پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۱
کد خبر: ۸۰۵۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
تجلیل از پدرسالار ایران در فرهنگسران ارسباران؛
محمدعلی کشاورز گفت: به جوانان علاقمند به بازیگری نیز پیشنهاد می کنم مملکت خود را بشناسند و مهمتر از توان هنری این است که نجیب بوده و به دنبال پول نباشند. من هیچوقت به دنبال پول نبودم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بزرگداشت محمدعلی کشاورز بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران شب گذشته ۲۷ دی با حضور هنرمندان تئاتر و سینما در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. 

در این مراسم اصغر همت به عنوان مجری مراسم حضور داشت. وی با اشاره به غنی بودن تئاتر در دوران حضور محمدعلی کشاورز و هم نسلانش بر صحنه، گفت: هنوز جای این عزیزان روی صحنه تئاتر خالی است. وقتی فیلم اجرای نمایش «بازی استریندبرگ» به کارگردانی مرحوم استاد سمندریان را با بازی محمدعلی کشاورز، هما روستا و اسماعیل شنگله دیدم، حیرت کردم.

همت بعد از این سخنان ازمحمدرضا سعید آبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران دعوت کرد تا روی صحنه حضور پیدا کند. سعیدآبادی با قرائت اشعاری از مولانا و فردوسی و تقدیم آنها به محمدعلی کشاورز، یادآور شد: برای اینکه چهره های هنری و فرهنگی ما در جهان هر چه بیشتر معرفی شوند، از چیزی دریغ نمی کنیم.

سپس همت با اظهار تأسف از اینکه هنرمندان جایی برای دور هم جمع شدن و دیدن یکدیگر ندارند، به حضور فریماه فرجامی در مراسم اشاره کرد و از این حضور ابراز خوشحالی کرد.

وی در ادامه از ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه امیدوارم روزی خانه تئاتر خانه ما بشود، دعوت کرد تا درباره محمدعلی کشاورز سخنرانی کند.

راد با بیان اینکه امشب بسیار شب فوق العاده‌ای است، گفت: خوشحالم که این همه فعال هنر با این شور به خاطر محمدعلی کشاورز یکی از برجسته ترین هنرمندان مملکت، گرد هم جمع شده اند. کسی شما را مجبور نکرده بیایید و همه با میل خودتان آمده اید که این ارزشمند است.

وی از کشاورز به عنوان یکی از هنرمندان بزرگی که انسانیت اش هم زبانزد خاص و عام است، نام برد و افزود: زمانی که به مدرسه می رفتم برنامه «چهارشنبه ها» که به صورت ضبط شده از سوی اداره هنرهای دراماتیک در شبکه دو تلویزیون پخش می شد باعث خلوت شدن خیابان ها در زمان پخش خود می شد. یکی از هنرمندانی در آن برنامه می درخشید، محمدعلی کشاورز بود. کشاورز صدای متفاوت و خاصی دارد.

راد با اشاره به همکاری خود با کشاورز در چند اثر هنری، یادآور شد: کشاورز علاوه بر توانمندی و اقتدار در بازیگری، به جوانان هم کمک می کرد و تمام توان خود را به کار می برد. در هر گروهی که بودیم به خصوص گروه «مردم»، همه از وجود او بهره مند می شدند. 

این بازیگر با سابقه تئاتر تأکید کرد: توانمندی، جاذبه خاص، ایست عالی و استقلال و توانمندی کشاورز در قالب نقش های مختلف تأثیرگذار بود و باعث برقراری ارتباط او با مخاطب می شد. 

در ادامه این مراسم که با استقبال هنرمندان و علاقمندان به محمدعلی کشاورز همراه بود، تصاویری از ایفای نقش او در مجموعه «هزاردستان» و فیلم های «مادر» و «کمال الملک» پخش شد.

اکبر عالمی دیگر هنرمندی بود که برای صحبت درباره محمدعلی کشاورز روی صحنه رفت. وی عکسی ایستاده از کشاورز را که کنار تریبون بود، بوسید و به آغوش گرفت. 

عالمی که تحت تأثیر قرار گرفته بود، بعد از خواندن چند بیت شعر گفت: جهان هستی همه نقش است و نقش زندگی از هر نقشی دلپذیرتر است. در گذرگاه حیات ما رهروان تیز پای خیالیم و می آییم و می رویم و در این نگارخانه هستی، نقشی به جای می گذاریم. نقش آنان که راه خود را درست طی کردند پر بارتر است، درست مثل هشتاد و اندی سال زندگی پر بار محمدعلی کشاورز.

وی تأکید کرد: مصداق کامل یک نسل غیر قابل تکرار، محمدعلی کشاورز است. هیچ پدیده ای بدون سابقه برای یک فرد و یک ملت اتفاق نمی افتد و کشاورز میلیمتر به میلیمتر، قله های افتخار را پیمود و به اوج رسید. 

