جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۴
کد خبر: ۸۰۱۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
با حضور پیشکسوتان نمایش آیینی، هفتمین پرده عشاق در سینما بهاران برگزار شد
پرده عشاق در روز ششم، میزبان تجلیل از 4 پیرغلام حسینی بود. در هفتمین مراسم از سلسله برنامه های پرده عشاق، شب گذشته از داود فتحعلی بیگی، پژوهشگر نمایش های آیینی، احمد کلانتری و رمضانعلی میرزاخانی تجلیل شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ششمین روز از ویژه برنامه های پرده عشاق، آیین تجلیل از مفاخر حسینی و پیرغلامان اهل بیت علیهم السلام، شب گذشته در سالن سینما-تئاتر بهاران برگزار شد. در این مراسم، حجت الاسلام محبی امام جمعه شمیرانات، غلامرضا میرحسینی معاون فرهنگی و اهرابی نیا مدیر آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری، دکتر محمود عزیزی هنرمند پیشکسوت، رسول نجفیان، مدیران فرهنگی هنری مناطق 17 و 18 و تعداد زیادی از اهالی جنوب غرب تهران حضور داشتند و طی این مراسم، از سه نفر از مفاخر حسینی این مناطق، داود فتحعلی بیگی پژوهشگر نمایش های آیینی، احمد کلانتری و رمضانعلی میرزاخانی تجلیل شد.
 
رسالت بوذری مجری مراسم، بعد از قرائت آیات قرآن کریم توسط حاج ولی پوراحمد، جانباز پیشکسوت منطقه و شعرخوانی، از تمایل  حجت الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای حضور در این مراسم خبر داد و گفت: در تماسی که با ایشان داشتم، خیلی دوست داشتند که در این مراسم حضور پیدا کنند اما مشغله های کاری اجازه نداد و من سلام گرم و ویژه حجت الاسلام مرادی را به شما می رسانم.

 

اکبر بختیاری مدیر فرهنگی هنری منطقه 18 و رئیس فرهنگسرای خاتم، اولین سخنران مراسم بود. وی ضمن خیر مقدم به تمامی شرکت کنندگان در هفتمین پرده عشاق گفت: عزاداری ها و مراسم های عاشورایی ظرفیت و زاویه های پنهان بسیاری دارد که می توان در سال های بعد، صنوف مختلفی که در این عزاداری ها حضور دارند را به مردم معرفی کنیم و از این پیرغلامان، تجلیل کنیم.
ادامه اجرای تعزیه ای که قبل از آغاز مراسم در محوطه سینما آغاز شده بود، اولین بخش مراسم بود. بعد از این بخش، دکتر محمود عزیزی، هنرمند شناخته شده و پیشکسوت تعزیه، از توجه ویزه دست اندرکاران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نسبت به تعزیه خوان ها و آئین تعزیه خوانی تقدیر و تشکر کرد.
 

دکتر عزیزی با اشاره به اینکه دوران قاجار، اوج شکوفایی تعزیه در کشور بوده است، افزود: در زمان قاجاریه فریاد تعزیه خوان ها ظلم ستیزی بود و قدرتمندان برای اینکه نوک تیز پیکان به سمت آنها کشیده نشود، خود را در کنار تعزیه خوان ها قرار می دادند و به ظاهر از آنها حمایت می کردند. به این ترتیب بود که تکایای بزرگ و مکان های به یادماندنی تعزیه خوانی از آن دوران به یادگار مانده است. شرق شناس معروفی به نام کنت دوگوبینو در آن دوران در ایران حضور داشت و شبیه خوانی در تکیه دولت در سال 1885میلادی، را دید و بعدها در نوشته هایش مشخص کرد که تعزیه خوانی یکی از هنرهای نمایشی دنیاست و قدرت آن بیش از آن چیزی است که در ارتباط با نمایش های یونان باستان به آن اشاره می شود.
 
محمود عزیزی از بی توجهی نسبت به نمایش های آیینی سخن گفت و تاکید کرد: این نمایش آئینی برگرفته از دل و جان شیعیان جهان است و چنین قدرت و منزلتی دارد اما متأسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته. هرچند که جای امیدواری است و در این سال ها شاهدیم که مسئولین شهر توجه ویژه ای به این آئین های نمایشی دارند. این مراسم دینی و مذهبی حامی مالی خاصی ندارد بلکه دل مردم شیعه پشتیبان و حامی اوست و به همین دلیل است که تا به امروز مانده و تا به فردای قیامت هم که مسلمان شیعه ای هست این آئین هم زنده می ماند. 
پخش کلیپ های پرده عشاق و بخش های مراسم صبح روز پنج شنبه در فرهنگسرای هنگام، چاوش خوانی و اجرای سوگواره بختیاری از رسول نجفیان و همچنین رونمایی از پرچم گنبد امام حسین، حضرت ابالفضل(ع) و امام رضا(ع) از دیگر بخش های این مراسم بود.

