سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۹
کد خبر: ۸۰۷۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
در ادامه جلسات نقد کتاب، کتابخانه دکتر حسابی با عنوان «یک کتاب، یک نویسنده» روز دوشنبه ۲۷ بهمن، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ کتاب غزل نو نقد شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتاب «غزل نو» به قلم علی‌اصغر بشیری (مدرس دانشگاه و نویسنده)، با حضور دکتر سپیده یگانه (شاعر، منتقد و مدرس دانشگاه)، دکتر سمیه آقاجانی (منتقد، مترجم و مدرس دانشگاه) و سجاد خسروی (نویسنده و کار‌شناس ادبی) نقد و بررسی شد. 
 
در ابتدای جلسه سمیه آقاجانی کتاب را معرفی کرده و با اشاره به مباحث مطرح شده در این اثر، آن را کتابی مفید برای شناخت غزل نو و منبعی ارزشمند برای پژوهش در این زمینه دانست. 
 
سپس سپیده یگانه ضمن تقدیر از تالیف و نشر این اثر پژوهشی ارزشمند، از تسلط نویسنده بر آرای صاحب نظران و منتقدان، حفظ امانت، عدم رعایت پاره‌ای از قواعد، نگارش علمی و ویرایشی، استفاده از القاب و عناوین افراد، توصیف و ارزش گذاری و... به عنوان برخی از ویژگی‌های مثبت و منفی آن اشاره کرد. 
 
سجاد خسروی نیز با تاکید بر رسالت تاریخی و اجتماعی نخبگان و فرهیختگان در زمینه حفظ و ترویج مفاهیم و آموزه‌های ناب و متعالی، دغدغه خود را نسبت به تنزل محتوایی و مفهومی در شعر معاصر، ابراز کرد. 
 
سمیه آقاجانی هم به ذکر نکاتی در خصوص فرم و شکل کتاب غزل نو پرداخت و طراحی جلد و انتخاب نوع قلم برای عنوان و فهرست مطالب را فاقد کارکردهای مناسب و مرتبط با موضوع کتاب دانست. 
 
علی اصغر بشیری؛ مولف کتاب، ضمن پاسخ به پرسش‌های حاضران و تایید برخی از نقد‌ها، بروز چنین اشکالاتی را در وجود ناهماهنگی‌ها در فرآیند نشر و اعمال سلیقه ناشران ذکر کرد. بشیری با یادآوری این نکته که این نخستین باری است که کتابی مستقل با این موضوع منتشر شده است اظهار امیدواری کرد که در چاپ بعدی این کتاب، نواقص و کاستی‌های آن برطرف شود.
  
دکتر نهروانیان؛ مشاور امور بانوان شهردار منطقه ۱۷، مهدی تقی‌نژاد؛ مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۷ و رییس فرهنگسرای بهاران به همراه معاونان و کار‌شناسان فرهنگی و هنری منطقه مهمانان ویژه این نشست ادبی بودند.
نظر شما