جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۵
کد خبر: ۸۰۱۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
گزارش شب دوم مراسم شب‌های شعر سوگواره بر آستان اشک؛
با تمرکز به جایگاه دو بانوی اهل‌بیت حضرت ام‌کلثوم (ص) و حضرت سکینه (ص) شب دوم از بخش دوم شب‌های شعر سوگواره بر آستان اشک برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در جریان برگزاری بخش دوم مراسم شب‌های شعر سوگواره بر آستان اشک شب گذشته شب دوم با محوریت شخصیت و جایگاه بانو ام‌کلثوم برگزار شد. در ابتدای این مراسم مهدی زنگنه مداح اهل‌بیت با ارائه توضیحی کوتاه درباره جایگاه این بانوی والامقام به روایت‌های مختلف موجود بین ایشان اشاره کرد و افزود: در طول تاریخ سؤال‌ها و شبهات بسیاری در خصوص شخصیت ایشان مطرح شده است. اینکه بانو ام‌کلثوم فرزند حضرت زهرا (ص) و امیرالمؤمنین بوده یا به‌تنهایی فرزند حضرت علی (ع) بوده مقوله‌ای است که در روایت‌های متفاوت چندان مشخص نیست. اما حتم بر این است که چنین شخصیتی وجود داشته و در واقعه کربلا نیز حضور وی مسجل است. اینکه دروغ‌های بسیاری به این بانو بسته‌شده واقعاً باعث افسوس است. یکی از مهم‌ترین شواهد موجود در خصوص ایشان افطار کردن امیر المومنین حضرت (ع) در منزل ایشان در شب ضرب خوردن است.
 
با ارائه این توضیحات از سوی مهدی زنگنه، استاد محمد حبیبی کسبی با عنوان اینکه شب دوم از بخش دوم مراسم شب‌های شعر سوگواره بر آستان اشک به این بانوی بزرگوار اختصاص دارد از شاعر اهل‌بیت دکتر علی‌رضا قزوه دعوت کردند تا آغازگر مراسم شب دوم باشند.
 
قاسم صرافان نیز که در شب‌های بخش اول این شب‌شعر حضورداشته و شعرخوانی کرده بود در ادامه مراسم با اشاره به این موضوع که متأسفانه به دلیل برخی مشکلات موفق نخواهد شد در شب مختص حضرت رقیه (ص) در خدمت حاضران در این مراسم باشد لذا شعری را به درگاه حضرت رقیه (ص) تقدیم کرد.
 
استاد یوسف علی میرشکاک که با شهادت شاعران حاضر در جلسه حق استادی به گردن بسیاری از جوانان شاعر دارد در ادامه مراسم به شعرخوانی پرداختند و مانند همیشه با قدرت کلمات و صناعات خود مجلس را به شور و مویه واداشتند. به صورتی که صدای سوگواری حاضران موسیقی شعر استاد میرشکاک بود.
 
بعد از شعرخوانی استاد میر شکاک، حبیبی کسبی دبیر و مجری مراسم با اشاره به این موضوع که در پنج شب بخش دوم که مختص بانوان حرم حسینی ست فرصتی برای اختصاص شبی به نام نامی حضرت سکینه (ص) نشده امشب شاعرانی در مراسم هستند که در مورد ایشان نیز شعرخوانی خواهند کرد. و سپس به اشاره به خصایص شخصیت این بانوی درد دیده رابطه ایشان با شعر عاشورایی را رابطه‌ای تنگاتنگ دانستند. چراکه ایشان نه‌تنها بانوی اهل ادب و شعر و شاعری بودند بلکه همواره محافل شعری ترتیب می‌دادند و شاعران در محضر ایشان به شعرخوانی در وصف حادثه عاشورا می‌پرداختند تا ایشان اشکالات شعرها را مشخص و رفع کنند.
 
در این مراسم به‌رسم شب‌های بخش دوم مراسم شب‌شعر سوگواره بر آستان اشک پدران و مادران شهید نیز در مراسم حضور داشتند که از آن میان می‌توان به حضور حاج‌آقای صفار زاده و حاج‌خانم زرنوی والدین شهید علیرضا صفار زاده و همچنین حاج‌آقا و حاج‌خانم عبدی پدر و مادر شهید اصغر عبدی اشاره کرد.


شب دوم از شب‌های شعر سوگواره بر آستان اشک با شعرخوانی مهدی رحیمی از شهر دلیجان، شهاب خالدی از شهر قم و مداحی استاد ناظمی به کار خود پایان داد.
در سومین شب برنامه برآستان اشک قرار است محمد علی مجاهدی، حمید سبزواری، مصطفی محدثی خراسانی ، افشین علاء، محمد سهرابی، محسن رضورانی، فاطمه حاجی زاده در رثای حضرت ام البنین شعر خوانی کنند.


سومین شب برنامه برآستان اشک سه شنبه 4 آذر ساعت 18 در فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، بوستان اندیشه برگزار و حضور برای عموم علاقمندان به اهل بیت(ع) آزاد است.

نظر شما