چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۱
کد خبر: ۸۰۵۳۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در واکنش به اتفاقات اخیر پاریس گفت:
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معتقد است در اوضاع آشفته امروز وحدت مسلمان‌ها بسیار مهم است و باید یک‌سری جریان‌های رسانه‌ای توسط شیعه و سنی در فضای مجازی ایجاد شود تا بتواند وحدت خودشان را نشان دهند و در مقابل حرکت‌های تندرو بایستند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در یادداشتی اقدامات توهین‎آمیز نشریه فرانسوی را محکوم کرد. این یادداشت به شرح زیر است:

پدیده اسلام‌ستیزی، پدیده جدیدی نیست. در مقاطع مختلف غربیان علیه اسلام حرکت‌های مختلفی را انجام داده‌اند. بعد از بعثت پیغمبر اسلام(ص) حرکت‌هایی علیه اسلام توسط یهودیان انجام شد به گونه‌ای که قرآن صریحا می‌فرماید اینها دشمنان شدید، اصلی و اساسی نسبت به اسلام هستند، حتی بعضی از یهودی‌ها اظهار و ادعای مسلمانی کردند و در مقابل اسلام حرکت‌های انحرافی را شروع کردند مثل کعب الاحبار.
بعضی از مسیحیان نیز به ظاهر مسلمان شدند و در مقابل اسلام ایستادند. این‌ها توانستند کم کم در میان سران و خلفا نفوذ پیدا کنند، حتی مسیحیان در دولت بنی‌امیه نقش مهمی داشتند. در حکومت یزید یکی از مسیحیان بسیار فعالیت می‌کرد، حتی یزید را ترغیب می‌کرد که در مقابل امام حسین(ع) بایستد. چنین حرکت‌هایی وجود داشته، یعنی اسلام‌ستیزی از آن دوره شروع شده است.
 
به لحاظ تئوریک اسلام ستیزی همان تئوری هانتینگتون است که جنگ یا برخورد تمدن‌ها را مطرح می‌کند، به لحاظ رسانه‌ای همین فیلم‌های هالیوودی متعددی است که اسلام را خشن معرفی می‌کند.
به لحاظ جریان‌سازی جریان القاعده، جبهة النصرة و داعش را راه‌اندازی می‌کنند و به لحاظ ژورنالیستی هم همین کارهای شبیه شارلی ابدو را شکل می‌دهند. این‌ها در واقع کانال‌های مختلفی برای رسیدن به یک هدف است که آن اسلام ستیزی است.
 
برای اوضاع آشفته امروز وحدت مسلمان‌ها بسیار مهم است و باید یک سری جریان‌های رسانه‌ای توسط شیعه و سنی در فضای مجازی ایجاد شود تا بتواند وحدت خودشان را نشان دهند و در مقابل حرکت‌های تندرو بایستند.
  
نکته دیگر اینکه وقتی این وحدت و تقویت شیعه و سنی شکل گرفت طبیعی است که زمینه‌های دیگر هم می‌تواند دنبال شود. مثلا فرض کنید به سازمان ملل پیشنهاد دهند که توهین کردن به ادیان محکوم است تا به صورت قانونی جهانی در آید. الان شوراهای گفت‌وگوی ادیان متعددی در کشورهای مختلف وجود دارد.
 
به نظر می‌رسد باید شورای ادیان ایران این حرکت را دنبال کند که همه شورای ادیان جهان توهین به انبیاء و ادیان را محکوم کنند. اگر محکومیت صورت گیرد فکر می‌کنم از سوی گروه‌های تندرو هم در میان مسلمانان و هم در میان ادیان دیگر این حرکت‌ها را نخواهند کرد.

مطالب مرتبط
نظر شما