شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۸
کد خبر: ۸۰۲۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
شامگاه سه‌شنبه و با تجلیل حاج اصغر زنجانی در فرهنگسرای بهمن
دومین دوره ویژه برنامه «پرده عشاق»، تجلیل از مفاخر حسینی پایتخت، با تجلیل از حاج اصغر زنجانی، مداح روشندل آذری زبان طی مراسم باشکوهی در فرهنگسرای بهمن به پایان رسید.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیستمین و آخرین مراسم از سلسله برنامه های پرده عشاق، تجلیل از مفاخر حسینی پایتخت شامگاه سه شنبه 18 آذر، با تجلیل حاج اصغر زنجانی، پیشکسوت مداحی و ذاکر روشندل آذری زبان در سینما چاپلین فرهنگسرای بهمن برگزار شد. 
 
در این مراسم، آیت الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان زنجان، مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، عزت الله خان‌محمدی فرماندار شمیرانات، حسن بیادی عضو سابق شورای شهر تهران و جمعی از ذاکران و مداحان اهل بیت از جمله عبدالرضا هلالی حضور داشتند.

 

عباس قنبری، رییس فرهنگسرای بهمن در ابتدای مراسم، ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: امسال دومین دوره پرده عشاق به شکلی گسترده تری برگزار شد. سعی کردیم این دوره باکیفیت تر از قبل برگزار شود و فرهنگسرای بهمن مفتخر است برگزار کننده اختتامیه این ویژه برنامه باشد. برای اختتامیه، از پدر شهید و ذاکر پیشکسوت، حاج اصغر زنجانی در این مراسم تجلیل و تقدیر می کنیم.

 امام حسین(ع) در روز عاشورا، تمام ادیان را حفظ کرد
بعد از شعرخوانی مهدی اقدمی نژاد شاعر آیینی، حسن بیادی به سخنرانی کوتاه پرداخت. عضو سابق شورای شهر تهران گفت: شیخ حسین انصاریان از آیت الله خوانساری نقل می کردند که از ایشان پرسیدند چرا قبل از الله اکبر و تکبیر در نماز، «صلی الله علیک یا أباعبدالله(ع)» می گویید؟ که آیت الله فرمودند اگر امام حسین(ع) نبود هیچ دینی نبود. بنی امیه قصدشان این بود که همه بت پرست شوند و اصلا دینی نباشد، اما امام حسین(ع) همه ادیان را حفظ کرد.
 
حسن بیادی با اشاره به کسانی که نسبت به این ماجرا سکوت می کنند و به خودشان می گویند «به ما چه ارتباطی دارد؟» گفت: باید علیه طاغوت داد و فریاد کرد و هیچ دادی با یاد و نام حسین(ع) میسر نمی شود. کسانی که در برابر عاشورا بی تفاوت هستند ملعون تر از همه هستند.
بیادی در پایان درباره خصوصیات حاج اصغر زنجانی گفت: صدای حاج اصغر حال ندارد، اما حالش صدای خوشی دارد و انسان را به سمت خدا می برد.
 
وهابیون موفق نشدند واقعه کربلا را کوچک نشان بدهند
در ادامه مراسم مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از این اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تجلیل و بزرگداشت بزرگان مداحی و ذاکران امام حسین(ع) وظیفه ما است و باید نام کسانی که این فرهنگ را به ما منتقل کردند، همیشه زنده نگه داریم. 
 
این جانباز دفاع مقدس با اشاره به راهپیمایی میلیونی زائران عتبات عالیات برای مراسم اربعین تاکید کرد: بعد از نابودی صدام، در این سال ها می بینیم که راهپیمایی و تجمعات میلیونی زائران امام حسین(ع) در روز اربعین اتفاق میفتد. وهابیون سال ها تلاش کردند که این واقعه را کوچک جلوه بدهند و بگویند «امام حسین(ع) از حکومت خروج کرد و کشتنش واجب شد» و هر چه تلاش کردند امام را شورشی و اقلیت سیاسی معرفی کنند، موفق نشدند.

 

پخش کلیپی از خلاصه مراسم پرده عشاق نوزدهم در فرهنگسرای رازی و دو کلیپ از سخنان بزرگان عرصه مداحی درباره حاج اصغر زنجانی و مداحی حاج نادر جوادی، مداح جوان و خوش صدای آذری، از دیگر بخش های این مراسم بود.
 
صداقت حاج اصغر؛ صدای او را دلنشین می کند
آخرین سخنران مراسم آیت الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در زنجان و امام جمعه شهر زنجان گفت: در مجالسی که حاج اصغر مداحی می کند، چندین دقیقه باید بگذرد تا خطیبی که بالای منبر است و مردم آرام بگیرند، که دعا خوانده شود و مراسم پایان پذیرد. چرا که شوری که ایشان به مجالس می دهند، آدم را از خود بی‌خود می کند.
 
وی افزود: در این مراسم مطرح شد که صدای حاج اصغر دلنشین نیست. آنچه مداحی ایشان را دلنشین می کند صداقت اوست. عشق حسین(ع) تمام زندگی اوست و این دست تقدیر الهی است که حاج اصغر به جز حسین نبیند و جز حسین نگوید. 
 
نماینده ولی فقیه در زنجان با اشاره به شهادت فرزند حاج اصغر زنجانی در دفاع مقدس تاکید کرد: وقتی یک روز با یکی از دوستان به دیدن حاج اصغر رفتیم و او شروع کرد از پسر حاج اصغر خواندن، اصغر زنجانی نگذاشت روضه پسرش خوانده شود و گفت از علی اکبر برایم بخوانید.
 

وی با نقل خاطره ای از حاج سیداحمد خمینی گفت: حاج احمد می‌گفتند که از وقتی برادرم مصطفی، شهید شده امام گریه نکرده؛ قرار شد حاج اصغر را خدمت امام ببریم تا امام گریه کنند و آرام بگیرند. آن روز، حاج اصغر هر چقدر از حاج مصطفی خواند، امام گریه نکرد تا اینکه حاج اصغر گفت «صلی الله علیک یا أباعبدالله(ع)» که ناگهان شانه های امام لرزید و اشک در صورتش جاری شد.
 
پایان دومین دوره پرده عشاق با تجلیل از اصغر زنجانی
مداحی حاج اصغر زنجانی، پیرغلام اهل بیت و ذاکر پیشکسوت و روشندل، بعد از ذکرخوانی حاج عبدالرضا هلالی، پایان بخش پرده عشاق بود. سوز صدای حاج اصغر، بغض بیستمین پرده عشاق را ترکاند و غوغایی در سالن برپا شد. تجلیل از حاج اصغر زنجانی با اهدای یادبود پرده عشاق، آخرین قسمت از دومین دوره این مراسم بود که با حضور جمعی مدیران و معاونان سازمان فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. حسن سلطانی مجری مراسم با تقدیر از زحمات هادی آشتیانی، دبیر برگزاری این ویژه برنامه و غلامرضا میرحسینی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: خواست برگزارکنندگان این بود که این سلسله برنامه ها با ذکر مصیبت حضرت زهرا(س) آغاز شود و با همین ذکر، پایان یابد که خداوند مقدر کرد این اتفاق با مداحی سوزناک حاج اصغر زنجانی رقم بخورد. ان شا الله که سومین دوره این برنامه، در سال های آتی، به همت این سازمان برگزار شود.

نظر شما