پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۳
کد خبر: ۸۰۳۰۵
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
در آیین تجلیل از تنها بازمانده خط ناخنی مطرح شد
ویژه برنامه طلوع ماندگار با تجلیل از مقام هنری ناصر جواهرپور استاد خوشنویسی و تنها وارث خط ناخنی در ایران با حضور مسئولان هنری و جمعی از اساتید خوشنویسی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه «طلوع ماندگار» به منظور تجلیل از مقام هنری ناصر جواهرپور استاد خوشنویسی و تنها وارث خط ناخنی در ایران روز گذشته سه شنبه 25 آذر با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرتضی گودرزی دیباج رئیس مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری، «فرید سرمست» رئیس انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان کشور، محمد علی آبادی استاد دانشگاه علم و صنعت، «کیخسرو خروش» چهره ماندگار خوشنویسی ایران، «عبدالله ملکی پور» مدير اجرايي انجمن خوشنويسان ايران، «محمدحسین عطارچیان» استاد ارشد انجمن خوشنویسان، «عباس اخوین»، «جبار کیمیاقلم»، «غلامرضا سپهری»  از خوشنویسان برجسته  کشورمان برگزار شد.

در ابتدای این برنامه «احسان کاظم» رئیس فرهنگسرای فردوس اظهار داشت: تجلیل از مفاخر فرهنگی و هنری از منویات رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که با برگزاری این ویژه برنامه سعی داشتیم گامی در این راستا برداریم.

وی از استاد ناصر جواهرپور به دلیل همکاری صمیمانه و پاسخ مثبت به دعوت فرهنگسرای فردوس برای اجرای برنامه قدردانی کرد.

هنرهای تجسمی، آینده اقتصادی کشور را تضمین می‌کند
در ادامه مرتضی گودرزی دیباج رئیس مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری، اساتید خوشنویسی حاضر در این مراسم را گنج های روی زمین توصیف کرد و اظهار داشت: امیدوارم به آن مرتبه از درک و آگاهی برسیم که به جای کنکاش در زیرزمین برای یافتن نفت، گنج و پول، قدر این گنج های روی زمین را به شایستگی بدانیم.

هنرهای تجسمی، آینده اقتصادی کشور را تضمین می‌کند

وی با یادآوری این مطلب که برای چندمین بار است که به منظور تجلیل از اساتید در حوزه های مختلف هنری در فرهنگسرای فردوس حضور می یابم، گفت: آرزو دارم، سایر بخش های فرهنگی هنری نیز در این زمینه پیشگام شده و حق هنرمندان تجسمی ادا شود.

این مدیر فرهنگی، عدم وجود اطلاعات ساده در عرصه هنر را فاجعه دانست و گفت: زمانی که ساده ترین اطلاعات در حوزه هنر را اعم از تعداد هنرمندان، دسته بندی آنها، تعداد هنرمندان حرفه ای، آماتور را نداریم چطور می خواهیم درباره این جمعیت برنامه ریزی، سیاست گذاری و بودجه ریزی کنیم.

رئیس مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به تاریخ تمدن کشورمان گفت: برای افتخار به پهنه‌های این تمدن به سراغ هنر کشورمان می رویم بنابراین لازم است برای بررسی ابقای این وضعیت در سال های آینده کار مطالعاتی و رصد علمی انجام گیرد که متاسفانه این مهم انجام نمی شود. در واقع پهنه هنر کشورمان بزرگ ولی کم عمق می شود.

وی افزود: هنری مثل خوشنویسی در روزگاری نه چندان دور میان عموم مردم مورد استفاده قرار می گرفت ولی متاسفانه در حال حاضر حتی جوانان ما با خواندن خط نستعلیق مشکل دارند و تنها شاهد استفاده از این هنر در برپایی نمایشگاه های مختلف هستیم.

نقد علمی و محترمانه تعطیل شده است
گودرزی دیباج یادآور شد: در زمان دولت پیشین نامه‌ای مبنی بر تهیه نرم افزار خوشنویسی برای استفاده در نامه های اداری به منظور آشنایی مجدد مردم با خط نستعلیق شیرین -که مملو از عاشقانگی و شاعرانگی است – نوشتم که متاسفانه توجهی صورت نگرفت.

وی با بیان این که نقد محترمانه و علمی در کشورمان تعطیل شده است، تصریح کرد: زمانی که بازار نقد در هر حوزه ای اعم از سیاسی، هنری و فرهنگی تعطیل شود، آن جامعه از حالت پویایی خارج و نابود خواهد شد.

گودرزی دیباج با ابراز تاسف از عدم وجود انجمن منتقدان هنرهای تجسمی گفت: نبود نقد باعث رواج محافظه کاری در جامعه هنری می شود و محافظه کاری سهم و بلای مهلکی است که این جامعه را نابود خواهد کرد.

رئیس مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری با تاکید بر راه اندازی موج استفاده از این هنر در جامعه به ذکر نمونه ای پرداخت و گفت: شهرداری می تواند برای افرادی که در نمای ساختمان از مولفه های هنری از جمله خوشنویسی البته با بهره گیری از تجربه اساتید پیشکسوت استفاده می کنند امتیاز ویژه ای همچون بخشودگی عوارض قائل شوند.

