جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۶
کد خبر: ۸۰۸۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
رئیس فرهنگسرای فردوس گفت: با زبان هنر به زیبایی می‌توان مظلومیت ائمه(ع) را نشان داد که «روزگار شقایق‌ها» یکی از این دست کارهاست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، احسان کاظم مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵ درباره کارهای هنری، دینی این فرهنگسرا و برنامه «روزگار شقایق‌ها» چنین اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که از ابزارهای هنری برای پیشبرد کارها کمک بیشتری بگیریم، چون باور داریم موثر‌ترین زبان برای بیان ارزش‌های اسلامی، هنر است. در این راستا فرهنگسرای فردوس با برنامه‌های مختلف هنری همچون سوگواره عاشورایی و روزگار شقایق سعی در ترویح موضوعاتی دارد که جامعه به شدت نیازمند آنهاست. 
 
وی افزود: در این میان سعی می‌کنیم که فعالیت‌هایمان از کیفیت لازم بهره‌مند باشد. برای نمونه در نمایشگاه مفهومی «روزگار شقایق» کار جدیدی عرضه شده که نمونه آن را کمتر دیده‌ایم. نمایشگاه هنر مفهومی «روزگار شقایق‌ها» یک برنامه ترکیبی است که در آن نور، صوت، نماد و نمایش ترکیب شده و مخاطب به صورت تعاملی در دکور ساخته شده این برنامه در کنار بازدید به کنش واداشته می‌شود. در ضمن این اثر با استفاده از نور و صدا مضمون حدیث «کساء» را برای مردم بیان می‌کند. در این شکل از کار نکته جالب اینجاست که خود فرد بازیدکننده هم جزئی از کار محسوب می‌شود و به نوعی ارتباط نزدیکتری با موضوع برقرار می‌کند. 
  
استفاده از تمثیل‌ها در نمایشگاه «روزگار شقایق‌ها» 
 
این مدیر هنری ادامه داد: راه اصلاح جامعه در یک اصل خلاصه می‌شود و آن نیز تبعیت از روش و سیرت اهل بیت (ع) است، چون پیروی از ائمه اطهار می‌تواند هم کاستی‌ها را از بین ببرد، هم به داشته‌های ما بیفزاید. این خواسته نیز باید با زبان هنر به مردم تفهیم شود. در این کار هنری (روزگار شقایق) ما سعی کرده‌ایم از تمثیل‌های زیبایی استفاده کنیم که یکی از آن‌ها حوض کوثر است. 
  
وی درباره مشکلات پیش روی کارهای مذهبی چنین توضیح داد: متاسفانه در این حوزه امکانات آن گونه که باید در اختیار مکان‌های فرهنگی و هنری نیست تا کارهای دلخواهی تولید کنند. برای مثال در «روزگار شقایق‌ها» ما کل کار را در یک فضای ۹۰ متری انجام دادیم؛ فضایی که برای این دست فعالیت‌های هنری به شدت کوچک است. 
 
کاظم در پاسخ به این پرسش که در سال‌های گذشته ما تا چه حد در استفاده از هنر برای بیان ارزش‌های دینی موفق بوده‌ایم، گفت: متاسفم که این را می‌گویم، اما ما در این حوزه به موفقیتی دست نیافته‌ایم و حتی می‌توان گفت که کم‌کار نیز بوده‌ایم. وضعیت پیش آمده در شرایطی است که از ظرفیت بسیار بالایی برای انجام کارهای اسلامی برخوردار هستیم، ولی متاسفانه نسبت به آن غفلت می‌کنیم. مطلب دیگر اینکه کار هنری در حوزه مضامین اسلامی تنها به یک رشته خاص هنری خلاصه نمی‌شود، بلکه بخش‌های مختلفی می‌توانند از آن بهره لازم را ببرند. 
 
نگاه دقیق به بحث وحدت مسلمین
 
این مدیر هنری در بخش دیگری از سخنان خود به بحث وحدت شیعه و سنی اشاره کرد و توضیح داد: درباره این موضوع باید خیلی دقیق اظهار نظر کرد، زیرا برداشت سطحی از آن قادر است، آسیب‌هایی در پی داشته باشد. با این توضیح باید بگویم که موضوع وحدت بین مسلمان‌ها نباید به این معنا برداشت شود که ما از نشان دادن واقعیت تاریخی پرهیز می‌کنیم. در ضمن باید توجه داشت که نشان دادن واقعیت باید با رعایت کمال ادب صورت گیرد. 
 
کاظم متذکر شد: یکی از اقدامات ما در برنامه‌هایی چون «روزگار شقایق» این است که کارمان را به شکلی عرضه کنیم که مخاطب با دیدن آن تشویق شود که در حوزه مورد نظر مطالعه شخصی داشته باشد. این خواسته نیز برای «روزگار شقایق‌ها» به وضوح روی داد، زیرا به واسطه اجرای این برنامه، طبق خواسته بازدیدکنندگان مجبور شدیم برخی از توضیحات تاریخی را که مردم از ما خواستند در قالب چند صفحه به آن‌ها عرضه کنیم. 
 
وی در پایان سخنان خود با اشاره به این‌ که بیش از ۲ ماه مراحل پیش‌تولید این سوگواره مفهومی طول کشیده است، اعلام کرد: در سانس‌های ۵ نفره این برنامه، شرکت کنندگان ضمن مرور تاریخ اسلام با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، ارتباط این ضایعه با عاشورای حسینی و همچنین نماد‌ها و نمایه‌هایی از حدیث شریف کساء آشنا خواهند شد.
مطالب مرتبط
نظر شما