 

در ادامه، رسالت بوذری با بیان روایتی از عشق سفیر فرانسه در سوریه به حضرت رقیه(س) از برگزاری این مراسم در شب شهادت این حضرت، خبر داد. حجت الاسلام محبی، امام جماعت سابق مساجد منطقه هفده و امام جمعه شمیرانات سخنران بعدی مراسم بود. وی با تقدیر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای تقدیر از مفاخر حسینی، برگزاری این چنین برنامه ها را مفید ارزیابی کرد و خواستار استمرار آنها شد.
نماینده ولی فقیه در منطقه شمیرانات، با اشاره به آیه 35 سوره مبارکه مائده گفت: یکی از بهترین مصداق های تقرب جستن به درگاه خداوند متعال، تقرب و توسل به امامان معصوم علیهم السلام است. خداوند متعال تقوا را وسیله ای قرار داده تا افرادی که در پی تقوا هستند، با عرض ارادت به اهل بیت و توسل جستن به این بزرگان، به خداوند نزدیک تر شوند. 
 
حجت الاسلام محبی با تأکید بر لزوم واسطه قرار دادن آن بزرگان برای طلب مغفرت از گناهان از درگاه خداوند گفت: این شب ها که مصادف شده با سالروز شهادت شهید خرابه های شام، فرصت بسیار خوبی است تا به امام حسین(ع) توسل کنیم تا به لطف خدا منجر به هدایت ما به صراط حق شود. 
 
پایان بخش مراسم، تجلیل از یک عمر تلاش داود فتحعلی بیگی تعزیه خوان پیشکسوت، هنرمند نمایش های آیینی، بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون و پژوهشگر تعزیه بود. فتحعلی بیگی که برای دریافت هدیه به روی سن رفته بود، در سخنان کوتاهی گفت: کسانی که برای امام حسین(ع) کار می کنند، توقع تقدیر و تشکر ندارند. امیدوارم این مراسم مژده ای باشد برای اینکه امام حسین(ع) نام من را هم در دفتر خادمانش ثبت کرده باشد. 
 
این تعزیه خوان پیشکسوت با اشاره به سختی هایی که تعزیه خوان ها در دوران مختلف تاریخ متحمل شده اند، گفت: سال ها قبل یک روزی این محله بیابان بود و هنوز خانه سازی نشده بود. زنده یاد هاشم فیاض یکی از تعزیه خوان های قدیم تهران بود که مأموران کلانتری او را به بهانه سد معبر دستگیر و به کلانتری بردند. خودش تعریف می کرد که چند نفر از اوباش هم مسخره کنان من را شمر می خواندند. اگر کتاب روزشمار تعزیه به روایت مرحوم فیاض را بخوانید، متوجه خواهید شد که تا چه اندازه قشر تعزیه خوان مشقت کشیدند اما این پرچم را زمین نگذاشتند و رنج ها کشیدند تا این آئین را به ما رساندند. 
 
این هنرمند پیشکسوت تعزیه با تقدیر از اجرای این برنامه توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: امروز باید خدا را شکر کنیم که یک دوره تعزیه خوان را کتک می زدند و امروز از او تجلیل و تقدیر می کنند. به همین دلیل خوب است به یاد داشته باشیم که بسیاری از افراد در این راه زحمت کشیدند تا چنین شرایطی مهیا شد و نام و یاد این افراد را گرامی بداریم. 
 
فتحعلی بیگی در پایان سخنانش گفت: باید از مادرم قدردانی کنم که از زمان کودکی پیراهن سیاه عزای حسینی را بر تنم کرد و تا امروز هم این افتخار را دارم. 
 
همچنین در این مراسم، از رمضانعلی میرزاخانی، پدر شهید و هنرمند تعزیه و همچنین احمد کلانتری، از شاگردان حاج داود کلانتری تجلیل شد. در حاشیه این مراسم نیز، نمایشگاه کتاب با موضوع تعزیه، نمایشگاه دست نوشته های قدیمی داود فتحعلی بیگی و احمد کلانتری، نمایشگاه شعر عاشورایی، نمایشگاه وسایل عزاداری و همچنین نمایشگاه تاریخچه تعزیه در اسلام بر پا شده بود.
هفتمین پرده عشاق، به همت فرهنگسرای خاتم و فرهنگسرای بهاران، آیین تجلیل از خادمان حسینی مناطق 17 و 18 بود. این سلسله برنامه ها، تا 18 آذر ماه، در فرهنگسراهای شهر تهران ادامه دارد.

نظر شما