هنرمندان تجسمی در رسانه‌های سهمی ندارند
وی با انتقاد از صداوسیما گفت: سینمای کشورمان با تولیدات خود چه اتفاقی را توانسته رقم بزند که هنرمندان تجسمی نتوانستند؛ به لحاظ جمعیتی از هر 10 نفر هفت نفر از هنرمندان تجسمی هستند، معتقدم این جمعیت کثیر نجیب ترین جمعیت هنری کشور هستند که می توان به آن اعتنا و اعتماد کرد که یکی از آن ها استاد ناصر جواهرپور است که متاسفانه این افراد در رسانه سهمی ندارند.

گودرزی دیباج ادامه داد: مطالبه جامعه هنری از رسانه این است که یک تقسیم عادلانه تری بر مبنای یک باور و مطالعات دقیق علمی انجام شود.

وی اظهار داشت: هنرمندان با وجود برخورداری از مولفه های شایسته ولی در تصمیم گیری های فرهنگی هنری کلان کشور حضور جدی ندارند.

رئیس مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که چاه های نفت کشورمان تمام شود به سراغ جامعه هنری می آیند و متوجه می شوند که این جامعه می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد.

خوشنویسی بسیج با حضور استاد جواهرپور شکل گرفت

در بخشی دیگر از این نشست فرید سرمست رئیس انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان با بیان این که ناصرجواهرپور جزو اساتیدی بودند که با بسیج و انقلاب همراه بودند، گفت: خوشنویسی بسیج با حضور این استاد گرانقدر شکل گرفت.

وی وجود یک اعتقاد راسخ را در شکل گیری خصلت و خصوصیت افراد تاثیرگذار دانست و افزود: از سال 60 در محضر استاد ناصر جواهر پور بوده ام و طی این مدت متوجه شدم که با انسانی با اعتقاد راسخ روبرو هستم و این همواره برای من ارزش و افتخار بوده است.

سرمست با بیان این که سازمان بسیج هنرمندان از سال 87 تشکیل شد، گفت: این سازمان در حوزه های مختلفی همچون فیلم، عکس و خوشنویسی فعالیت دارد، همچنین در تلاش برای ایجاد یک وفاق ملی برای خوشنویسی هستیم.

ارتباط مستقیم آواز، نی و خط با خدا

دکتر محمد علی آبادی استاد دانشگاه علم و صنعت در بخش دیگری از این مراسم گفت: هر چه نی پخته تر باشد درونش صاف تر است، نی پخته که خوب می شود با آن خط نوشت نی صاف تر و خالی تر است؛ آواز، نی و خط مستقیما بدون هیچ واسطه ای با خداوند ارتباط دارند و خداوند جاری می شود و جریان پیدا می کند.
 
وی افزود: ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ، هستی شناسی و حقیقت هستی را برای ما ثابت می کنند و من فکر می کنم کامل ترین و خلاصه ترین بیان در این مجموعه در تفسیر همه این آیات همان بیت مشهوری که پدران و مادران ما در کودکی به گوش ما زمزمه می کردند برای آغاز هر قصه ای «یکی بود یکی نبود  غیر از خدا هیچ کس نبود هیچ کس نیست و هیچ کس هم نخواهد بود».

این استاد دانشگاه و هنرمند خوشنویس در پایان به شعرخوانی با محوریت عاشورا پرداخت.

هنر بزرگ جواهرپور بسیجی بودن است

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از دیگر مهمانان ویژه برنامه «طلوع ماندگار» اظهار داشت: استاد ناصر جواهرپور از مفاخر روزگار ما است اما این تنها فضلیت آن نیست وی یک خوشنویس و از سرآمدان هنر نستعلیق، کارشناس متبحر خط قدما، احیاگر هنرهای آئینی و سنتی چون خط ناخنی، گردآورنده و حافظ آثار قدما است.

هنرهای تجسمی، آینده اقتصادی کشور را تضمین می‌کند

وی بسیجی بودن را از دیگر فضیلت های استاد جواهرپور دانست و گفت: در اثبات این گفته همین بس که در مجلس تجلیل از ناصر جواهرپور از هنر، خوشنویسی، نقد و آسیب های هنری صحبت شد و مجلس نوکری امام حسین(ع) و ادای دین به سید و سالار شهیدان بود اما از استاد جواهرپور صحبت نشد و این یعنی روحیه بسیجی.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: استاد جواهرپور دریادل و جهادگر است او به اخلاق بیش از هنر اهمیت می دهد، هنر بزرگ وی اخلاق و ادب و فروتنی او است استاد جواهر پور جملگی حسن است و سرشار از عشق.

تجلیل از تنها وارث خط ناخنی

در پایان این مراسم با حضور اساتید توانمند در عرصه خوشنویسی و مسوولان حاضر در برنامه از مقام هنری استاد ناصر جواهرپور با اهدای لوح از سوی فرهنگسرای فردوس، فرهنگستان هنر و ادب و انجمن خوشنویسان سازمان بسیج هنرمندان کشور تجلیل به عمل آمد.

استاد ناصر جواهرپور در پایان با اشاره به فعالیت تنگاتنگ خود با بسیج گفت: آرزو داشتم بسیج در همه جا کلاس خوشنویسی داشته باشد. هنر کلاس محبت است و انسی که میان هنرجو و استاد وجود دارد در هیج جای دیگر مشاهده نمی شود.

مطالب مرتبط
نظر شما