پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۸
کد خبر: ۸۱۳۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
به پاس چهار دهه فعالیت ادبی استاد میرجلال‌الدین کزازی چهره ماندگار ادب فارسی مراسم نکوداشت «افسون آفرین افسانه‌ها» با حضور چهره‌های برجسته فرهنگی، هنری و علمی کشور در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم نکوداشت «افسون آفرین افسانه‌ها» در تجلیل از استاد میرجلال‌الدین کزازی، چهره ماندگار ادب فارسی، مدرس، مترجم، نویسنده و پژوهشگر نامدار ایرانی،  با حضور چهره‌های برجسته فرهنگی، هنری و علمی کشور سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. 
 
در این مراسم چهره‌هایی چون شهرام ناظری، کیخسرو پورناظری، داریوش ارجمند، محمودعزیزی و استادان برجسته علمی، ادبی و فرهنگی کشور حضور دارند. 
 
 «میرجلال الدین کزازی» در سال ۱۳۲۷ در کرمانشاه متولد شد. خانواده وی از فرهیختگان فرهنگی و بنیان‌گذاران آموزش نوین این شهر بودند. 
 
کزازی تحصیلات دوره ابتدایی را در مدرسه آلیانس و دوره متوسطه را در دبیرستان رازی کرمانشاه گذراند. وی رشته کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران به پایان رساند و سال ۱۳۷۱ به دکتری این رشته را دریافت کرد. 
 
این شاهنامه پژوه نامدار تا کنون نگارش ۲۵ جلد کتاب، ترجمه ۱۳ جلد و ویرایش و تصحیح ۶ جلد کتاب را به انجام رسانده‌ است. از تالیفات وی می‌توان کتاب‌های «از گونه‌ای‌ دیگر» (شاهنامه‌شناسی)، «در دریای-دری» (تاریخ‌ شعر فارسی)، «رخسار صبح» (خاقانی‌شناسی)، «زیباشناسی‌سخن پارسی»، «بیکران سبز» (دفترشعر)، «مازهای راز» (شاهنامه‌شناسی)، «رویا، حماسه، اسطوره» (شاهنامه‌شناسی)، «دیرمغان»، «پارسا‌وترسا-» (عطار‌شناسی)، پرنیا‌ن پندار (جستارهایی در ادب و فرهنگ)، سراچه آوارنگ و.... را نام برد. 
 
این پژوهشگر برنده جایزه کتاب سال ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (دوره نهم) برای ترجمه کتاب «انه‌اید» نوشته ویرژیل نویسنده یونانی شد و همچنین نشان زرین و سپاسنامه بزرگ‌ترین انجمن ادبی فرهنگی کشور یونان «پارناسوس» را به عنوان برجسته‌ترین ایرانی در گسترش فرهنگ و ادب یونان در زمستان ۱۳۸۴ کسب کرد. 
 
وی به عنوان چهره ماندگار فرهنگ و ادب ایران در پنجمین همایش آن در سال ۱۳۸۴شناخته شد و جایزه نخستین پژوهش‌های بنیادین در جشنواره بین المللی خوارزمی برای نگارش زنجیره‌ای از کتاب «نامه باستان» در بهمن ۱۳۸۳را به‌دست آورد. 
 
کزازی از سال ۱۳۵۴ تا به امروز در شمار دبیران فرهنگ و ادب این مرز و بوم خدمت کرده و هم اینک استاد و عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی تهران و عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی است. 
 
این چهره ادبی هیچ وقت در نوشته‌ها و گفتار‌هایش واژگان عربی به‌کار نمی‌برد، او مشهور به بهره‌گیری از واژه‌های پارسی سره در نوشته‌ها و گفتار خود بوده و پای بندی وی به واژگان کهن اما دل نشین پارسی دری ستودنی است.

وی به زبان فرانسه تسلط کامل دارد و با چند زبان اروپایی آشنایی دارد. آوزش ادب پارسی و ایران‌شناسی طی چند سال در دانشگاه بارسلون کشور اسپانیا از خدمات و تجارب ارزشمند این استاد در امر گسترش فرهنگ ایران است. 
 
علاقه‌مندان برای حضور در این بزرگداشت می‌توانند به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.
نظر شما