شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۸
کد خبر: ۸۱۱۱۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
جمعی از نویسندگان، کارگردانان و اهالی تئاتر ایران در نخستین روز اردیبهشت با حضور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با دکتر محمود صلاحی دیدار کردند و دیدگاه‌های خود را درباره هنرهای نمایشی با وی در میان گذاشتند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این دیدار به همت امیر عبدالحسینی معاون هنری و شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد و در آن چهره‌هایی چون ایرج راد، داریوش مودبیان، کریم اکبری مبارکه، مریم معترف، اصغر همت، اسماعیل خلج، داوود فتحعلی‌بیگی، قطب‌الدین صادقی، داوود کیانیان، محمود فرهنگ، مریم کاظمی، رحمت امینی، اردشیر صالح‌پور، نصراله قادری، حمیدرضا نعیمی، شکرخدا گودرزی، مجید قناد، حسین پرستار و... حضور داشتند.
 
بزرگ‌ترین پردیس تئاتر ایران برای تئاتری‌ها
در ابتدای این دیدار مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تشریح بخشی از فعالیت‌های تئاتری سال گذشته سازمان گفت: در سال 93 بیش از 100 نمایش برای هزاران مخاطب روی صحنه رفت و 5 رویداد مهم تئاتری رقم خورد که از جمله آن می‌توان به سومین جشنواره تئاتر شهر، سوگواره تئاتر خمسه و جشنواره تئاتر خیابانی من انقلابی‌ام اشاره کرد. در تمام این سال‌ها هدف و تلاش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این بود که جایگاهی برای ارائه هنر ملی تئاتر باشد و احداث بزرگ‌ترین پردیس تئاتر ایران در خاوران هم به همین منظور بوده است.
 
لزوم دیدار و هم‌اندیشی با هنرمندان
ایرج راد هنرمند پیشکسوت تئاتر در ادامه ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این نشست گفت: خوشحالم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان فرهنگ و هنر به یکی از اصلی‌ترین وظایف‌اش که دیدار و هم‌اندیشی با خود هنرمندان است عمل می‌کند و این امید را به وجود می آورد که در دوره جدید، با همین مشاوره‌ها تغییرات مناسبی در روند سازمان ایجاد شود.
 
ارج نهادن به هنر
دکتر قطب‌الدین صادقی دیگر سخنران این نشست صمیمی بود که هنر را تجلی همه دستاوردهای یک کشور دانست و گفت: هر جامعه مدنی از چند بخش تشکیل شده که مهم‌ترین آنها اداره امور مردم یا نهادهای سیاسی است. رکن بعدی تمدن، کار است و یک جامعه مدنی باید دنبال ایجاد کار باشد. پس از ایجاد این دو، اخلاق بعد دیگر جامعه مدنی است و در نهایت و تجلی همه اینها هنر است؛ هنری که از اخلاق و اداره درست جامعه برمی‌خیزد. برای اصلاح هر نقصانی که در هنر امروز می‌بینیم باید اخلاق و سیاستمان را تغییر دهیم.
 
نخستین دیدار خانواده تئاتر ایران با رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

شهرداری؛ پایه فرهنگ جامعه
داریوش مودبیان یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت تئاتر، آلمان را از مهم‌ترین الگوهای تئاتر در جهان برشمرد و افزود: آلمان این روزها یکی از مهم‌ترین قطب‌های تئاتر دنیاست. اداره این تئاتر به نحوی بود که حتی با تغییر کلانی که در کشورشان رخ داد و دیوار برلین از میان برداشته شد، در هنر تئاتر آنها خللی وارد نشد. چرا که آنها تئاترشان را به شهرداری سپرده بودند؛ نهادی که در دل همه خانه‌هاست.
 
زنده کردن تئاتر ایران
اصغر همت هم با اشاره به سابقه کاری خود در شهرداری تهران گفت: من در سال‌های دور در این سازمان مشغول به کار بودم. به همین دلیل از میزان بودجه‌ای که سازمان به هنر تئاتر اختصاص داده مطلعم و می‌دانم که این بودجه چند برابر بودجه تئاتر ایران است. من صمیمانه از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌خواهم با این بودجه تئاتر در حال احتضار را جانی دوباره ببخشد.
 
پاسخ شایسته به مطالبات اهالی تئاتر
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پس از شنیدن سخنان هنرمندان تئاتر گفت: همه مطالبات هنرمندان تئاتر حتی اگر به زعم خودشان تکراری باشد، مطالباتی بحق است. تمام تلاش ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همین تازه کردن دیدارها و شنیدن این درخواست‌هاست چرا که تئاتر، هنر ملی ما و زنده نگه داشتن آن اصلی‌ترین وظیفه این سازمان است. 

وی افزود: تئاتر شبیه به یک گُل تازه است. خیلی از مردم ترجیح می‌دهند گل مصنوعی در خانه داشته باشند چون نیاز به مراقبت و توجه ندارد اما به شما اطمینان می‌دهم من روح زندگی در گل طبیعی را ترجیح می‌دهم و همه توجه و مراقبتم را معطوف آن می‌کنم. این تازه نخستین دیدار ماست و امیدوارم در دیدار دوباره با دست پر سراغ شما بیاییم و اندکی از این مطالبات را تامین کنیم.
 
تقدیر از برگزیدگان جشنواره من انقلابی‌ام
در پایان این دیدار، از ۸ نمایش برگزیده جشنواره تئاتر خیابانی «من انقلابی‌ام» که بهمن گذشته برگزار شده بود تقدیر شد. نمایش‌های «بچه‌های ایران» مهدی قلعه، «تندیس ۵۷» حامد زارعان، «خاطرات» روح‌الله سنایی، «فراموش‌شدگان» علی عمرانی، «شیرین و فرهاد مدل ۵۷» سعید خیراللهی، «کیک زرد» علی راد‌منش، «خیمه انقلاب» امیر وحیدی‌پور و «مسافر» رستا رضوی آثار برگزیده جشنواره تئاتر خیابانی «من انقلابی‌ام» بودند.

مطالب مرتبط
نظر شما