عالمی با اشاره به اینکه عزیزانی که فوت کرده اند در قبل ما زنده اند، متذکر شد: ۱۰۰ سال دیگر که هیچکدام نیستیم حالا مراقب باشیم که چگونه قدم بر می داریم.

این هنرمند عرصه سینما و تلویزیون تصریح کرد: یکجا نبوده که کشاورز برای پول چیزی گفته یا کاری انجام داده باشد.

وی در ادامه به بخش هایی از کارنامه فعالیت محمدعلی کشاورز و برخی از آثار سینمایی که او در آنها ایفای نقش کرده بود، اشاره کرد. 

عالمی از سریال «دایی جان ناپلئون» که کشاورز هم در آن ایفای نقش کرده بود اشاره کرد و گفت: ناصر تقوایی یک هنرمند بزرگ و نابغه است. او مانند بدیع الزمان فروزانفر بود که دیپلم نداشت. پس به دنبال کسب مدرک نباشید، ضمنا ضد مدرک هم نباشید. 

وی در ادامه به فیلم هایی چون «خشت و آینه» به کارگردانی ابراهیم گلستان به عنوان آغاز موج نوی سینمای ایران و «آقای هالو» به عنوان آثاری تأثیرگذار با بازی کشاورز اشاره کرد.

سپس اصغر همت پیامکی از طرف عزت الله انتظامی را فرائت کرد که انتظامی در آن چنین گفته بود: هنرمند گرامی عزیزم آقای محمدعلی کشاورز، بزرگداشت شما را تبریک می گویم. گرچه باز هم دیر است ولی جای شکرش باقی است. کوچکترت؛ عزت.

در ادامه مراسم نیز سامان احتشامی به اجرای زنده قطعاتی موسیقایی از جمله موسیقی مجموعه «پدر سالار» و «هزاردستان» با ساز پیانو پرداخت. 

همت در این بخش از مراسم از جمشید هاشم پور دعوت کرد تا روی صحنه برود. هاشم پور که در فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی با کشاورز همبازی بود، در سخنانی کوتاه یادآور شد: سال های سال است که به آقای کشاورز ارادت دارم. یک کار در خدمتشان بودم و چیزهای زیادی از ایشان یاد گرفتم.

اکبر زنجانپور نیز روی صحنه دعوت شد و به صحبت درباره محمدعلی کشاورز پرداخت. وی با اشاره به همکاری خود در سریال «آتش درون» و فیلم «شطرنج باد» با کشاورز، گفت: آدم ها وقتی از خردسالی تا پیری را طی می کنند، فقط خودشان هستند اما آدم های هنرمندی نظیر کشاورز اینطور نیستند. کشاورز تا به این لحظه صدها نقش را زندگی کرده و همه این نقش ها کشاورز هستند.

وی ادامه داد: در واقع محمدعلی کشاورز تجربه ۱۰۰ آدم را دارد و این امر حاکی از تجربه عظیمی است که او به همراه دارد. نباید بگذاریم آدم هایی با تجربه مثل کشاورز به راحتی در تنهایی قرار بگیرند. قدر محمدعلی کشاورز را بدانیم.

فریماه فرجامی که بعد از چند سال دوری از عرصه بازیگری بار دیگر به ایفای نقش پرداخته نیز روی صحنه رفت و بیان اینکه من برای شما مردم کار می کنم، خطاب به کشاورز گفت: آقای کشاورز به خاطر تمام کارهایی که انجام دادید از شما سپاسگزارم.

بعد از این سخنان محمدعلی کشاورز در بین تشویق حاضران در مراسم، روی صحنه رفت. وی به زبانی ساده و صمیمی به حاضران سلام گفت و افزود: اگر کاری کردم از شما مردم الهام گرفتم. من جای جای مملکت خودم را دیدم و به جوانان علاقمند به بازیگری نیز پیشنهاد می کنم مملکت خود را بشناسند. 

وی تأکید کرد: مهمتر از هنر این است که نجیب باشند و به دنبال پول نباشند. من هیچوقت به دنبال پول نبودم. جوانان باید مردم مملکت شان را مانند سرزمین شان دوست داشته باشند.

این بازیگر با سابقه و تأثیرگذار سینما، تئاتر و تلویزیون در پایان با لحنی صمیمی خطاب به حاضران در مراسم گفت: خانوم ها و آقایون چاکر و مخلص همتون هستم.

بعد از این سخنان با حضور چهره هایی چون خسرو خورشیدی، محمود کلاری، محمد متوسلانی و داریوش اسدزاده از تمبر ویژه محمدعلی کشاورز رونمایی شد. همچنین بعد از اهدای تابلویی از طرف سردار طلایی و همچنین از طرف سازمان یونسکو، فرهنگسرای ارسباران و خانه تئاتر، همه هنرمندان حاضر در مراسم روی صحنه رفتند و با محمدعلی کشاورز عکس یادگاری گرفتند.
نظر شما