جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۲۵
کد خبر: ۸۰۲۰۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
حجت الاسلام حیدری در برنامه «گل واژه های انصاف»:
برنامه «گل واژه های انصاف» روز دوشنبه دهم آذر ماه با حضور حاج محمود نکوگویان فرزند شیخ رجبعلی خیاط «نکوگویان»، شیر خدا، حماسه سرا، حجت الاسلام حیدری و جمعی از کسبه محله شهران جنوبی اجرا شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای برنامه و پس از قرائت قرآن و سرود، نسیم سلیم زاده رییس فرهنگسرای معرفت ضمن خیرمقدم گزارش مختصری از نحوه اجرای طرح "گل واژه های انصاف" و روند انتخاب کسبه نمونه ارائه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که خوش‌خلقی از دین است و رزق و روزی را زیاد می‌کند، حسن خلق را یکی از آداب کسب و کار دانست و افزود: خوش برخورد بودن در ایجاد انگیزه و صداقت و تلاش مضاعف تأثیر فراوان دارد. .

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) نیز درباره خوش‌خلقی فرمود: حسن خلق، رزق و روزی را زیاد می‌کند و نیز فرمود: هر صنعت‌گر و صاحب شغلی ناگزیر باید سه خصوصیت داشته باشد تا کار و کسب او رونق پیدا کند؛ اول این‌که در کار خود ماهر باشد، دوم این‌که در کار خود امانت به خرج دهد و سوم این‌که خوش برخورد و خوش رفتار باشد..

وی در رابطه با این حدیث امام جعفر صادق(ع) گفت: در این حدیث به سه اصل از اصول اخلاقی از جمله استفاده از مهارت، رعایت امانت و پرهیز از خیانت و خوش‌برخوردی اشاره شده است..

حجت‌الاسلام حیدری در بیان آثار اخلاق حسنه افزود: در نظام ارزشی اسلام و مکتب روح‌بخش اهل‌ بیت(ع) به خوش‌برخوردی و داشتن برخورد خوب و نیکو، تأکید فراوان شده است.

وی با بیان اینکه خوش‌برخوردی، علاوه بر آنکه پاداش اخروی دارد، آثار دنیوی متعددی نیز به همراه دارد، ادامه داد: خوش‌برخوردی، پیوندهای دوستی را محکم می‌کند و به وضعیت کار بهبود می‌بخشد چنان‌که پیامبر اکرم(ص) فرمود: خوش‌خلقی دوستی را پایدار می‌کند.

وی افزایش بهره‌وری و آبادانی را از دیگر آثار خوش‌برخوردی برشمرد و ضمن بیان مثال هایی در این زمینه گفت: خوش‌برخوردی موجب افزایش بهره‌وری و آبادانی می‌شود چنان‌که امام صادق(ع) فرمود: نیکوکاری و خوش‌برخوردی، زمین‌ها را آباد می‌کند..

 وی بالندگی و گشایش روزی را از دیگر آثار خوش‌برخوردی بیان کرد و افزود: خوش‌برخوردی و داشتن برخورد نیکو، باعث رشد و بالندگی و گشایش و افزایش رزق و روزی خواهد بود. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: گنجینه‌های روزی، در نرم‌خویی و گشاده‌رویی است.

وی آرامش در محل کار و ایجاد تصویر مثبت از زندگی و همچنین جلوگیری از لغزش و خیانت را از دیگر آثار خوش‌برخوردی دانست و گفت:  داشتن برخورد خوب و چهره باز و خوش اخلاقی، موجب ایجاد تصویر مثبت از سازمان کار خواهد بود چنان‌که امیرالمؤمنین امام علی(ع) می‌فرماید: هر کسی که اخلاقش را نیکو کند، راه‌های زندگی برای او هموار می‌شود.

حجت‌الاسلام حیدری در پایان با اشاره به این حدیث از امام جعفرصادق(ع) که می‌فرماید: اخلاق نیکو، لغزش‌ها را ذوب می‌کند، همان‌گونه که آفتاب یخ را، یادآور شد: خوش‌برخوردی و اخلاق نیکو، باعث جلوگیری از عمل مجرمانه و خیانت است.

در بخش دیگری از این برنامه حاج محمود نکوگویان فرزند شیخ رجبعلی خیاط به بیان خاطره و سفارشاتی از زندگی و زبان پدر بزرگوارشان پرداخته و اشاره کرد که شیخ درتمام امور روزانه به جلب رضای پروردگار، حسن خلق و نیکی به پدر و مادر و همچنین دعای خیر برای دیگران تاکیید فراوان داشتند.

در پایان از کسبه محله تجلیل و به منتخبین آنان در ارزیابی محلی هدایایی به رسم یادبود از جانب رییس فرهنگ سرای معرفت اهدا شد.
نظر شما