پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۴
کد خبر: ۸۰۵۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
استاد تاریخ اسلام دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه ارزش‌های دینی حق مسلم انسانی و اهانت به آن‌ها بی‌تردید از مصادیق آشکار ورود به حریم خصوصی افراد به حساب می‌آید، گفت: از این نظر باید پرسید چرا یک نشریه به خود این اجازه را می‌دهد که این طور وارد حریم قدسی و محترم دیگر انسان‌ها شود و به بهانه آزادی، آن‌ها را مورد هجمه قرار دهد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری استاد تاریخ اسلام دانشگاه امام صادق(ع) و باقرالعلوم(ع) قم درباره اتفاقات اخیر پاریس گفت: بدون تردید نوع حملات تروریستی که در فرانسه انجام شد را باید محکوم کرد؛ چون شایسته محکوم کردن است اما اقدام نشریه شارلی ابدو، به بازنشر کاریکاتور اهانت آمیز به پیامبر اسلام(ص) و اصلا نشر اولیه آن، قابل فهم و دفاع نیست. اینکه ما در دومین دهه قرن بیست و یکم این گونه به مقدسات دیگر ادیان اهانت کنیم رفتار قابل فهمی به حساب نمی آید.
 
وی افزود: در دورانی که لیبرالیسم، مذهب را در واتیکان محبوس کرد و کوشید همه ساخت‌های زندگی را از گرایش‌های دینی و مذهبی دور کند و همچنین مارکسیسم آن‌را افیون توده‌ها خواند، بیش از نیم قرن است که بشر از این دوران عبور کرده و نادرستی این نوع اندیشه‌ها بر همگان اثبات شده است. امروزه حتی اگر وجه قدسی دین را نادیده بگیریم یعنی این عنوان که ادیان پیام خداوند برای بشر هستند و به همین خاطر از قداست برخوردارند را نادیده بگیریم و به مانند پدیده‌ای بشری به آن نگاه کنیم باز هم می‌بینیم که دین به عرصه زندگی همه انسان‌ها برگشته و از دهه 70 قرن بیستم به این سو، رفته رفته در شیب ابتدا ملایم و بعدها با شیب فزاینده‌ای بشر مجددا به سمت دین بازگشته است. 
 
استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: امروزه ارزش‌های دینی حق مسلم انسانی به حساب می‌آید و اهانت به آن‌ها بدون تردید از مصادیق آشکار ورود به حریم خصوصی افراد به حساب می‌آید و از این نظر این رفتار، رفتار شایسته توبیخ و سرزنش به حساب می آید. چرا یک نشریه به خودش این اجازه را می‌دهد که این طور وارد حریم قدسی و مقدس و محترم دیگر انسان‌ها شود و به بهانه آزادی، آن‌ها را مورد هجمه قرار دهد.
 
وی افزود: تأکید می کنم که اگر این اقدام در نیمه اول و میانه قرن بیستم رفتاری موجه جلوه می‌کرد اکنون دیگر هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. اما نکته مهمتری که باید به آن توجه کرد این است، خطاب به کسانی که به هر شکلی از این نوع اهانت‌ها حمایت می‌کنند؛ چه دولتمردان غربی، چه پاره‌ای از اندیشمندان غربی و چه برخی از صاحبان فکر در سرزمین‌های اسلامی و کشور خودمان، باید این پرسش را مطرح کرد که امروزه می‌بینیم که حتی کسانی که یک زیست دیندارانه را برای خودشان انتخاب نکرده‌اند متوجه اهمیت و کارکردهای مؤثر اجتماعی دین شده‌اند و همه پی برده‌اند که دین می تواند چارچوب مشخصی برای تنظیم بسیاری از روابط اجتماعی باشد که حتی اگر کسی در زندگی شخصی‌اش نخواهد دین‌دارانه زندگی کند لااقل در زیست اجتماعی‌اش می تواند از این کارکردهای مثبت بهره‌مند باشد.  
 
حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری بیان کرد: مهمترین کارکرد اجتماعی دین در دنیای کنونی این است که می تواند یک چارچوب برای هر گفت‌وگویی و در هر سطحی شود؛ در سطح خرد خانوادگی و گفت‌وگوی دینی بین دو نفر در محیط خانواده، چه در بالاترین سطح تمدنی و در تمام لایه‌های بین این دو سر طیف می‌بینیم که دین می‌تواند چارچوبی برای گفت‌وگو محسوب شود. 
 
وی افزود: بشر تاکنون چارچوب‌های مختلفی را برای گفت‌وگو تجربه کرده است و ناکارآمدی این چارچوب‌ها به اثبات رسیده است و این چارچوب دینی به عنوان یک قاب برای گفت‌وگوهای اجتماعی به تدریج دارد جایگزین همه چارچوب‌هایی می شود که تاکنون ناکارآمد بودند و این پرسش را می توان مطرح کرد که تضعیف این چارچوب و کوشیدن برای کاستن کارآمدی این چارچوب به نفع کیست؟ به نظر می رسد این کار برخلاف مصالح اجتماعی است و از این نظر نیز تضعیف چارچوب دین را نباید برتافت و باید در قبال آن موضع گرفت.
 
استاد دانشگاه امام صادق(ع) در پایان تاکید کرد: به هر حال اقدام نشریه شارلی ابدو، چه در نشر اولیه و چه در بازنشر کاریکاتور موهن علیه پیامبر اسلام(ص)، اقدام قابل دفاعی نیست و اقدام متناسب با اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی قرن بیست و یکم محسوب نمی شود. هرچند که اقدام تروریستی را باید با همه وجود محکوم کرد و معتقد بود راه مواجهه، این راه نیست.

مطالب مرتبط
نظر شما