سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۱
کد خبر: ۸۰۷۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
روز گذشته در فرهنگسرای فردوس
ویژه برنامه عصرخاطره «با فاتحان اروند» یکشنبه ۲۶ بهمن با حضور جمعی از رزمندگان عملیات والفجر ۸ به همت خانه فرهنگ محصل در سالن آمفی تئا‌تر فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «رمضانعلی اردستانی» از رزمندگان دفاع مقدس و راوی عملیات والفجر ۸ در ابتدای این مراسم که مهدی آقابیگی گوینده و مجری صدا و سیما اجرای آن را بر عهده داشت، گفت: چند سالی بود که همزمان با جنگ و در زمستان عملیات‌هایی همچون خیبر و بدر را برگزار می‌کردیم. عراق جزایر مجنون را به عنوان نقطه طلایی و باب الورود برای عملیات خودش تلقی می‌کرد و حساسیت ویژه‌ای روی این منطقه داشت چرا که هر عملیاتی که در این منطقه انجام می‌گرفت منجر به قطع فاصله میان بصره و شهر بزرگ العماره می‌شد و این موضوع از بین رفتن اعتبار سیاسی عراق را به دنبال داشت. به همین دلیل عراق تمامی نیزارهای موجود در جزایر مجنون را از بین برده بود تا هر حرکتی توسط نیروهای ما را تشخیص دهد و مقابله کند. 
  
وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که ما در طول جنگ تا سال ۶۴ (قبل از عملیات والفجر ۸) داشتیم، مسئولان نظامی ما به این نتیجه رسیده بودند که باید بر روی یک عملیات تعیین کننده که بتواند ما را به یک موفقیتی در عرصه سیاسی برساند تمرکز کرد، بنابراین پس از بررسی شبه جزیره «فاو» مورد توجه قرار گرفت. 
 
اردستانی در ادامه خاطراتی از نحوه اجرای عملیات والفجر ۸ و پیروزی در آن بازگو کرد و گفت: دفاع ما دفاع جانانه‌ای است که برای جزء جزء آن باید نشست و مدت‌ها صحبت کرد. 
 
نگارش کتاب «عملیات فریب» ۱۰ سال طول کشید
 
در ادامه محمد قاضی نویسنده کتاب «عملیات فریب» سخنان خود را با خوانش بخش‌هایی از مقدمه کتاب آغاز کرد و گفت: این کتاب حاصل گفت‌وگو با شخصیت‌های دفترچه خاطرات برادر شهیدم اسدالله قاضی است که در سال ۱۳۶۵ نوشته شده است. 
 
وی با بیان اینکه نگارش این کتاب که محوریت آن گفت‌وگو با بچه‌های سرخه و مهدیشهر است، ۱۰ سال به طول انجامید، گفت: تعدادی اسم در این دفترچه خاطرات عنوان شده است و با توجه به اینکه برادر من از شهر سرخه سمنان و همراه با تیپ امام رضا (ع) برای اجرای عملیات ایذایی در جزیره‌ام الرصاص برای تسخیر فاو اعزام شد بنابراین باید در این شهر به دنبال اسامی عنوان شده در دفترچه خاطرات می‌رفتم؛ در جریان نگارش این کتاب با آدم‌های مختلف صحبت کرده و قصه هر کدام را نوشتم. 
 
قاضی در ادامه بخش‌هایی از دفترچه خاطرات برادر شهیدش را خواند و افزود: جمع آوری این دفترچه‌های خاطرات از رزمندگان و تجمیع آن قطعا به گنجینه‌ای عظیم تبدیل خواهد شد. 
 
وی در پایان صحبت‌های خود از رونمایی کتاب «عملیات فریب» در نمایشگاه کتاب اردیبهشت ۹۴ خبر داد. 
 
جمهوری اسلامی ایران ابرقدرت معنوی دنیا است
 
در بخشی دیگر از این برنامه سرهنگ اکبر معصومیان از رزمندگان دفاع مقدس و یادگاران عملیات والفجر ۸ اظهار داشت: «یا زهرا (س) یا زهرا (س) یا زهرا (س) رزمندگان به پیش» این رمز عملیات والفجر ۸ بود که از قرارگاه خاتم الانبیا اعلام شد. هوا صاف بود که ناگهان ابری، بارانی و همه جا گل شد که بچه‌ها هنگام سوار شدن بر قایق‌ها در گل گیر می‌کردند به هر حال سوار بر قایق‌ها شدند و به سمت خط رفتند. 
 
وی ادامه داد: در‌‌ همان لحظه اول از ۲ هزار نفر غواص، یک هزار و ۴۰۰ نفر وارد عمل شدند که بدون کمترین تلفات خط اول را شکستند و طولی نکشید که خطوط عراق را تسخیر کردند. 
 
سرهنگ معصومیان با بیان اینکه از نظر حفاظت اطلاعات کار بسیار بزرگی انجام شد که متاسفانه مغفول مانده است، گفت: یکی از دلایل موفقیت در عملیات والفجر ۸ حمایت دولت و مردم و هماهنگی موجود بود، به طوری که سپاه با هماهنگی توپخانه‌های ارتش برای اولین بار توانسته بود۴۵۰ توپ‌های غنیمتی را پای کار بیاورد و ۷۰۰ هزار گلوله بر سر عراقی‌ها ریختند. 
 
این رزمنده دفاع مقدس در ادامه خاطره‌ای از نحوه اجرای عملیات کمکی یا فریب و همچنین مجروح شدن خود با ۱۳ تیر در جریان این عملیات بازگو کرد و با بیانی طنز گفت: بنا بر گفته یکی از رزمندگان آن دوران خطاب به بنده، بسیجی‌ها هر کدام یک لیوان شربت می‌نوشند شهید می‌شوند ولی تو یک سطل شربت را لگد زدی و ریختی ولی هیچ اتفاقی نیافتاد. 
 
وی ادامه داد: امروز ابرقدرت معنوی دنیا جمهوری اسلامی ایران است و ما این مهم را در جنگ ثابت کردیم. 
 
در پایان با حضور مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵، میهمانان و خانواده رزمندگان حاضر در شب خاطره از مقام معنوی رزمندگان عملیات والفجر ۸ مدعو همچون اصغر محمدی، احمد توکلی، محسن پولادی، حسین محمدخانی و همچنین محمد قاضی نویسنده کتاب «عملیات فریب» تجلیل و قدردانی شد. 
 
برگزاری مسابقه با موضوع عملیات والفجر ۸ و اهدای جوایز به قید قرعه به هشت نفر از دیگر بخش‌های پایانی این ویژه برنامه بود.
نظر شما