جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۲
کد خبر: ۸۰۱۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
در سومین شب‌شعر سوگواره «بر آستان اشک» شاعران آیینی به شعرخوانی در شب حضرت ام‌البنین (س) پرداختند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین شب از بخش دوم مراسم شب‌شعر سوگواره بر آستان اشک شب گذشته با حضور بزرگان شعر آیینی برگزار شد. در این شب که به پیشگاه بانو ام‌البنین (س) تقدیم شده بود. شاعران و مداحان حاضر به ارائه اشعار و مرثیه‌های خود در ستایش و سوگواری این بانوی بزرگوار پرداختند.

در این مراسم مهدی زنگنه مداح اهل‌بیت گفت: نکته ای که در خصوص بانو ام‌البنین و دیگر بانوان حرم سید و سالار شهیدان اختصاص دارد نقش یگانه ایشان در پیام‌رسانی و گسترش فرهنگ عاشورایی بعد از واقعه جان‌سوز عاشورا است.

وی افزود: در واقع هر آنچه امروز از آن به‌عنوان فرهنگ جهان عاشورا و دفاع مقدس نامبرده می‌شود و زاده روز بزرگ عاشورا است با پشتکار و توجه این بزرگان شکل‌گرفته و به خود بالیده است. به صورتی که چه در عرصه شعر، چه در دیگر عرصه‌ها مانند نثر و خطابه ایشان از بنیان‌گذاران و بانی این عرصه‌ها بوده‌اند. به‌عنوان‌مثال اشعار بلند و روایاتی که به بانو ام‌البنین منصوب است یکی از شواهد چنین نقشی است.
 
مراسم شب سوم همچون شب‌های گذشته با تلاوت آیات قرآن کریم و زیارت عاشورا آغاز شد. سپس مراسم شعرخوانی شاعران اهل‌بیت با شعری کوتاه از استاد حمید سبزواری آغاز شد و در ادامه مصطفی محدثی خراسانی به شعرخوانی پرداخت.
  
همچنین استاد محمدعلی مجاهدی پیش از ارائه شعر به محضر بانو ام‌البنین (س) با اشاره به نکاتی چند در مورد آسیب‌شناسی شعر آیینی و مقتل خوانی نگرانی خود را در خصوص حضور دشمنان فرهنگ حسینی چنین ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین منابعی که در اختیار هر مورخ، ادیب و شاعر اهل‌بیت (ع) است مقاتلی است که در این خصوص نگاشته شده‌اند. اما متأسفانه بیش از نود درصد این مقاتل بر سندی قوی و پشتوانه‌ای تاریخی استوار نیستند.
 
استاد مجاهدی با اشاره به این نکته که یزید و یزیدیان از همان آغازین لحظات رو به رویی با حضرت زینب (س) با تحریف آیات قرآن قصد داشتند وی و حادثه عاشورا را خرد بشمارند و بکوبند افزود: متأسفانه استفاده از این ترفندها از فردای روز عاشورا شروع‌شده به صورتی که ابن زیاد از زبان امام حسین (ع) نقل می‌کند: حسین (ع) سه پیشنهاد به من داد. یا جرعه‌ای آب به من بنوشان، یا با شرایطی وارد مذاکره شویم و یا لااقل تن به تن وارد پیکار شویم و من مورد سوم را پذیرفتم. این همان ترفند زبان حال نویسی است و دشمن به‌راحتی می‌تواند از این دریچه وارد شود و به مقصود خود برسد.
 
وی افزود: قدمت منابع استنادی ما حداقل باید به صده های سه و چهار برگردد نه مقاتلی که صد یا دویست سال پیش نوشته‌شده‌اند. باید این آسیب‌ها را بشناسیم و در مسیر برطرف کردن آن کوشا باشیم.
وی سپس به خواندن اشعار خود پرداخت.

در ادامه مراسم دکتر محسن رضوانی به شعرخوانی پرداخت و سپس افشین اعلا با اشاره به جایگاه والای حضرت ام‌البنین (س) گفت: حضرت ام‌البنین (س) اگرچه در طول زندگی سرشار و پرافتخار خود مقام و منزلت والایی دارند اما بیشترین اعتبار و عظمت خویش را در حادثه عاشورا به دست آورده‌اند و این در شرایطی است که شخصاً در این حادثه حضور نداشته‌اند.
اعلا در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به قهرمان‌پروری فرضی و تخیلی در فرهنگ غربی گفت: ویژگی فرهنگ ایرانی اسلامی ما این است که تمامی آن قهرمان‌ها را با ویژگی‌هایی والاتر در یک روز، در روز عاشورا به دست آورده‌ایم. باید به این مسئله آگاه باشیم و به ترویج آن بپردازیم.
شب سوم سوگواره بر آستان اشک همچون شب‌های گذشته پذیرای مادران شهیدی همچون فاطمه سهامی مادر بزرگوار شهید احمدرضا تقی زاده بود.

در پایان مراسم محسن عرب خالقی با روضه ای سوزناک در وصف مصیبت بانو ام‌البنین مراسم شب سوم را به پایان برد.
نظر شما