5
جمال شورجه معتقد است که نگاه فیلمسازان ایرانی در پرداختن به فیلم شهری تلخ است و تصور می‌کنند درام در نیمه خالی شکل می‌گیرد و با توجه به نقاط منفی قصه را طراحی می‌کنند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جمال شورجه گفت: فیلم شهری فیلمی است که داستان آن در شهر می گذرد و این شهر ممکن است در یک ساختمان، محله و یا اماکن عمومی باشد و با توجه به اینکه مسئولیت شهر اعم از اماکن عمومی، نوع سازه‌های خانه‌ها، خیابان بندی‌ها، پارک‌ها و معابر عمومی مرتبط با شهرداری است بنابراین شهرداری می‌تواند در فیلم شهری دخیل باشد.
 
کارگردان«33 روز» با بیان اینکه فیلم‌هایی که وجوه مختلف شهر را نشان می‌دهند کاملتر خواهند بود، گفت: متاسفانه فیلمسازان ما درباره پرداختن به فیلم شهری نگاهشان تلخ است و تصور می‌کنند درام در نیمه خالی شکل می‌گیرد و با توجه به نقاط منفی قصه را طراحی می‌کنند.
 
وی در ادامه افزود: با این نگاه منفی فیلمسازی وجوه کامل مدنیت شهر زیر سوال می‌رود زیرا با نگاهی منفی گرایانه به آن پرداخته شده است. باید بدانیم همانطور که یک پل، پارک و خیابان زیبا وجود دارد محله‌های کم ظرفیت هم در همه شهرها وجود دارد.
 
وی همچنین بیان کرد: در چند سال اخیر شهرداری فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است به طوری که امروز برای پیدا کردن محله‌ای کثیف باید تلاش زیادی کنیم.
 
کارگردان «دایره سرخ» گفت: فیلم شهری باید نگاه جامع و کلی به شهر داشته باشد ضمن اینکه شهرداری‌ها در ساخت فیلم‌ها باید با فیلمسازها همکاری داشته باشند تا فیلمسازها بتوانند از ظرفیت‌های شهرداری مناطق استفاده کنند.
 
شورجه با بیان اینکه شهرداری‌ها باید در فعالیت های درون شهری که شامل فیلمسازی هم می شود دخیل باشند، افزود: نهادهای فرهنگی و هنری شهرداری باید ظرفیت های لازم را ایجاد کنند تا فیلمسازها از امکانات شهرداری ها استفاده کنند.
 
وی افزود: همانطور که می دانید امکانات تبلیغات فیلم ها بر عهده شهرداری است بنابراین این نهاد مردمی باید در زمینه تبلیغات که در موفقیت فیلم ها نقش بسیار مهمی دارد فیلمسازها را همراهی کند و در مقابل فیلم ها نیز توقعات شهرداری را برآورده سازد.
 
کارگردان فیلم «عملیات کرکوک» درباره بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم شهر نیز گفت: در برگزاری این جشنواره مدیریت جشنواره باید از همه طیف‌های سینمایی، مراکز فرهنگی، نهادهای مختلف، مجلس شورای اسلامی، تهیه کننده ها و فیلمسازها دعوت کنند تا در این جشن حضور داشته باشند و از همه ظرفیت های تبلیغی خود برای اطلاع رسانی برای این جشنواره استفاده کنند.
 
شورجه در ادامه افزود: جشنواره فیلم شهر می تواند یکی از پربارترین و بین المللی ترین جشنواره های ایران باشد زیرا در همه جای دنیا چنین جشنواره‌ای توسط شهرداری ها برگزار می شود و جشنواره خود را صاحب و به عبارتی محق می داند تا همه آحاد مردم جامعه به این جشنواره توجه کنند.
وی با بیان اینکه فیلم شهری باید زیبایی‌های جامعه را به تصویر بکشد گفت: فیلمسازها نباید گره‌های کور ذهنی خود را به تصویر بکشند و واقعیت‌های جامعه را به تصویر بکشند و به طور کلی باید با نگاه منصفانه فعالیت‌های شهری را انتخاب کنیم.
 
کارگردان «حماسه مجنون» افزود: با توجه به بین المللی بودن جشنواره هیات انتخاب باید توجه داشته باشند تا فیلم هایی با کیفیت بالا که مختص شهر باشد را انتخاب کنند و به بخش مسابقه وارد کنند زیرا از کشورهای دیگر هم ما میهمانانی داریم که در این جشنواره شرکت می کنند و ما باید پاسخگوی آنها باشیم.
 
پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به دبیری سیاوش حقیقی برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
نظر شما